Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny Akustisk gitar


OleGu

Anbefalte innlegg

Hei.. Eg er en 20 år gammel gutt som skal ha meg ny kasse gitar..

Planlegger å kjøpe en GOD gitar med fokus på lyd og holdbarhet, god sådan..

Ser for meg å bruke opp mot 15-17 tusen..

Leter etter en gitar til "hjemmebruk", altså mikrofon er unødvendig og tilnærmet uønsket.

Har kikket litt på denne: http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/guitars.php?p=m&m=D-28

Har ikke enda fått prøvd denne gitaren..

Noen som har andre alternativer, eventuelt råd og tips til hva eg skal se\hørre etter ved kjøp av en slik gitar?..

Har en variert spillestil, men spiller mest blues og country..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du muligheten til å reise til en forhandler og prøve forskjellige gitarer? Gitarkjøp i denne prisklassen krever prøvespilling mener nå jeg. Backstage Musikk v/Morten, i Sandvika/Bærum, har meget god kunnskap om Martin gitarer og de har forskjellige modeller for prøvespilling. Forstår jeg det rett så har du sikkert noen andre i nærheten på vestlandet(?? dialekta på skrivinga..)

Når det gjelder D-28 så synes jeg det uten tvil er mitt førstevalg av kassegitar innen 25000 kroners klassen. Når det gleder lyd spiller trevirke inn mye, og det samme gjør oppbygging av kroppen. D-28 låter mye mer åpent enn D-35 som har 3-delt bakside. Det er ikke noe annet å si enn at du MÅ prøve forskjellige Martin gitarer, og gjerne også andre merker for å finne ut om D-28 er tingen for deg. Kanskje du også er mer fornøyd med lyd i en D-16GT og du også kanskje sparer en del tusenlapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører til på vestlandet ja.. Takk for tipset på den D-16GT, får sjekke denne ut.. Rekner med at det blir en del prøvespilling fremover, men liker lyden i Martin-gitarene godt.. Noen flere tips om forhandlere så fører Martin gitarer?.. Ser flere forhandlerer som kun har Martin gitarer kun som bestillingsvare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører til på vestlandet ja.. Takk for tipset på den D-16GT, får sjekke denne ut.. Rekner med at det blir en del prøvespilling fremover, men liker lyden i Martin-gitarene godt.. Noen flere tips om forhandlere så fører Martin gitarer?.. Ser flere forhandlerer som kun har Martin gitarer kun som bestillingsvare..

Hvis du skriver hvor på vestlandet du holder til så er det lettere å foreslå forhandlere. Det er mange som er fra vestlandet her på forumet som helt sikkert vet om flere forhandlere enn meg men jeg kan jo foreslå kjeden 4sound(se 4sound.no).

Prøv ut D-16GT, 000-16GT, D-18, D-28 og D35 fra Martin så kan du sammenligne litt hvordan kroppsfasong og trevirke på gitarene gjør innvirkninger på lyden. Prøv gjerne gitarer med forskjellig halser også for å finne det som passer deg best, selv om du helt sikkert blir vandt til halsen på gitaren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser vi er oppe på de litt dyrere martingitarene her, Men jeg kan si det slik, at jeg hadde et budsjett på ca 15000 kr når jeg handlet gitar sist, Og reiste rundt og prøvde alt som var, Var i haugesund på 4sound, der de har en rekke Martin og Taylor. På Kvadrat vet jeg også de har en del gitarer, både martin, gibson og taylor. Forøvrig vil jeg bare si at 1-serien til Martin er verdt å prøve ut, ikke sikkert den faller i smak hos deg, men etter å ha prøvd litt forskjellig i noen ukerstid, endte jeg opp på Martin D-1E, finnes også uten pickup (D-1). Selges forøvrig på gitarhuset.no til rett under 8000 kr. Og kvaliteten, er drøy til prisen. Du som ønsker holdbarhet, kan jeg jo også nevne at Halsen er såkalrt "stratabond neck" Det vil si at den er laminert med flere lag, og er meget sterkt, og tåler klima/temp. Endringer, bedre. Kan også påføre at 1-serien er ikke produsert i mexico, som mange tror (har jeg hørt) det er kun gitarene som har X i navnet som er produsert i mexico, og 1-serien leverer den kjente Martin kvaliteten og tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vurderer en D-28, så kan det være greit å vite at Martin nettopp har sluppet en modell som heter D-28P. Samme gitaren, og samme pris, men med den samme halsen som de leverer i sin Performing Artist-serie. Halsen har en litt slankere profil, men med litt større strengeavstand i begge ender. Det hevdes at denne etterhvert vil bli enda mer populær enn D-28, spesielt for de som liker fingerspill, eller har litt tykkelse på fingrene ;)

Endret av Hentesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.