Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig og portabel rigg


extol

Anbefalte innlegg

Spiller lite ute for tia, og tenker derfor å selge litt utstyr og kjøpe en litt billigere forsterker og kjøre enten en TC nova system eller en Line6 M9 i front. Noen her som har en amp å anbefale?

Krav til forsterkeren er at den må ha en fin cleanlyd i bånn(spiller ingen rolle om det er 2 eller 1 kanal), billig (under 5k på bruktmarkedet iallefall, helst billigere), ta pedaler bra, clean headroom til å følge en trommis som spiller lavt og forsiktig.

Topp eller kombo spiller ingen rolle så lenge den er liten og portabel. (ikke 2x12 komboer som veier et tonn!)

Rør eller ikke rør er heller ikke så viktig, så lenge cleanlyden er fin og den tar OD-pedaler bra. Fx-loop er heller ikke nødvendig.

De jeg har tenkt på i utgangspunktet er:

Fender blues jr eller HRDLX

Vox AC15, VR15 eller 30, night train

VHT special 6?

Egnater rebel 20

Laney lc15 eller cub 12

Fyr løs med egne forslag og erfaringer på forsterkerne. Har lite med gitarbutikker som har noe som helst av utvalg, så trenger å smalne ned alternativene noe.

Endret av extol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Egnater Rebel 20 til salgs.

Det er jeg helt klar over. Er litt lei av at alle tråder blir fulle av egenreklame spam, så det er fint om slikt kan taes på PM istedenfor.

Men du kan gjerne skrive litt om hvordan du opplever lyden i rebel 20 og hvordan du tror den ville passet til det jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel skrevet i en annen tråd en gang for lenge siden at jeg testet NightTrain på øving, dog sammen med digitalt trommesett.. Og at den klarte å spille høyt nok med cleanlyd der. Så den skulle være brukbar den, er jo billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel at en Tiny Terror også passer inn i kravlisten din.

Ellers så synes jeg jo at Ibanez TSA15H ser kjempetøff ut.

Har bare hørt noen lydklipp på nett. Vurderer en slik selv faktisk.

Endret av Jowasv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt klar over. Er litt lei av at alle tråder blir fulle av egenreklame spam, så det er fint om slikt kan taes på PM istedenfor.

Men du kan gjerne skrive litt om hvordan du opplever lyden i rebel 20 og hvordan du tror den ville passet til det jeg beskriver.

Beklager...du har helt rett, skulle tatt det på PM.

Jeg har ikke fått testet dem så mye pga cab-mangel.

De eneste testene jeg har gjort er med kabinettet til en Marshall Jtm30 combo(1x12 Celestion G12 Heritage), og det høres veldig bra ut i mine ører.....lyden er litt vanskelig å beskrive siden det finnes endel valgmuligheter på amp'en, men den kan helt sikkert brukes til det aller meste. Clean-lyden minner endel om Jtm'en, og den spiller ganske så høyt før den vrenger. Kanskje celestion-elementet har en del med dette å gjøre...ikke vet jeg.

Det første jeg la merke til er hvor bra den reagerte på pedaler......min gamle OD-855 låt bedre enn noensinne, og boost'ere(compressor,EQ osv) fikk den virkelig til å synge.

Både tubemix, watt-kontroll og bright/tight-brytere er fine ting som gjør denne fleksibel som få andre rør-saker jeg har vært borti(og det er ikke så mange;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel at en Tiny Terror også passer inn i kravlisten din.

Ellers så synes jeg jo at Ibanez TSA15H ser kjempetøff ut.

Har bare hørt noen lydklipp på nett. Vurderer en slik selv faktisk.

Har hatt tiny terror, og selv om den vrenger fint, synes jeg den var fryktelig picky på pedaler. likte ikke mange av mine iallefall. Synes 6v6 amper ofte er bedre med pedaler enn el84.

Beklager...du har helt rett, skulle tatt det på PM.

Jeg har ikke fått testet dem så mye pga cab-mangel.

De eneste testene jeg har gjort er med kabinettet til en Marshall Jtm30 combo(1x12 Celestion G12 Heritage), og det høres veldig bra ut i mine ører.....lyden er litt vanskelig å beskrive siden det finnes endel valgmuligheter på amp'en, men den kan helt sikkert brukes til det aller meste. Clean-lyden minner endel om Jtm'en, og den spiller ganske så høyt før den vrenger. Kanskje celestion-elementet har en del med dette å gjøre...ikke vet jeg.

Det første jeg la merke til er hvor bra den reagerte på pedaler......min gamle OD-855 låt bedre enn noensinne, og boost'ere(compressor,EQ osv) fikk den virkelig til å synge.

Både tubemix, watt-kontroll og bright/tight-brytere er fine ting som gjør denne fleksibel som få andre rør-saker jeg har vært borti(og det er ikke så mange;).

