Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med denne gitaren?


jonasjoh

Anbefalte innlegg

Heihei! har akkorat arvet en gitar hos min onkel og lurte på om noen har litt info om den?

Den er rimelig sliten så lurer på om det lønner seg for meg å få den reparert, men nok om det, gitaren heter Duke, og ligner på en gibson ephiphone? tror den er over 15 år gammel minst.

Og hvis noen har erfaring med disse ville dere si at den er bedre enn en squire strat? til rythme eller lead spilling?

Håper på godt svar som kan hjelpe en nybegynner!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første el-gitar var en Duke. Les Paul Custom kopi. Laget i Korea, som jeg antar var den tidens lavkostland for gitarprodukjon.

Den ble kjøpt på Hagstrøm Musikk i Bergen i 1978. Altså for snart 33 år siden...(uff hvor fort tiden går). Dessverre kunne jeg ikke spille gitar da heller :), så kan ikke si så mye om spillbarhet etc.

Men treverket var nok av simpleste kvalitet. Fikk noen hakk i kroppen( i tillegg til halsbrudd), og man kunne nærmest "pille" av treet/fineren.

Gitaren kostet ca kr 850,- den gangen, og var en av de billigste el-gitarene i butikken. For sammenligningens skyld kan jeg nevne at en Fender Stratocaster kostet ca 5500,- ny. Japansk-produserte Fender og Gibson kopier som Ibanez og Sigma (Martin) kostet ca 1300-2000. Cimar, som var Ibanez sitt korea-merke fikk man vel for akkurat under 1000-lappen.

Uten å være altfor skråsikker vil jeg derfor tippe at kvaliteten på gitaren ikke er så veldig bra.

Endret av Jimi Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men allikevel ikke... Min første elgitar var en Cimar "Les Paul" med skrudd hals. Om jeg ikke husker riv ruskende galt så var den vel så god som Ibanez Les Paul-kopien (også skrudd hals) jeg hadde ti år etter (samme headstock, post-lawsuit). Mener å huske at Cimar-gitaren ikke var ren kopi av en Gibson, men hadde samme kroppsfasong som Ibanez sin PF-serie (den elektriske altså, ikke de akustiske). Ibanez derimot hadde kroppsfasong lik en Les Paul.

At Ibanezen jeg en gang hadde var god, det trekker jeg tilbake og modifiserer noe. Den var langt ifra outstanding, men den hadde en egen sjarm over seg. Hul kropp, skrudd hals og vips så er man milevis unna skikkelig Les Paul, ihvertfall når treverket i tillegg ikke akkurat er top notch. Allikevel hadde den noe morsomt ved seg. Den hadde på en måte mer til felles med en thinline telecaster enn en Les Paul.

Du må gjerne legge ut noen bilder av denne Duke-gitaren. Selv om det kanskje ikke er verdens beste gitar, hverken spillemessig eller prismessig, så er det moro med 'gammalt ræl'. :)

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.