Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustemt gitar


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Godt med runder rundt strengeskruen" gjør gitaren vanskeligere å stemme. Et par runder ekstra er vel sikkert ikke merkbart, nei, så såpass slakk må man nok kunne godta før det kan oppleves som et problem. Dette er jo enkel mekanikk, ikke romfartsteknologi.

Hadde det vært en mer vintage måte med masse mojo og ræl så hadde det vært space science..

Ingen tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er riktig måte å strenge gitarer med vintage tunere? Som eksempelvis fender stratocaster classic player.

De med hull i toppen av "stolpen"? Mål med strengen oppi tommelgropa og rett ut langfinger ved 5.posisjon mens du holder strengen. Kutt strengen ved strengestolpen + litt til slik at du tar med den lengden som skal ned i hullet. Stikk strengen ned i hullet og bøy den til på utsida av storlpen før du begynner å skru. På de uspunnede strengene kan det være lurt å beregne litt lenger streng, spesielt E-strengen da den kan glippe hvis dden blir for kort.

Her er en annen metode:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de skal "låses" er en selvfølge, men ser ikke problemet viss du får et par ekstra runder under..

Så lenge de ikke bygger ut av polen.

Vel, spesielt på tremologitarer får du mer streng som potensielt vil bevege seg, slakkes/strammes og dermed blir dette et problem. Slik jeg "låser strengen" er det egentlig ikke mulighet for først å linne et par runder før man "låser den" med et godt resultat, da låsingen gjøres på første turn på stolpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, spesielt på tremologitarer får du mer streng som potensielt vil bevege seg, slakkes/strammes og dermed blir dette et problem. Slik jeg "låser strengen" er det egentlig ikke mulighet for først å linne et par runder før man "låser den" med et godt resultat, da låsingen gjøres på første turn på stolpen.

Gitarteknikeren til mannen i avataren din har denne måten å gjøre det på:

Har prøvd den selv på LP'n, og stemminga holdt like bra som noen annen måte jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min SG ble også plutselig sånn, stemte den både etter øre og tuner, alt var helt fint, men så fort du spilte et grep hørtes den ikke helt rein ut, sjekket intoneringen flere ganger, og den viste at den var riktig, Prøvde nytt sett med strenger, samme sak.

Men siden jeg har blitt forelsket i GHS Boomers, som jeg bruker på telecasteren tenkte jeg skulle prøve disse også på sg'n. Telecasteren har 012 sett, men sg'n er mer som en chill gitar så den sitter vanligvis med 010 sett. Skiftet til GHS boomers 10.5 sett, da disse er bitte bitte litt tykkere så føles det som et 010 sett, men gitaren ble mye bedre! Den holder på stemminga og den er nå endelig blitt "rein" igjen.

Kan jo være vært et forsøk for deg også?

Kjøper du fra ebay får du de til en veldig hyggelig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min SG ble også plutselig sånn, stemte den både etter øre og tuner, alt var helt fint, men så fort du spilte et grep hørtes den ikke helt rein ut, sjekket intoneringen flere ganger, og den viste at den var riktig, Prøvde nytt sett med strenger, samme sak.

Men siden jeg har blitt forelsket i GHS Boomers, som jeg bruker på telecasteren tenkte jeg skulle prøve disse også på sg'n. Telecasteren har 012 sett, men sg'n er mer som en chill gitar så den sitter vanligvis med 010 sett. Skiftet til GHS boomers 10.5 sett, da disse er bitte bitte litt tykkere så føles det som et 010 sett, men gitaren ble mye bedre! Den holder på stemminga og den er nå endelig blitt "rein" igjen.

Kan jo være vært et forsøk for deg også?

Kjøper du fra ebay får du de til en veldig hyggelig pris :)

Det kan vel ikke tilfeldigvis være at du har blitt vant til hardere press på strengene ettersom du har brukt 0.12 på en Tele som har lengre skala enn en Gibson? Høres ut som du presset ned strengene for hardt på SG'en, og dermed ble akkorder/toner sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarteknikeren til mannen i avataren din har denne måten å gjøre det på:

Har prøvd den selv på LP'n, og stemminga holdt like bra som noen annen måte jeg har prøvd.

Joda. Sjekk ut hvor "guitartech" til Ace den mannen er, du.

