Gå til innhold
antos

Ustemt gitar

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn føler jeg ikke at Les Paulen min er skikkelig stemt. Det gjelder spesielt for den tykke E strengen. Ifølge stemmeapparat er gitaren stemt, har sjekka intonering også - den er også bra. Har nylig strenget gitaren, jeg mener jeg strenger den riktig. Den kommer noe ut av stemming dersom jeg bender strengene, men dette regner jeg med forbedrer seg ettersom strengene får satt seg skikkelig? Har nylig justert truss rod, og løfta brua litt, men dette skal vel ikke ha noen innvirkning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av en eller annen grunn føler jeg ikke at Les Paulen min er skikkelig stemt. Det gjelder spesielt for den tykke E strengen. Ifølge stemmeapparat er gitaren stemt, har sjekka intonering også - den er også bra. Har nylig strenget gitaren, jeg mener jeg strenger den riktig. Den kommer noe ut av stemming dersom jeg bender strengene, men dette regner jeg med forbedrer seg ettersom strengene får satt seg skikkelig? Har nylig justert truss rod, og løfta brua litt, men dette skal vel ikke ha noen innvirkning?

På intoneringa jo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kulde/varme gjør at den kan bli ustemt.

Kanskje ikke festa helt skikkelig oppe på tuners'a?

blink.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være at sporene i nøtta er for trange. Men første bud er uansett å strekke strengene godt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hevder tuneren at den fortsatt er stemt etter at du har prøvd den?

Hvor mange runder går strengen rundt stemmeskruen? Krysser den seg selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tuneren hevder gitaren er stemt ja. Strengene går ca 3-4 runder rundt stemmeskruen, og den krysser seg selv. Har også strukket strengene. Reagerer ikke når jeg tar vanlige akkorder, men når jeg tar ett barretgrep hører jeg noe som ikke er helt som det skal på de øverste strengene. Justerte litt på E strengen etter øre og det ble faktisk bedre enn å la tuneren bestemme. Skal følge med litt utover dagen å se hvordan den oppfører seg :) Men takk for gode tips å råd!

Når jeg justerte gitaren justerte jeg først halsen slik jeg ønsker å ha den (omtrent helt rett) deretter løftet jeg brua noe for å bli kvitt noe strengeklirr, og til slutt intonering. Regner med dette er rett fremgangsmåte?

Endret av antos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ideelt sett bør ikke strengen gå mer enn to runder rundt skruen og absolutt ikke krysse seg selv.

Men siden gitaren er ren på lave bånd har ikke dette noe med saken å gjøre. Du bør nok sjekke intoneringa en gang til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti at dersom nøtta er vorholdsvis høyt opp i forhold til de første bånda blir de så stramme at de går over pitch.

Så du kan jo prøve å se om du har for høy F f. eks og F# gjerne også G. mener dype E strengen på første, andre og tredje strengen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ideelt sett bør ikke strengen gå mer enn to runder rundt skruen og absolutt ikke krysse seg selv.

Men siden gitaren er ren på lave bånd har ikke dette noe med saken å gjøre. Du bør nok sjekke intoneringa en gang til.

Fortell, hører mange sier det.

Kan personlig ikke si at det stemmer i praksis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortell, hører mange sier det.

Kan personlig ikke si at det stemmer i praksis.

Når det gjelder de spunnede strengene er det ikke nødvendig med mer enn to runder rundt. Når man setter på strengene og bruker "låsemetoden" krysser jo strengene seg selv på en måte, men restene av strengen bør da legges pent under, uten mer kryssing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det er her, at gitaren er ustemt i seg selv i tillegg til at strengen siger, så er jo det to forskjellige problemer. Strengesig er en ting, men at strengen kan ha en "rar" klang i seg selv har ingenting med strengefestingen å gjøre. Hva skulle det komme av? Strengen vibrerer fra stol til bro..

Det hender man får en feilprodusert streng som ikke låter bra. Det er vel ikke så ofte det skjer, men det hender. Kanskje man bør prøve med en ny streng, og samtidig kikke på denne videoen under før man skifter. To runder er nok, og strengen skal låses under seg selv, og så ikke mer kryssing.

Dette er for en Fender, men selve festingen av strengen er lik. Husk "omvendt" på de tre stemmeskruene på høyre side av hodet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det er her, at gitaren er ustemt i seg selv i tillegg til at strengen siger, så er jo det to forskjellige problemer. Strengesig er en ting, men at strengen kan ha en "rar" klang i seg selv har ingenting med strengefestingen å gjøre. Hva skulle det komme av? Strengen vibrerer fra stol til bro..

Det hender man får en feilprodusert streng som ikke låter bra. Det er vel ikke så ofte det skjer, men det hender. Kanskje man bør prøve med en ny streng, og samtidig kikke på denne videoen under før man skifter. To runder er nok, og strengen skal låses under seg selv, og så ikke mer kryssing.

Dette er for en Fender, men selve festingen av strengen er lik. Husk "omvendt" på de tre stemmeskruene på høyre side av hodet.

At de skal "låses" er en selvfølge, men ser ikke problemet viss du får et par ekstra runder under..

Så lenge de ikke bygger ut av polen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de skal "låses" er en selvfølge, men ser ikke problemet viss du får et par ekstra runder under..

Så lenge de ikke bygger ut av polen.

Neida, det er bare at det ikke er nødvendig. Flere runder øker sjansen for at at strengen krysser. Gjør man det skikkelig har det ingenting å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.