Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

True Temperament - himmel & helvete


MasterPaster

Anbefalte innlegg

Earvana. Ja, det er oseaner av forskjell. Med TT er hvert enkelt bånd korrekt. Både BF og Earvana har den største justeringen på nøtta, i tillegg til at du må stemme litt annerledes. Det blir mindre surt med de to, men ikke helt banan. Banan er i dette tilfellet en god ting. :)

Se en gammel video av IA, hvor han spiller en overtone og en vanlig tone som skjærer pent. Med TT skjærer det ikke. Han måtte endre teknikken for å få dissonansen. Det er jo surt i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en bok astrologer eller astronomer vil ha glede av? Den høres litt.. "alternativ" ut.

Den er faktisk høyest vitenskapelig og et av renessansens absolutt viktigste astronomiske verk. Kepler regnet seg frem til at planetene gikk i elipser rundt solen istedet for sirkler som Copernicus og Galiei trodde. Det at han overfører dette til de gamle grekernes tanker om sfærenes harmoni er jo litt kvasivitenskapelig, men det er mye interessant matte.

Nå skal jeg slutte å spamme med off-topic.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, her ble det skuing av hund på hår og det som verre er. Musikk er ikke nødvendigvis ren matte og fysikk, heldigvis. Jeg har spilt på gitarer med rette bånd i 25 år, og heldigvis er øret mitt så underutviklet at jeg har vært fornøyd med det. Jeg tipper også at når jeg spiller for folk, er det ikke en kjeft som legger merke til om at gitaren ikke stemmer 100%, alltid.

Ikke noe mot TT-bånda, da det faktisk er en metode for å få et instrument, som i utgangspunktet ikke går å få helt stemt, rent, men musikk for meg er ikke ren fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, Audun. Jeg tok et par kurs på friundervisningen eller noe for noen år siden, og da holdt jeg på så mye med musikk at jeg hørte forskjell på temperert skala og ren, og kunne fortelle hvilken tone som ble spilt uten å ha noen referanse.

Det var en pest og en plage, for å være ærlig. Omtrent alle spilte så surt at det var vondt å høre på, og og det var nesten ikke noe som var bra nok.

Nå, som jeg ikke driver like mye med det, har jeg fått adskillig "slark" i systemet, og det gjør at jeg kan kose meg selv om utøveren ikke spiller klokkerent. Det synes jeg er fint.

Nok om det- hvis man stikker på en klinikk med Herr Eklund, får man en spennende gjennomgang av disharmonier, og hvordan de påvirker hverandre på en gitar. Selv på de korte "reklameklinikkene" sine legger han inn store doser med "tung" teori, uten at det oppleves slik.

Skulle ønske jeg kunne såpass med gitarspilling at jeg dristet meg til å melde meg på sommerleiren hans, men siden jeg trives best med å kompe småsurt på G, Em C og D, blir det nok bare en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.