Gå til innhold
johs

Fender Jazzmaster vs Jaguar

Anbefalte innlegg

hei

er veldig i tvil her, hva er egentlig forskjellen på jazzmastere og jaguarer og eventuelt ble det laget gode gitarer av disse på tidlig 60-tall?

og ikke minst hva foretrekker dere?

Endret av johs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er egentlig to helt forskjellige gitarer, så en VS blir litt rart. En kort forklaring etter MIN mening, blir vell noe slikt: Jazzmasteren passer godt til Clean lyd PGA varmen i P-90 type pickups, mens jaguaren er mer rocka.

Det er dåg forskjellige typer jaguarer. Tenker mest på "med eller uten humbuckers". Single coil Jaguaren er den orginale typen, og den har en ganske tyn og punchy lyd, Siden det er en "surf" gitar har den lyd tilpasset slik musikk. Den fungerer også ypperlig til funk. Seinere blei den dratt inn i punk miljøet, der noen fant den ypperlig.

på 90 tallet blei det veldig poppulært å modde slike gitarer, og Humbuckers i jaguaren blei en standard for mange bands. "Kurt cobain" fra nirvana var jo et Jaguar Ikon, der han prøvde å putte en Les paul type gitar, i en Jaguar kropp(Humbuckers og 3way switch). Med humbuckers får du en lyd som regner seg ypperlig til heftigere overdrive/distortion, men ikke alle synes humbuckers kjører Clean lyd noe bra.

Jaguarer/jazzmastere er ikke gitarer for nybegynnere. Med en Flytende bro, og mange knotter kan den være vanskelig å håntere. Men det viktigste tipset jeg kan gi deg, er å prøve alle de tre forskjellige jeg har nevnt. Det er rett og slett smak og behag!

--------------------------

Personlig foretrekker jeg jaguarer, siden jeg bruker mye distortion. (Kjøpte en Fender Jaguar Classic Player Special HH her for en uke siden)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaguarer/jazzmastere er ikke gitarer for nybegynnere. Med en Flytende bro, og mange knotter kan den være vanskelig å håntere. Men det viktigste tipset jeg kan gi deg, er å prøve alle de tre forskjellige jeg har nevnt. Det er rett og slett smak og behag!

--------------------------

Personlig foretrekker jeg jaguarer, siden jeg bruker mye distortion. (Kjøpte en Fender Jaguar Classic Player Special HH her for en uke siden)

Ser en del annonser for HH utgaven for tiden. Hvordan er disse kvalitetsmessig? Hadde en "beat-up" sunburst 1965 modell Jaguar en gang som jeg angrer fryktelig på at jeg solgte. Hadde også en rød japansk Jazzmaster, flott gitar det også, men jeg må innrømme Jaguar var skikkelig "bad-boy".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser en del annonser for HH utgaven for tiden. Hvordan er disse kvalitetsmessig? Hadde en "beat-up" sunburst 1965 modell Jaguar en gang som jeg angrer fryktelig på at jeg solgte. Hadde også en rød japansk Jazzmaster, flott gitar det også, men jeg må innrømme Jaguar var skikkelig "bad-boy".

De er gode gitarer. Det kreves litt modifisering for å få den helt perfekt (Blandt annet å installere en Buz-stop, og kanskje bytte ut brua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den aller viktigste forskjellen er at jaguar er short scale mens jazzmaster har samme mensur som stratocaster. Jaguar vil da naturligvis ha mer strengebuzz enn jazzmaster, så tykke strenger er et must.

Også lurt å oppgradere til mustang bridge eller mastery bridge siden sadlene i originalbridgen har lett for at strengene spretter ut ved hard spilling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får Jazzmastere med Humbuckere også.

Jazzmaster egner seg særdeles godt til rock!

J. Mascis bruker for det meste Jazzmaster og jeg kan ikke si at han ikke rocker :)

En av de største forskjellene er lengten på halsen / scale lenght

Jaguar 24"

Jazzmaster 25,5"

Edit. Superstooge var visst før meg ang. scale lenght.

Endret av Loztboy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får Jazzmastere med Humbuckere også.

Jazzmaster egner seg særdeles godt til rock!

