Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om bass tromme


Sereth

Anbefalte innlegg

Vi skal nå begynne å øve med akustisk sett for første gang på noen år.

Tenkte å micke opp basstromma for å få den litt tydeligere frem i lydbildet.

jeg er veldig glad i Lamb of God ish trommer

Noen som har noen tips eller triks for å få basstromma til å høres mest mulig slik ut? i form av tuning og micking?

http://www.youtube.com/watch?v=D7PVTyscWe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lyd i fra slaget på skinnet der. Du kan prøve å mikke opp med 2 mikker. En langt inni tromma nære skinnet for å få lyden fra skinnet/anslaget, og en plassert halvveis inni tromma eller lenger ute for den dypere basstrommelyden ("bunndraget"). Prøv dere frem med forskjellig plassering og vinkling av mikkene. Kombiner disse etter smak for å få ønsket effekt :)

Men det er mange ting som spiller inn, lyden i tromma, stemming, type mikker osv. Shure Beta 52a, Shure Beta 91, AKG D112 er kanskje de 3 mest brukte basstrommemikkene. Kan bruke andre merker/modeller også, men sjekk at de går langt nok ned i frekvens og tåler lydtrykket. En SM57 f.eks vil ikke gjøre store nytten, da den begynner å rulle pent av ved ca 200Hz og har -10dB ved 40Hz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Har du noen inspill til tuning av tromma?

Jeg har hørt om noen som har slagskinnet veldig "slakt" og mesteparten av dempinga på forskinnet, er dette noe å prøve?

(vi skal leke litt med dette i dag, men å ha noen "guidlines" hadde vært konge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sry, stemming av trommeskinn har jeg null peil på :) Men det tar ikke lang tid å slakke skinnet littegrann og prøve. Det kan være stor forskjell fra tromme til tromme, så noen trommer må du stemme annerledes enn andre for å få ønsket lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags basstromme har du? Størrelse, materiale f eks. Hva slags skinn??

Jeg hadde prøvd skinn med ganske mye demping. Remo Powerstroke, Evans EQ3, Evans Emad. Det går så klart også an å rulle sammen et håndkle og legge det inntil slagskinnet, men jeg foretrekker hvertfall skinn med innebygget demping.

Jeg har sittet og hørt litt på det opptaket, og klarer ikke bli helt enig med meg selv ang stemming. Du kan prøve å slakke slagskinnet til akkurat der det begynner å bli rynkete, men lurer på om det ikke blir like "trøkkete" som på opptaket. Hvis du har basstromme med litt størrelse, kan du prøve å dra det opp litt. Da er det størrelsen på basstromma som vil gi deg bunntrøkket. Trenger litt info ang tromma før jeg kan si noe mer :)

Hvis du har tilgang til EQ, er trikset vanligvis å dra av en del mellom 200 og 250 hz, og legge til litt på rundt 2000 (for attack). Men igjen, litt vanskelig å si uten å vite hvilken basstromme det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gitaristen i bandet, men noe entusiastisk i forhold til lyd (så det er ikke mitt sett)

Det er et pearl export sett med en 22" basstromme.

Jeg kjøper meg en 31 bånds eq nå, så har tilgang på ganske spesifik ratting der etter hvert.

Er en gate noe man bruker mye på bass tromme? Mener jeg hørte Gavin Harrison snakke om at det var mye an nøkkelen til den utrolig tighte basslyden hans live?

Endret av Sereth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.