Synes absolutt den virker interresant. Gir en lyd om det skulle bli aktuelt.

legg på litt, og kjøp denne

den skal ha plenty med headroom

evt denne

HRDLX er absolutt et alternativ ja. Men håper å finne noe enda billigere.

Koch ampen som Konnis (?) har for salg virker jo midt i blinken for deg!

Har hatt en koch twintone som låt veldig bra, så studiotonen er absolutt aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt klar over. Er litt lei av at alle tråder blir fulle av egenreklame spam, så det er fint om slikt kan taes på PM istedenfor.

Men du kan gjerne skrive litt om hvordan du opplever lyden i rebel 20 og hvordan du tror den ville passet til det jeg beskriver.

Moderatorkommentar- det kunne jo ikke Carpal76 vite.

Jeg finner det minst like utidig at trådstartere begynner å hobbymoderere sine egne tråder. Man eier ikke utviklingen av sin egen tråd, og at man strengt kan bestemme hva som skal postes i tråden. Liker man ikke et innlegg, overse det, er det et brudd på forumregler, rapportér det.

Noen få brukere prøver seg med en holdning om at de "bestemmer over tråden" fra tid til annet, og det fører ikke mye mye bra med seg. Det har vi flere eksempler på, og som regel ender det opp med av vi som modererer får en helvetes kjeft når vi minner om dette.

Slike poster er ikke et brudd på forumets regler, og er ærlig talt ikke noe stort problem. Ønsker man en diskusjon om det, så opprett gjerne en egen tråd.

Skulle vi luke vekk velmente råd fra brukere som skal selge eget utstyr, blir det mye å gjøre. Driver noen og "spammer" egne salgsobjekter, så blir det en annen sak, men da har vi en aldeles flott "rapportér"- knapp man kan benytte. Jeg kan ikke se at det er tilfelle her.

Totalt sett fører nok slik hobbymoderering til mer støy i tråden enn at medlemmer nevner at de selger ting. Inkludert slike moderatormeldinger. ;)

Dette innlegget er moderering, og kommentarer til moderering tas på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her så syns jeg at annosen er på sin plass ettersom den matcher åpningsinnlegget.. Men når folk anbefaler sine annonser tiL ALLE og ambefaler high gain utstyr til folk skal vurderer vox og fender, er det noe helt annet..

Menmen.. De ampene din lister der, er veldig forskjellige.

De Fenderene jeg har prøvd, låter faktisk imponerende bra med vrengpedaler og OD'er i front. Så det ville jeg tenkt litt på.

Har ikke testet så mange av disse ampene da, så jeg skal ikke si hva som er best :)

Sjekk bruktmarkedet, kanskje du finner en rimelig Orange Rocker 30.

har også åpnet opp litt interesse for Laney pga pris vs kvalitet. Sjekk ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorkommentar- det kunne jo ikke Carpal76 vite.

Jeg finner det minst like utidig at trådstartere begynner å hobbymoderere sine egne tråder. Man eier ikke utviklingen av sin egen tråd, og at man strengt kan bestemme hva som skal postes i tråden. Liker man ikke et innlegg, overse det, er det et brudd på forumregler, rapportér det.

Noen få brukere prøver seg med en holdning om at de "bestemmer over tråden" fra tid til annet, og det fører ikke mye mye bra med seg. Det har vi flere eksempler på, og som regel ender det opp med av vi som modererer får en helvetes kjeft når vi minner om dette.

Slike poster er ikke et brudd på forumets regler, og er ærlig talt ikke noe stort problem. Ønsker man en diskusjon om det, så opprett gjerne en egen tråd.

Skulle vi luke vekk velmente råd fra brukere som skal selge eget utstyr, blir det mye å gjøre. Driver noen og "spammer" egne salgsobjekter, så blir det en annen sak, men da har vi en aldeles flott "rapportér"- knapp man kan benytte. Jeg kan ikke se at det er tilfelle her.

Totalt sett fører nok slik hobbymoderering til mer støy i tråden enn at medlemmer nevner at de selger ting. Inkludert slike moderatormeldinger. ;)

Dette innlegget er moderering, og kommentarer til moderering tas på PM

ok. Den er grei :) Beglager Carpal76

Endret av extol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også egnater rebel, til prisen er den nok noe av det beste du kan kjøpe.

Koch er og flotte saker, men ikke så vanlig på bruktmarkedet. Konnis selger sin studiotone, og jeg tror den burde holde med tanke på headroom.

Thd-ampene er og feite, men de koster jo kanskje litt i meste laget, og jeg vet ikke om headroomet er godt nok.

Blues jr låter veldig boxy, og vrenger litt for tidlig etter min mening. Måtte kjøre min gjennom et annet kabinett med mer effektivt element for å bruke den til jazz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.