Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

True Temperament - himmel & helvete


MasterPaster

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at jeg skulle være så elskverdig og dele mine erfaringer med true temperament: I fjor kjøpte jeg en Caparison Apple Horn Orange med TT (brukt) av en fyr i Finland. Betalte 2500 Euro for den. Jeg hadde aldri prøvd verken en Caparison eller TT-systemet, men tenkte what the heck og slo til. HIMMEL! Både gitaren og båndene er helt fantastiske! Alt låter HELT rent OVERALT og det er INGEN problemer med bending eller tilsvarende teknikker.

Så bestemte jeg meg for å få meg en 7-strenger med TT, og siden jeg digger Petrucci sine modeller, sendte jeg en mail til EBMM og spurte om det var mulig å få kjøpt en JPX7 (10th anniversary model) uten monterte bånd. Skulle tro det var en enkel sak å bare la være å montere båndene, men: NEI! "Vi lar ikke noen instrumenter forlate fabrikken i uferdig tilstand", var svaret. Javel, da er det alternativ 2 som gjelder. Gutta på TT kan/vil ikke ta av de gamle båndene og sette på nye, for TT-båndene passer selvsagt ikke i de gamle sporene og det blir stygt og greier, så da må de sette på nytt gripebrett og montere båndene på "ferskt" tre. Jeg sendte TT en mail og forklarte hva jeg ville ha; Ebony gripebrett og TT Formula 1. Fikk prisoverslag på ca. 10000,- NOK. Hvis jeg hadde fått EBMM til å selge meg en gitar uten bånd, hadde denne jobben kostet halvparten... Men men, man får ta det man får :( Jeg sender gitaren til Sverige, merket rep og retur. Så begynner HELVETET: Da den ankom den svenske tollen, får TT beskjed om at de må betale toll for gitaren (som jeg har satt en verdi på 30000,- NOK etter arbeidet). Dvs 10078,- SEK, som de får igjen når de returnerer gitaren. TT vil/kan selvsagt ikke legge ut dette og jeg blir enig med dem om at jeg betaler på forskudd, inkludert returfrakt på 440 SEK. Etter flere måneder med byråkrati ankommer gitaren TT. Så er det 2-3 uker "behandlingstid" før de blir ferdige med gitaren. Og helvetet fortsetter: TT får ikke lov til å bruke Bring/Posten til retur av gitaren av ymse byråkratiske molle-regler. Jeg blir så oppringt av mange forskjellige personer som lurer på når jeg er hjemme osv. Så er det en som ringer og sier at det er for kaldt til å sende gitaren, så det blir forsinket til over helgen. Jaja, jeg har jo bare ventet i tre måneder, så tre dager til går vel bra... Så får jeg beskjed om jeg JEG må hente gitaren hos et transportselskap som heter Blue Water Shipping A/S på et bortgjemt kontorlokale på Alna som ikke tar kortbetaling. Jeg får da en faktura på snaue 4000 NOK for toll, moms, transit, kontantgebyr, ditt og datt som jeg må gå i banken med for at jeg skal få utlevert gitaren. Ahh, endelig ferdig med dette surret. Nei, ikke det, nei. En måned etterpå får jeg en regning på 2100 SEK for frakt fra et svensk transportselskap. Jaha? Trodde jeg hadde betalt det? Nei, transit betyr at de har tatt seg betalt (kr. 685) for å dra ned til tollvesenet for å fortolle gitaren for meg.

Jeg føler meg temmelig rævkjørt av systemet og jeg skriver dette som en anbefaling og advarsel. Dette er ikke for deg som spiller death-metal, pønk, skrangle-rock eller hvis du er blakk eller ikke visste at gitaren din er sur. TT er himmel på jord for deg som er perfeksjonist, entusiast, progger, jazzer eller bare liker en ordentlig stemt gitar. Men her gjelder det å holde tunga i rett munn og vite hva du gir deg ut på. Det er ikke noen vits å gjøre dette inngrepet på en gitar som koster mindre enn 15-20000. Det finnes også andre muligheter: Du kan kjøpe bare halsen og sette den på selv (passer på de fleste stratter/tele'r osv). De bruker deler fra Warmoth og de kan også lage en gitar til deg fra scratch. All info om dette finner du på www.truetemperament.com

39729_103682486356106_100001430649294_28910_1601498_n.jpg63285_179480858743725_124451024246709_515950_4384896_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort bli mye rot med toll og transport ja. Kult med TT though. Håper du blir fornøyd med gitaren tross prisen. Fikk du pengene igjen av svenske tollmyndigheter?

Superfornøyd! Det er TT som skal få igjen det de betalte i toll for å få gitaren til seg. Det får de om et par måneder... Jeg betalte kun toll på arbeidet de gjorde + moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sustain? Kan ikke skjønne at det kan gjøre noe sustainen for enkelttoner, men på akkorder kan det nok ha en innvirkning... Jeg er ingen akustiker og kan relativt lite om hva som har innvirkning på sustain, men jo mer 'korrekte' de forskjellige intervallene i en akkord er, jo mindre 'mismatch' i frekvenser som spiller inn og forstyrrer hver enkelt streng i vibrasjon.

Sikkert bare tull og tøys det jeg skrev. Alle vet jo at musikk er en avspeiling av kosmos og med så mye tull og tøys i verden er det ikke rart vi sliter med å stemme gitarene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sustain? Kan ikke skjønne at det kan gjøre noe sustainen for enkelttoner, men på akkorder kan det nok ha en innvirkning... Jeg er ingen akustiker og kan relativt lite om hva som har innvirkning på sustain, men jo mer 'korrekte' de forskjellige intervallene i en akkord er, jo mindre 'mismatch' i frekvenser som spiller inn og forstyrrer hver enkelt streng i vibrasjon.

Sikkert bare tull og tøys det jeg skrev. Alle vet jo at musikk er en avspeiling av kosmos og med så mye tull og tøys i verden er det ikke rart vi sliter med å stemme gitarene våre...

Det høres jo veldig logisk ut i hvert fall, så du kan nok være inne på noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilhenger av TT. Har spilt på et par, og ble litt frelst av en skallopert modell med TT.

Gode råd om dårlig erfaring angående frakt. Trolig en god del billigere å kjøre/fly dit med gitaren selv. :)

Det er nok både raskere og billigere å kjøre gitaren dit, kjøre hjem, kjøre og hente den når den er ferdig og kjøre hjem igjen (hvis man ikke bor på Nordkapp). Man blir da i prinsippet smugler hvis man ikke fortoller arbeidet, hehe. Men hvis man blir stoppet i tollen på vei hjem kan de ikke bevise at du har fått gitaren modifisert.

Det med sustainen har jeg ikke merket noen forskjell på. Men jeg støtter akkord-sustain-forlengings-teorien. Steve Vai har en video på youtube der han spiller EN tone og skryter av sustainen. Men han sammenlikner ikke med noe heller, så man får vel bare ta hans ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er vanskelig å bytte bånda på en TT gitar (ikke noe hver og en gjør hjemme), er de laget av en annen legering enn bånd flest. Det sies å ha innvirkning på sustain.

Sikkert riktig, men teorien omkring kosmos er kulere. :D

Fra masse spøk til Halvor: Er det oseaner av forskjeller mellom TT, Buzz Feiten og den nutta som jeg ikke husker navnet på i farten?

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.