Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustemt gitar


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hm? Like viktig å strekke stålstrengene.

Nå har jeg lett desperat etter empirisk data her, men måtte gi tapt. Jeg skal ikke nekte for at det har effekt å strekke strengene, men den er så liten at med mindre du skifter strenger ti minutter før konsertstart er det høyest overvurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett desperat etter empirisk data her, men måtte gi tapt. Jeg skal ikke nekte for at det har effekt å strekke strengene, men den er så liten at med mindre du skifter strenger ti minutter før konsertstart er det høyest overvurdert.

Skikkelig påsatte strenger kan fint settes på 10 min. før en konsert. Det har jeg gjort mange ganger.

Du kan selvfølgelig la strengene strekke seg sjøl, men det kan ta flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett desperat etter empirisk data her, men måtte gi tapt. Jeg skal ikke nekte for at det har effekt å strekke strengene, men den er så liten at med mindre du skifter strenger ti minutter før konsertstart er det høyest overvurdert.

Empirisk data? Snakk med hvilken som helst dreven gitarist og gitarteknikker. Kan love deg at hvis du gidder å gjøre undersøkelsen, vil du sannsynligvis finne at 99,9% av dem strekker strengene etter å ha satt på nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noenlunde samme problem med min egen gitar.

G-strengen min er helt på trynet. Den er stemt riktig i følge to tunere, den er intonert i følge begge tunerne, strengene er nye, hadde også problemet på de gamle strengene...

Det høres ut som G-strengen, og kun g-strengen, vibrerer helt ... rart... Den høres bare helt sur ut for å si det sånn.

Det skal sies at sporet i nøtta der g-strengen hører hjemme er for dypt. Dette ble fylt tidligere, og det funka greit, men var ikke en langvarig løsning... så g-strengen plages jeg med hele tiden... Den blir ustemt i hytt og pine, og selv når den er stemt så høres den sur ut, og... ja.. lyden av den "vibrerer/pulserer" liksom... vanskelig og forklare.

I mitt tilfelle så vil nok en ny nøtt løse problemet. Men jeg har også lest at lignende kan skje på grunn av andre årsaker. Altså, at en streng kan høres sur og ustemt ut, selv om den er stemt. Da må man visstnok justere på polene i pickupene.

Det kan skje, ved ulike strenghøyder og diverse, og ulike strenger også, at vibrasjonen av strengene ikke går helt overens med høyden i forhold til polene i pickupen. Det er jo en grunn til at hver enkelt "stav" i pickupene er justerbare også. Husk, dette er magneter som fanger opp vibrasjonen av strengen.

Siden problemet ble bedre når du gikk over til litt tykkere strenger så høres det logisk ut at det kan ha noe med selve strengvibrasjonen i forhold til pickupene og gjøre. Prøv å søk litt på nett om det... Jeg leste et foruminnlegg om det på www.mylespaul.com sitt forum for knapt en time siden faktisk...

Altså, er ganske uviten på akkurat det jeg skriver over. Men, slik jeg leser det så justerer man balansen av strengene med selve "pickup poles'ene" i pickupen. Dersom en pickup/en pole er for nære en streng så kan den dra strengen (magnet) "out of tune" ved spilling... Da må pickup pole'n evt. justeres noe (nedover)... Kan være verdt og prøve iallefall.

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ikke spørsmålstegn ved dine evner som strengmontør, stromstans, men jeg vil gjerne få en grundig innføring i hvordan du setter på nye strenger. Tror du virkelig at gitarister strekker strengene, etter skifte, bare fordi alle andre gjør det? Etter man har satt på en ny streng, er det da virkelig på det rene at første gang du strekker den, synker den et par toner eller mer i pitch alt etter som. Man trenger da ikke så mye empiriske data for å finne ut det. Den slakken i både strengen og ikke minst på tuneren, må man stramme etter uansett hvordan man gjør det. Som Gunnarpåmo sier, må man ikke strekke strengene, men man vil da oppleve at man må stemme opp rimelig ofte ved spilling de nærmeste dagene etter strengeskift, hvis man ikke strekker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da enkelt å finne ut av. Sett på en ny streng, stem den opp nedenfra, sett på et merke på strengen, strekk den godt, og mål hvor mye merket har flyttet seg.