Jeg satte også på strenger på den måten før jeg oppdaget "låsemetoden". Helt håpløst er det ikke. Som sagt, dette er ikke digitalt, så det finnes ikke noen "helt feil" eller "helt rett"- teknikk. Det meste fungerer i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke tilfeldigvis være at du har blitt vant til hardere press på strengene ettersom du har brukt 0.12 på en Tele som har lengre skala enn en Gibson? Høres ut som du presset ned strengene for hardt på SG'en, og dermed ble akkorder/toner sure.

Neida, er fullt klar over at hardt press så vil tonene bli sure :) Testet med mykt grep og rolig strumming, men jeg hadde da problemer med at de lyse tonene ble sure, noe som ble borte med litt tykkere strenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarteknikeren til mannen i avataren din har denne måten å gjøre det på:

Har prøvd den selv på LP'n, og stemminga holdt like bra som noen annen måte jeg har prøvd.

1. Det der er ikke hva jeg kaller å låse en streng. Det fungerer sikkert greit på de tvunnede strengene på en Gibson, men ikke spesielt godt på en Fender/trem gitar

2. Uansett - Legg merke til at han linner nøyaktig 2 runder på pålen og IKKE mer.

3. Bill Baker er ikke Ace Frehley's tech. Egentlig er Bill er en fanboy som hang rundt Ace når han var på sitt mest drita og omtrent blakk, han påstår at han re-frettet og overhalte 2-3 av gitarene til Ace, noe som sikkert kan stemme.

For mer info om kiss fans generelt og Bill Baker spesifikt, se dokumentaren "KISS Loves You"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min SG ble også plutselig sånn, stemte den både etter øre og tuner, alt var helt fint, men så fort du spilte et grep hørtes den ikke helt rein ut, sjekket intoneringen flere ganger, og den viste at den var riktig, Prøvde nytt sett med strenger, samme sak.

Men siden jeg har blitt forelsket i GHS Boomers, som jeg bruker på telecasteren tenkte jeg skulle prøve disse også på sg'n. Telecasteren har 012 sett, men sg'n er mer som en chill gitar så den sitter vanligvis med 010 sett. Skiftet til GHS boomers 10.5 sett, da disse er bitte bitte litt tykkere så føles det som et 010 sett, men gitaren ble mye bedre! Den holder på stemminga og den er nå endelig blitt "rein" igjen.

Kan jo være vært et forsøk for deg også?

Kjøper du fra ebay får du de til en veldig hyggelig pris :)

Forsøkte du egentlig å intonere gitaren før du begynte å bytte strengedim?

Jeg tipper forklaringen på problemet/løsningen din er at gitaren rett og slett bare intonerte bedre med tykkere strenger. Dette gjelder de fleste gitarer, men det betyr ikke at de ikke kan intoneres tilfredsstillende med tynne strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte du egentlig å intonere gitaren før du begynte å bytte strengedim?

Jeg tipper forklaringen på problemet/løsningen din er at gitaren rett og slett bare intonerte bedre med tykkere strenger. Dette gjelder de fleste gitarer, men det betyr ikke at de ikke kan intoneres tilfredsstillende med tynne strenger.

Er sant det du sier der, men gitaren var intonert av en god gitar tekniker, og jeg gikk over intoneringen selv etter strengebytte for og se om noen av saddlene hadde flyttet litt på seg, men i følge tuneren, (Prøvd også 3 forskjellige tunere) Var den dead on, Men er jo heller ikke noe ukjent at tykkere strenger hjelper på en gitar som er litt trøbblette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det der er ikke hva jeg kaller å låse en streng. Det fungerer sikkert greit på de tvunnede strengene på en Gibson, men ikke spesielt godt på en Fender/trem gitar

Som sagt, det er LP'n jeg har prøvd det på, samt Ovation akustisk, og der merker jeg null forskjell på det. Merker vel heller ikke forskjell på RR'n, siden den har låst oversadel.

2. Uansett - Legg merke til at han linner nøyaktig 2 runder på pålen og IKKE mer.

To runder er nok. Sier ikke noe på det. Man trenger ikke en trommel med streng på tuneren. :)

3. Bill Baker er ikke Ace Frehley's tech. Egentlig er Bill er en fanboy som hang rundt Ace når han var på sitt mest drita og omtrent blakk, han påstår at han re-frettet og overhalte 2-3 av gitarene til Ace, noe som sikkert kan stemme.

Sant det. Han er ikke teknikeren hans nå, men jeg ser heller ingen grunn til å betvile hva han sier.

Det han sier har jeg prøvd selv, og det fungerer som forklart. Jeg sier heller ikke at dette er det som er riktig. Det er jo like lett å gjøre det på den andre måten, med å låse strengene. Det viktigste er å strekke strengene godt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.