Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

feedback


Lord Nelson

Anbefalte innlegg

Eg har eit stort feedback problem. Med ein gong eg sluttar og spela så feedar ampen herifrå til helheimen. Dette er særs irriterande særskild dår eg spelar markeringar, sidan eg ikkje er kjapp nok med volumkontrollen. Det er vel og merka ikkje stygg feed, men god gammal spelarforhøgtmedmassegain feeding. Vil ein noise gate ta knekken på dette? Eller må eg gå til det steget å kjøpa lang kabel og utvida øverommet med 10 meter? eller i verste fall skru ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å stille eksakt diagnose sånn med en gang - hva slags forsterker har du? Rør, transistor, rack? Hvordan står du i forhold til forsterkeren når dette skjer? Hyler den hvis du demper strengene? Begynner den å hyle av seg selv også når gitaren ikke er plugget i? Hva slags pickuper har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkaren er ein Egnater TOL 100, dvs rør all the way. Den held fint kjeft når det ikkje er plugga gitar i og på alle kanalar utanom kanal 4 (mest gain), men feedar sjølv om eg dempar strengane. Den feedar uavhengig av kvar eg står i rommet, men jo lenger vekk eg går jo treigare kjem feeden (etter ca 2 sek når eg står 5 m vekke) pickupane er seymour duncan jb og sh-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en feeder ikke når du har skrudd ned volumet? Hvis det er snakk om en høyfrekvent lyd, høres det ut som om du har et mikrofonisk preamprør eller to. Du kan prøve følgende: Finn alle 12AX7-røra (og bare dem, ikke 12AT7 eller evt. likeretter/reverbrør) i ampen, lag en tegning av hvordan de sitter, og nummerer dem a la 1-2-3-4-5-6 o.s.v. Prøv så å bytte litt om på rørene, men husk hvilke rør du bytter på. Når du har byttet rør, skrur du på forsterkeren igjen, spiller litt, og så tester du om det har blitt bedre. Hvis ja - perfekt!, hvis ikke, gå videre med å bytte rør til du har klart å få det hylende røret byttet ut med et mere stabilt et.

Det mest "sårbare" røret for mikrofoni er det 1. røret i high-gainkjeden, fordi dette skal levere så mye gain. Hvis du har tilgang på schematics for forsterkeren kan det lønne seg å gå rett på dette, evt kjøpe et nytt rør og forsøke samme bytteteknikk som beskrevet ovenfor, men da med det nye røret i alle posisjoner.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville unngått noisegate ettersom feedback er en naturlig ting man burde få en viss kontroll over. Annen susing og støy frambrakt av mange effekter i kjeden er en grunn til å skaffe seg en gate.

Det er jo viktig å spille med den dB rommet kan tåle, etter min mening. Hvis ampen begynner å feede i det sekundet du lar alle strengen være åpne (og står noen meter unna), da er det for mye gain og volum inne i bildet. Større rom = mindre feed = mer gain og volum = festligere lyd = sure naboer. Å skru ned er selvfølgelig ikke moro for lydkvaliteten. Alternativet er f.eks. Hot Plate, men når det er 3-4 tusen kroner billigere å skru litt på ampen...? Plassering av forsterkeren har jo også sitt å si. Puter og annet drit foran høytaleren kan nok også hjelpe :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noisegate høres jævelig ut uansett. Voks mikkene(få en tech til å gjøre det)(Duncan and DiMarzio er ikke så forskjellige, har begge i gitaren min). Stå lengre unna forsterkeren når du spiller. Ikke stå med pickupene mot kabinettet. Skru ned litt volumet(eller gain). Mer volum -> mindre gain; mer gain -> mindre volum. Få heller litt mer høyde på stacket(dvs. sett det på en boks for å få det litt opp fra bakken). Hot Plate, Power Break osv osv er jo også et alternativ. Ved mikrofoni hadde tstone en fin fremgangsmåte. jaja.. lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.