Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av mikser


Anbefalte innlegg

Hei! :)

har nå tenkt til og kjøpe meg en helt enkel mikser men lurer litt på hvilken som passer for meg...

Jeg skal ha en som jeg kan mastre lyden med + litt enkle effekter.

Jeg har ett 4-in 6-ut ESI lydkort som er koblet opp via USB til pc også en mic inn i lydkortet.

Så hva mikser trenger jeg, og hvor i systemet skal den kobles?

Endret av Studio7F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen, ja..

Jeg tenkte nå mest på at mikseren i utgangspunktet er unødvendig.

Jeg har jo en par- tre miksere, men bruker ikke de hvis jeg allerede har fått lyden inn i PC-en. Da mikser man jo på PC-en, vil man ha "fysiske" spaker å tafse på er en eller annen DAW- kontrollflate det rette valget.

En vanlig analog mikser vil kreve at signalet må gjøres om til analogt signal og tilbake til digital iogjen, og det er det da ikke vett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent går det bare dersom du har eksterne effekter, og da kan du også bare koble inn effektene i signalkjeden før lydkortet. Dersom effektene er softwarebaserte så tror jeg du må ha lyden inn på pc'n først og så justere der. Rett meg om jeg tar feil noen, da jeg selv bare har operert med råopptak fra mikser og lagt på effekter i softwaren etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innspilling/mikse/redigeringsprogrammet (Digital Audio Workstation) som f.eks Cubase Protools osv.

Ok. Men, så det er ikke noen mikser som kan kobles i lydkortet, og så til pc? så jeg kan knotte litt med hendene, istedefor plugins i Cubase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men, så det er ikke noen mikser som kan kobles i lydkortet, og så til pc? så jeg kan knotte litt med hendene, istedefor plugins i Cubase?

Nei, du må nok ha en mikser som kommuniserer med Cubase. Slik du ser det for deg, sender du bare lyd inn i lydkortet som igjen sender det videre til maskina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må nok ha en mikser som kommuniserer med Cubase. Slik du ser det for deg, sender du bare lyd inn i lydkortet som igjen sender det videre til maskina.

Men med disse ''Lydkort mikserene'' Lydkort og mikser i sammen. Har noen erfaringer på godt og vondt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.