Gå til innhold
Yo9

pedalbrett

Anbefalte innlegg

hei !

jeg er på utkikk etter eit pedalbrett til rytmegitarist/vokalist i bandet mitt . .

siden han synger så vil ha ha det så lett som muligt ved å lagre lyder. og han spiller litt soloer å da vil han ha ein knapp/pedal" han kan overdøve meg med :D

han er ikkje så opptatt av "pure sound"

nå sitter han å vurderer dette http://www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=4526

noen som har noe positivt/negativt å si om slike brett?

jeg har aldri brukt eit slikt brett så jeg har ikkje så mye peiling på det.

all kritikk er positiv kritikk !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at en kompressor er tingen. Jeg har hatt akkurat samme rolle i band, og en kompressor tar av litt "workload" nettop ved at du slipper å trykke på noen pedaler mens du spiller. Du har den på hele tiden. Jeg brukte/bruker en Boss CS-3, og spiller jeg hardt med alle strengene så begrenser den lydnivået, men hvis jeg spiller kun med en streng på en solo, så "booster" den opp signalet til så å si samme lydnivå som da man spiller med 6 strenger, avhengig av hvor mye level/attack/sustain.

På den måten så forsvinner ikke soloen i lydbildet, og rytmegitaren blir heller ikke dominerende. Uten at man trykker på en eneste pedal. Ganske smart oppfinnelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at en kompressor er tingen. Jeg har hatt akkurat samme rolle i band, og en kompressor tar av litt "workload" nettop ved at du slipper å trykke på noen pedaler mens du spiller. Du har den på hele tiden. Jeg brukte/bruker en Boss CS-3, og spiller jeg hardt med alle strengene så begrenser den lydnivået, men hvis jeg spiller kun med en streng på en solo, så "booster" den opp signalet til så å si samme lydnivå som da man spiller med 6 strenger, avhengig av hvor mye level/attack/sustain.

På den måten så forsvinner ikke soloen i lydbildet, og rytmegitaren blir heller ikke dominerende. Uten at man trykker på en eneste pedal. Ganske smart oppfinnelse.

Mnja, er ikke helt enig på deg med CS-3'en men la gå..laugh.gif

En booster/kompressor er jo det han trenger.. Jeg ville gått for en "ren" booster eller en søt liten overdrive (tube screamer/super overdrive)..

Multieffekt brett så har jeg kun hatt erfaring med boss og har vært fornøyd til nå, VELDIG robuste og tåler sinnsykt mye..

Lager også greie effekter, er selv en stompbox fan, men boss sine modeller er jo relativt greie i forhold til pris. Tenker på ME-50 modellen som en kan få for noen få lapper wink.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

han kjøpte seg ein boss super overdrive. men det ble ikkje så mye mere volum på soloene

å forsterkeren han har er han ikkje så fornøyd med lyden, så han tenkte han kunne jo spe på med litt lyder utav pedalbrettet.

masse pedaler = mye penger og mye kablel rot sier han :lol:

jeg bruker selv ein MXR micro amp for rein volum endring og er fornøyd med det.men jeg er jo ein pedalmann :rolleyes:

btw: den pedalen på høyre side. . . er det ein pedal for volum og ? da tenker jeg på å skru opp og ned på lyden som :huh:

da kan han jo bare bunne den å fyre løs ? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, og om du skal kjøpe kompressor i mellomprissjiktet, kjøp Dyna Comp istedet for CS-3..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, og om du skal kjøpe kompressor i mellomprissjiktet, kjøp Dyna Comp istedet for CS-3..

+1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg syns personlig CS-3 er bedre enn dyna comp, men jeg veit også at Boss ikke er veldig populært på gitarnorge. Jeg anbefaler uansett at gitaristen din tester ut begge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har både Dyna Comp og en japansk CS-3, gjelder å prøve å finne ut hva en liker best :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg syns personlig CS-3 er bedre enn dyna comp, men jeg veit også at Boss ikke er veldig populært på gitarnorge. Jeg anbefaler uansett at gitaristen din tester ut begge.

Boss pedaler er kjempepedaler til en veldig billig penge!

Nettop derfor føler jeg det mangler det "lille ekstra" som for eks. ordentlig bypass og kanskje litt mer høykvalitets komponenter.

Har 3-4 boss pedaler på brettet, kun 1 original! men ikke akkuratt den kompressoren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller selv med multieffektbrett med volumpedal, og synes det er godt som gull. Har volumpedalen litt under max når jeg spiller komp, også tråkker jeg den helt inn når jeg skal spille solo. Kjenner en annen gitarist som gjør det samme og er fornøyd med det.

Om man allikevel ikke er fornøyd med forsterkerlyden og ikke er fanatisk opptatt av "ekte rørlyd" så gir jo slike brett et hav av muligheter og er veldig praktiske å benytte seg av live. Har ikke erfaring med akkurat det brettet, men har hørt lovord om både Vox Tonelab (fornøyd med det selv), Boss GT-8, GT-10 og Line6 sine Pod X3 og HD-produkter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar ! :) jeg skal sende budskapet videre . så får vi se hva han bestemmer seg for.

jeg ville personlig kjøpt kompressor å spart kronene det koster for kjøp av brettet på ein betre forsterker. .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh. Man må vel justere kompressoren ganske ekstremt for at dette skal fungere. Og da ender man med at lyden blir såpass «squashed» at den ikke lenger ligner på lyden man hadde før man slo på kompressoren... I tillegg må man jo bruke ganske lite gain for at det faktisk skal fungere.

Nei, jeg vil nok påstå at en EQ i loopen på ampen (evt. etter vrengpedal) er veien å gå. Da kan du løfte litt mellomtoner, og fjerne litt bunn. Da får du en sololyd som skjærer gjennom mye bedre, uten at den blir altfor masete. Å guffe opp en rytmelyd funker sjeldent særlig godt til soloer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh. Man må vel justere kompressoren ganske ekstremt for at dette skal fungere. Og da ender man med at lyden blir såpass «squashed» at den ikke lenger ligner på lyden man hadde før man slo på kompressoren... I tillegg må man jo bruke ganske lite gain for at det faktisk skal fungere.

Nei, jeg vil nok påstå at en EQ i loopen på ampen (evt. etter vrengpedal) er veien å gå. Da kan du løfte litt mellomtoner, og fjerne litt bunn. Da får du en sololyd som skjærer gjennom mye bedre, uten at den blir altfor masete. Å guffe opp en rytmelyd funker sjeldent særlig godt til soloer...

"øh"? Som moderator tar det seg dårlig ut å starte og svare slik. Når man i tillegg åpenbart ikke vet hvordan en kompressor fungerer så bør man ihvertfall være litt forsiktig. Jeg har brukt denne metoden i flere år helt problemfritt. Det er ikke snakk om å guffe opp en rytmelyd, les mitt opprinnelige svar en gang til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.