Gå til innhold
pdkorva

Sliter noe med deler av solo

Anbefalte innlegg

Hei gutter!

Som tittel beskriver så sliter jeg med deler av gary moore soloen.

Det jeg hovedsakelig sliter mest med er de partiene som går over snittet hurtig(sett i mine øyne).

Jeg har spilt kassegitar i 6 år, å i løpet av de årene har jeg aldri øvet på å spille så fort.

Men nå som jeg har gått over til el gitar, ser jeg jo behovet for å klare å beherske litt hurtighet.

Den type hurtighet jeg sliter med kommer rimelig godt frem ca 2:57 i sangen å varer ett par 3 sekunder.

Jeg har øvd totalt sikkert 4\5 timer KUN på den greia der, men har ikke sjans for fem flate øre å klare den hastigheten.

Så hva %#()() er det den mannen gjør som ikke jeg gjør?

PÅ forhånd takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei gutter!

Som tittel beskriver så sliter jeg med deler av gary moore soloen.

Det jeg hovedsakelig sliter mest med er de partiene som går over snittet hurtig(sett i mine øyne).

Jeg har spilt kassegitar i 6 år, å i løpet av de årene har jeg aldri øvet på å spille så fort.

Men nå som jeg har gått over til el gitar, ser jeg jo behovet for å klare å beherske litt hurtighet.

Den type hurtighet jeg sliter med kommer rimelig godt frem ca 2:57 i sangen å varer ett par 3 sekunder.

Jeg har øvd totalt sikkert 4\5 timer KUN på den greia der, men har ikke sjans for fem flate øre å klare den hastigheten.

Så hva %#()() er det den mannen gjør som ikke jeg gjør?

PÅ forhånd takk! :)

Vel, han har spilt gitar i 45-50 år? I tillegg til å være ekstremt talentfull.... Øv, øv, øv..... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ser frustrasjonen. Gitar er et gangske fantastisk og individuelt instrument. Med det mener jeg at alle gitarister har sin egen spillestil, jeg er helt sikker på at det er et riff eller en frase som du kan spille bedre en Gary Moore. Det er en rar sak det der, som jeg har stusset over selv, når jeg skriver låter selv, hender det at jeg føler at eg jeg spiller ting som er like avansert, eller kanskje mer avansert, enn andre ting som jeg prøver å lære meg, og ALDRI får til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan gjøre det på to måter.

1) Terpe terpe terpe til det sitter 100%. Hvis du sliter med fart har du sikkert helle rikke spilt lignende ting fort tidligere heller. Finn et par andre tilsvarende ting du kan øve på og fortsett til det sitter.

2) Spill "In the style of" XXXXX. Hver gang jeg skal spille cover og enten ikke har tid eller gidder å lære alt note for note, spiller jeg bare noen egne greier som ligner, ha ha ha ha. Ingen som noen gang "catcher" det live med mindre du kuker opp soloene til David Gilmour eller no.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste rådet jeg kan gi, er å øve på den delen du sliter med veldig sakte med metronom og øke hastigheten etter hvert.

En metode som jeg har brukt en del, og som jeg synes fungerer bra, er følgende:

Start på feks 60 bpm (eller en hastighet som du behersker å spille den figuren du skal spille uten noe som helst problem i ett helt minutt)

Deretter øker du til 61 bpm og spiller i ett minutt.

Dette gjentar du helt til du oppnår det tempoet du ønsker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gluke har et bra poeng. Spill noe som ligner, trenger ikke være klin likt, så lenge du ikke spiller en David Gilmour-solo. Jeg har sett og hørt en viss Petrucci spille sin "egen" versjon av Comfortably Numb-soloen, og det gikk alt annet enn bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.