J. Mascis bruker for det meste Jazzmaster og jeg kan ikke si at han ikke rocker :)

En av de største forskjellene er lengten på halsen / scale lenght

Jaguar 24"

Jazzmaster 25,5"

Det finnes jo ikke noen gitar som ikke kan spille en spesiell stil. Jeg kan sikkert jamme til megadeth på en fiolin om jeg vill, men jeg meinte heller hva de forskjellige passer best til og etter min mening, er jaguaren litt mere rock

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener ikke å starte noe fight :)

Men Sonic Youth, Flaming Lips, Radiohead, Wilco, Dinosaur Jr. er noen jeg kommer på i farta som bruker Jazzmastere.

Vil bare ikke at Johs skal bli feilinformert av personlige meninger :)

ikke dra inn fioliner please :D

Jaguarer er flotte gitarer det også!

Endret av Loztboy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener ikke å starte noe fight :)

Men Sonic Youth, Flaming Lips, Radiohead, Wilco, Dinosaur Jr. er noen jeg kommer på i farta som bruker Jazzmastere.

Vil bare ikke at Johs skal bli feilinformert av personlige meninger :)

ikke dra inn fioliner please :D

Jaguarer er flotte gitarer det også!

er heller ingen fan av fiolin, så skal si meg enig i at vi bør holde oss unna dem.

Forresten. Det er vell ikke tilfeldig vis en Classic Player jazzmaster du har?

Endret av rukula

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er en Classic Player.

Har tengt på å bytte ut Tune-O-Matic bridgen på CP jaguaren min. Har du gjort det? er usikker på hva som passer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tengt på å bytte ut Tune-O-Matic bridgen på CP jaguaren min. Har du gjort det? er usikker på hva som passer.

Nei jeg har ikke bytta den ut, syntes den fungerer utmerket. Hva har du tenkt til å bytte til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vanskelig å bytte ut tune-o-maticen på CPen med mindre du skal skifte til en annen tune-o-matic. Tune-o-matic-studsene passer som regel ikke til noe annet enn nettopp en tune-o-matic. Hvis du tenker å bytte til den nå etter hvert en del omtalte mastery bridgen, så må du plugge igjen studs-hullene, drille nye og sette inn studs for standard jazzmaster/jaguar/mustang-bridge. Når CPen din allerede har en tune-o-matic som er en upgrade fra standarden, så hadde jeg latt den få bli. I bunn og grunn er det jo en mod som de fleste gjør hvis de ikke bare bytter til mustang-sadler eller går hele veien og skaffer seg en mastery bridge. Med andre ord så er CP-serien til Fender allerede 'ferdigmodda' gitarer (pickupene er jo også hottere enn normalt, 9.5" radius kontra 7.25", medium jumbo bånd kontra vintage).

Må bare skyte inn en liten forskjell mellom CP og Japan/USA-JM og Jaguar som jeg ikke tror har vært nevnt så langt. I tillegg til tune-o-maticen har Fender flyttet tremoloen noen millimeter nærmere stolen. Dette øker jo trykket på stolen, noe som igjen setter treverket mer i sving, eliminerer strenge-buzz og garantert øker sustain (noe som også tune-o-maticen bidrar med).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven! takker så mye for et utrolig utfyllende svar Truckstop!

Gjorde leksa mi, og tok meg en skikkelig runde på google, og fant noe lignende om at tremoloen har blitt flyttet, og at det gamle Jag problemet er borte.

Ser ut som jeg lar den forbli "Stock" og heller installerer kun en Buzz stop om nødvendig.. Ikke at det høres ut som noe man faktisk trenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke du vinner noe særlig på å sette på en buzz stop, snarere tvert i mot. Tune-o-matic-sadlene er jo spisse i motsetning til de tradisjonelle JM/Jag/Mustang-sadlene (og mastery) som er runde, så ved enda større vinkel og press på stolen så risikerer du vel at gitaren rett og slett holder litt dårligere på stemmingen? Fender flyttet jo tremoloen nettopp for å øke vinkelen til stolen...

Ev. kan du 'shimme' halsen, noe som er vanlig å gjøre på jazzmastere og jaguarer. Hjelper mot buzz det også.

(Garanterer ikke for at dette stemmer, så feel free til å rette på meg om noen mener det stikk motsatte).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.