Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgtun fhs Viken fhs


gitarleik

Anbefalte innlegg

Viken har saftig med venteliste -- den må vel være bra. Du kan da også kontakte rektor på skolene å spør om det du lurer på, eller spør dem om navn på et par elever som du kan spørre.

Jeg skyter i blinde akkurat nå, men det kan være en mulighet... Er vel innbetalingsfrist snart nå, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet viken skal være bra. Eneste problemet var at jeg kom inn på vokal som linjefag og gitar som hovedinstrument. Noe som ikke var helt etter planen siden jeg søkte på band. Har ingenting i mot å synge, men å ha vokal som linjefag blir vell kanskje litt mye?

Vet at viken er en kristen fhs. Er selv ikke kristen, men ekstrem kristen profil, vil det si at de fleste som går på viken er kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme på Manger da, skjer ikke en dritt rundt der, men når man går på folkehøgskole har man all den aktivitet og sosialisering man trenger på skoleområdet. Vil tro det bare bidrar til mer nærhet i kullet! Absolutt ikke en negativ ting at det ligger litt "øde"

Jeg gikk på folkehøgskole på Jessheim, så det er mulig at jeg er litt bortskjemt i forhold til "uteliv", men det var i hvert fall noe jeg satt stor pris på når jeg gikk på folkehøgskole.

Vet viken skal være bra. Eneste problemet var at jeg kom inn på vokal som linjefag og gitar som hovedinstrument. Noe som ikke var helt etter planen siden jeg søkte på band. Har ingenting i mot å synge, men å ha vokal som linjefag blir vell kanskje litt mye? Vet at viken er en kristen fhs. Er selv ikke kristen, men ekstrem kristen profil, vil det si at de fleste som går på viken er kristne?

Er usikker på hvor mange kristne som går på Viken, men hadde jeg vært deg ville jeg sett på skolereglementet før jeg bestemte meg. Noen kristne folkehøgskoler har ekstremt strenge alkoholregler som egentlig skulle vært ulovlig. Har hørt om skoler der man må skrive under på at man skal avstå fra alkohol igjennom hele skoleåret, til og med når man er hjemme på ferie. Har også hørt at lærerene på Fredly fhs i Trøndelag har alkotestet elever som kom tilbake sent i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den kristne profilen er mest streng på de ansatte, og ikke elevene. Jeg er kristen selv, men setter pris på at å ikke få bibeltekster presset nedgjennom halsen på meg. Tror det kristne med skolene er mer frivillig; de har derimot kanskje kristendomskunnskap da.

Fra Vikens hjemmeside: (Du burde ha lest hjemmesidene på skolene før du søkte da...)

«Hvorfor ikke kalle Viken en verdi-folkehøgskole?

Vi stiller ingen krav til tro hos elevene våre. Alle er like velkomne. Vi setter pris på et fellesskap med variasjoner, der respekt for hverandre er aller viktigst.

Samspill, livsglede og livsorientering er viktige stikkord på Viken. Vi er stolte av å tilby et kristent fellesskap - for deg som søker dette. Våre kristne aktiviteter er derfor i stor grad basert på frivillig deltakelse fra elevenes side; inspirasjonshelger, kveldstanker, tro & tvil-grupper, for å nevne noe.

Av de 76 forlkehøgskolene i Norge tilhører 46 til frilynte -, og resten de kristne forlkehøgskolene.»

Ser bra ut dette, ikke sant?

Endret av stifa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til deg også, og forsåvidt alle andre som skal gå på folkehøgskole:

Hvis det er en følelse du kommer til å sitte igjen med når du er ferdig, så er det at du ikke har brukt tiden godt nok. Bruk all tiden så godt du kan! Møt opp i alle timer, fellesarrangementer og alle happenings som skjer! Du aner ikke hvor mye du kommer til å savne det etterpå. Start band, spill sammen så mye dere kan på kveldstid osv! Bare bruk tiden så godt du klarer, slik at du ikke føler at du har kasta bort masse tid. Ikke vær sjenert heller, og prøv å ikke havne i en "gruppe", men prøv å vær sosial med alle! Selv om de kanskje virker litt rare så er de alltid hyggelige og flotte mennesker, hele gjengen. Kan aldri ha for mange venner, vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke for tipsa jeg også. Er ganske innadvent, men det har med miljøet her å gjøre. Jeg tok imot plassen på en skole 74 mil hjemmefra, og har et halvveis godt bekjentkjennskap til én person innen 20-30 mils radius fra skolen...

Endret av stifa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.