Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med demping/sweeping


Tr@uNie

Anbefalte innlegg

jeg har prøvd meg på sweeping, og spiller en del solo, men det er noe jeg sliter med: å dempe de tre nederste strengene(g,b,e). Enten blir det bare døde toner eller så blir det masse bråk(avhengi av hvor mye jeg demper). Er det noe jeg må øve på,kan det være noe med utstyret jeg har(Ibanez grg170dx, laney hardcore). noen tipst til hva jeg kan øve på for å få dette til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv sweeping sakte, med metronom. Gjerne med mye vreng og øv på å få det clean. Det vanskeligste med sweeping i starten er koordinasjon mellom høyre- og venstrehånd, og dette må øves på saakte med metronom. Allikevel ser jeg på sweeping litt som det å lære å sykle, når du først kan det, da kan du det. Og da er det bare å øve inn en drøss med forskjellige patterns. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv sweeping sakte, med metronom. Gjerne med mye vreng og øv på å få det clean. Det vanskeligste med sweeping i starten er koordinasjon mellom høyre- og venstrehånd, og dette må øves på saakte med metronom. Allikevel ser jeg på sweeping litt som det å lære å sykle, når du først kan det, da kan du det. Og da er det bare å øve inn en drøss med forskjellige patterns. Lykke til! :)

Gjerne øv med helt clean lyd også. Det er vanskeligere å få det helt rent. Det er en god øvelse å sweepe på akustisk gitar også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en tendens til å dempe strengene som befinner seg UNDER med venstre hånds pekefinger samt strengene som befinner seg OVER med høyre hånds håndbak og av og til tommel - sweep picking eller annet. Jeg brukte mye tid på dette i 15 - årsalderen da en lærer gjorde meg oppmerksom på problemet, etter noen uker/ måneder begynte det å bli mer eller mindre automatisk.

Uansett hvordan man demper strengene så er det viktig å rett og slett bruke litt tid på dette en periode. Flott idé å gjøre det med clean lyd og/ eller på en akustisk, men jeg anbefaler allikevel å øve på det med masse vreng, da vreng er nådeløs mht. strengestøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

har begynt å beherske sweeping. jeg greier det nå med to strenger etter å ha spilt litt malmsteen. interluden i liar (Malmsteen) er en trestrengs jeg har øvd på. noen andre forslag til trestrengs?

Jeg liker den i Demon Driver av Malmsteen veldig godt. Utrolig tilfredsstillende å spille den med god trøkk i gitarlyden. Den og et par andre av Malmsteen sine sweepingpatterns ligger her: http://guitarteacher.wordpress.com/2008/01/03/sweep-picking-exercises-5-yngwie-malmsteen-riffs-to-boost-technique/

EDIT: Husk at når det gjelder sweeping over tre strenger så betyr høyrehånda nesten alt, for det er den som skal gjøre mesteparten av arbeidet. Jeg liker å gjøre det slik at venstrehånda nærmest ligger rolig på gripebrettet, omtrent som en vanlig akkord over tre strenger. Dette krever at du beholder roen i venstrehånda samtidig som høyrehånda gjør jobben sin. Samtidig så demper jeg de tre strengene med håndflaten på høyrehånda, slik at kun én streng av gangen lager lyd i stedet for alle sammen (det høres ikke pent ut).

Dette er i hvert fall nøkkelen til å spille arpeggioer (sweeping) slik Malmsteen gjør det. Med en gang du får roen og teknikken i venstrehånda så er det kun høyrehånda som begrenser farten, og da er det bare å jobbe så kan du spille arpeggioene omså hvor fort du vil.

Endret av Mariu1519
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Selv har jeg en tendens til å dempe strengene som befinner seg UNDER med venstre hånds pekefinger samt strengene som befinner seg OVER med høyre hånds håndbak og av og til tommel - sweep picking eller annet. Jeg brukte mye tid på dette i 15 - årsalderen da en lærer gjorde meg oppmerksom på problemet, etter noen uker/ måneder begynte det å bli mer eller mindre automatisk.

Uansett hvordan man demper strengene så er det viktig å rett og slett bruke litt tid på dette en periode. Flott idé å gjøre det med clean lyd og/ eller på en akustisk, men jeg anbefaler allikevel å øve på det med masse vreng, da vreng er nådeløs mht. strengestøy.

Thats the way to go. Øvde også inn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Lær deg til å dempe strengen(e) over plekteret med tommelen på høgre hånda. Synes dette er mykje enklare enn å prøve å dempe med håndbaken, og skal ein få det skikkelig reint med vreng må alle strengene du ikkje spelar vere dempa. Å alltid ha tommelen inntil strengene er veldig nyttig om du vil bli god på alternate-/economy-picking òg sidan det er lettare å finne ein stabil teknikk når du veit at tommelen alltid er i samme posisjon. Om du ikkje er vant til å spele med tommelen inntil strengene er det vanskelig i starten, men ein venner seg til det etter kvart. Economy-picking er forresten veldig hendig å lære seg om du vil bli god på sweeping sidan det i bunn og grunn er den samme teknikken.

Og det med å øve langsomt er heilt essensielt. Ofte mykje langsommare enn du skulle tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.