Nå er ikke jeg videre til gitarist, men hvis man strenger opp en vanlig stålstrenggitar og tar tre akkorder uten å strekke strengene, så er den jo sur som kulturmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noenlunde samme problem med min egen gitar.

G-strengen min er helt på trynet. Den er stemt riktig i følge to tunere, den er intonert i følge begge tunerne, strengene er nye, hadde også problemet på de gamle strengene...

Det høres ut som G-strengen, og kun g-strengen, vibrerer helt ... rart... Den høres bare helt sur ut for å si det sånn.

Det skal sies at sporet i nøtta der g-strengen hører hjemme er for dypt. Dette ble fylt tidligere, og det funka greit, men var ikke en langvarig løsning... så g-strengen plages jeg med hele tiden... Den blir ustemt i hytt og pine, og selv når den er stemt så høres den sur ut, og... ja.. lyden av den "vibrerer/pulserer" liksom... vanskelig og forklare.

I mitt tilfelle så vil nok en ny nøtt løse problemet. Men jeg har også lest at lignende kan skje på grunn av andre årsaker. Altså, at en streng kan høres sur og ustemt ut, selv om den er stemt. Da må man visstnok justere på polene i pickupene.

Det kan skje, ved ulike strenghøyder og diverse, og ulike strenger også, at vibrasjonen av strengene ikke går helt overens med høyden i forhold til polene i pickupen. Det er jo en grunn til at hver enkelt "stav" i pickupene er justerbare også. Husk, dette er magneter som fanger opp vibrasjonen av strengen.

Siden problemet ble bedre når du gikk over til litt tykkere strenger så høres det logisk ut at det kan ha noe med selve strengvibrasjonen i forhold til pickupene og gjøre. Prøv å søk litt på nett om det... Jeg leste et foruminnlegg om det på www.mylespaul.com sitt forum for knapt en time siden faktisk...

Altså, er ganske uviten på akkurat det jeg skriver over. Men, slik jeg leser det så justerer man balansen av strengene med selve "pickup poles'ene" i pickupen. Dersom en pickup/en pole er for nære en streng så kan den dra strengen (magnet) "out of tune" ved spilling... Da må pickup pole'n evt. justeres noe (nedover)... Kan være verdt og prøve iallefall.

Ja, G-strengen kan være et problem i så måte. Ny nøtt samt justering av pickup/polepiece kan hjelpe en del. Også andre typer strenger kan jo være verdt et forsøk, men dessverre er det slik at en gitar faktisk ikke er 100% ren slik den er konstruert, så for de som har veldig fintfølende ører, kan det mulignes være et slit å leve med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, G-strengen kan være et problem i så måte. Ny nøtt samt justering av pickup/polepiece kan hjelpe en del. Også andre typer strenger kan jo være verdt et forsøk, men dessverre er det slik at en gitar faktisk ikke er 100% ren slik den er konstruert, så for de som har veldig fintfølende ører, kan det mulignes være et slit å leve med. ;)

Hehe jepp, merker det ikke før jeg hører etter det.

Men ny nøtt må til på grunn av andre årsaker for min del. I og med at sporet for g-strengen er for dyp så klirrer g-strengen ekstremt mye også... Og det er den største irritasjonen :)

Orker ikke å kjøre med skamhøy action på grunn av en streng!

Endret av Borge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det finnes et "tjuvknep" på dette. Du gjør sånn:

- Tape godt igjen på gripebrettet og på hodet av gitaren. Fersk maskeringstape er fint. Tape over de sporene du ikke skal røre, også.

- Slipp en dråpe superlim ned i sporet. Fyll på med bakepulver, og "dytt" bakepulveret ned i sporet med en gang. Ha alt klart på forhånd, dette herder fort!

Bruk et lite papirark eller lignende, du vil ikke ha dette svineriet på fingrene. Vent litt. Du trenger ikke vente lenge, fordi bakepulveret fungerer som en aksellerator for superlimet. Slipp på en dråpe superlim til. Bruk gjerne en plastannpirker i stedet for å slippe dråper fra flasken/tuben. Mer bakepulver ved behov, altså gjenta så lenge du trenger, og avslutt med en dråpe superlim.

- Dagen etterpå tar du av maskeringen, og pusser glatt og fint. Så kan du file et nytt spor.

Fungerer aldeles utmerket, og blir skikkelig sterkt og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.