Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Seagull Performer verd å vente på?


fhe

Anbefalte innlegg

Hei,

Var innom min lokale forhandler i dag for å se på ny gitar. Der prøvde jeg en Morgan W 552 SCE (tror jeg) med bredere hals for å få bedre plass til figrene. Syntes denne gitaren var god å spille på og lyden var bra. En annen som også var innom prøvede den og mente også at det var en bra gitar. Det må sies at han KUNNE spille, i motsetning til meg som kun klimprer på et heller begrenset nivå.

Nå er det slik at butikken kommer til å ta inn en Seagull Performer innen et par måneder og spørsmålet er om den er bryet verdt å vente på. Hva annet enn dobbel pris kan jeg forvente av denne gitaren?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt vakuum på kontoen.. :lol:

EDIT : Litt flåsete, ikke vondt ment. Hvis du er nybegynner, så ikke putt for mye klink ned i en gitar før du vet hva du egentlig vil ha. Kjøp Morganen hvis du likte den, og spar kronene til drømmegitaren når du har litt større bevissthet om hva som er riktig for deg. Velkommen hit forresten .. :D

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelt vakuum på kontoen.. :lol:

EDIT : Litt flåsete, ikke vondt ment. Hvis du er nybegynner, så ikke putt for mye klink ned i en gitar før du vet hva du egentlig vil ha. Kjøp Morganen hvis du likte den, og spar kronene til drømmegitaren når du har litt større bevissthet om hva som er riktig for deg. Velkommen hit forresten .. :D

Hei og takk for velkomsthilsen!

Vel, helt nybegynner er jeg vel ikke, har bare aldri tatt meg jobben å bli god.... Etter å ha lært seg det elementære til å kunne akkompagnere til litt viser og slikt blir det lett for at man stagnerer ettehvert. Dermed går man litt lei og de siste årene har det igrunnen lagt ganske dødt. Nå føler jeg meg klar til å starte opp igjen og vil ha en god gitar uten at det skal koste det hvite ut av øyet. Har fra før en 70-talls Aria stålstrenger (som sønnen min har overtatt) og en klassisk, men vil ha en gitar med bredere hals enn Ariaen slik at det blir lettere med fingerpicking. Prisen på Seagull Performer ligger innenfor det jeg er villig til å betale, men spørsmålet er altså om det er en merkbart bedre gitar enn Morgan og vel verd å vente på?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for velkomsthilsen!

Vel, helt nybegynner er jeg vel ikke, har bare aldri tatt meg jobben å bli god.... Etter å ha lært seg det elementære til å kunne akkompagnere til litt viser og slikt blir det lett for at man stagnerer ettehvert. Dermed går man litt lei og de siste årene har det igrunnen lagt ganske dødt. Nå føler jeg meg klar til å starte opp igjen og vil ha en god gitar uten at det skal koste det hvite ut av øyet. Har fra før en 70-talls Aria stålstrenger (som sønnen min har overtatt) og en klassisk, men vil ha en gitar med bredere hals enn Ariaen slik at det blir lettere med fingerpicking. Prisen på Seagull Performer ligger innenfor det jeg er villig til å betale, men spørsmålet er altså om det er en merkbart bedre gitar enn Morgan og vel verd å vente på?

Mvh

He he. Ok. Ligner litt på min egen historie. Spilte i band på -60 tallet, og så litt på -80 tallet, og så på'n igjen for 6 - 7 år siden. :)

Jeg kan ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt. Men egen erfaring ligger innenfor det jeg skrev i stad. Etter å ha begynt igjen for noen år siden, har jeg prøvd meg fram, og det har medført at jeg har kjøpt en del gitarer og utstyr, liksom følt meg fram litt. Og da er det nå engang slik at jo dyrere utstyr man har kjøpt, jo større avskrivninger i kroner må man akseptere når man selger videre. :)

Men om du vil unngå den karusellen, og handle "riktig" på første forsøk, så er det vel kanskje bare å vente til Seagullen er tilgjengelig da. Du kan uansett ikke forvente at andres personlige shootouts automatisk er gyldig for deg, du bør prøve deg fram sjøl. Og Morganer får man jo alltids tak i uansett ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjenner ikke Morgan-gitaren du viser til så jeg har ikke noe å bidra med i en sammenlikning. Da jeg skulle kjøpe gitar for et par år siden prøvde jeg en Seagull-modell som antakelig var forløperen for den aktuelle Performer-modellen. De fleste Seagull-gitarer har bredere hals. Jeg liker denne halsbredden, den passer i hvertfall min måte å spille på. Jeg synes kanskje at Performer-modellen kan virke litt overpriset i forhold til en del andre Seagull-modeller (se f.eks. annonsene til Gitargleden i Trondheim som har spesielisert seg på Seagull og andre Godin-gitarer). Den har ikke heltre i sidene og bak, men ser selvsagt ganske stilig ut med flammelønn-finér. Den jeg prøvde var god å spille på som alle Seagull-gitarer er, men lyden var litt i overkant skarp etter min smak. Hvis det ikke er veldig viktig for deg å ha cut-away ville jeg enten gått for standardmodellen S6 - som du også kan få med samme pickup som Performer-modellen for et par tusen kroner mindre, eller jeg ville satset på en av topp-modellene med heltre rundt hele. 25-års jubileumsmodellen i mahogny og gran, som jeg endte opp med, er fortsatt å få tak i for lavere pris enn Performer. Eller evt. en av Artist-modellene. Pickup-system kan evt bygges inn senere hvis du trenger det. Noen butikker tilbyr å montere inn pickup på gitarer kjøpt hos dem, uten å ta betalt for monteringsjobben. Det er heller ikke helt umulig å montere inn et pickupsystem selv, jeg har gjort det flere ganger.

Seagull har nylig startet produksjonen av en ny heltre-serie - Maritime Solid Wood Series (SWS), som jeg ikke har sett importert til Norge. Vet ikke om det finnes planer for import av disse, det kunne evt. være interessant å vente på, hvis prisen blir en del lavere enn toppmodellene i Artist-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for godt innspill.

Interessant det du skriver om heltre kontra laminat i side og bunn. Håper at butikken tar inn et par forskjellige modeller slik at jeg får et sammenlikningsgrunnlag. Desverre foretok jeg et noe forhastet kjøp i jula og kjøpte en Hagstrøm som viste seg å være for smal i halsen etter noen dagers bruk. Greide ikke å vende meg til den. Heldigvis tok de den i retur, men jeg må nok bytte den inn i en annen gitar i samme butikk. Cutaway er vel ikke noe absolutt must, men ønskelig. Skal i hvert fall merke meg det du sier, for jeg kommer nok ikke til å kjøpe Morgan-gitaren før jeg har prøvd Seagullen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Det er i og for seg ikke noe galt med laminat i sider og bunn, jeg har en Seagull 12-strenger som har det og vi har også en Art & Lutherie som er Godin-gitarer med litt lavere pris i familien - begge disse låter fint og er gode å spille på. Men skal man først betale over 8 tusen ville jeg nok prøvd å få heltre rundt hele - selv om heltre-gitarer kan være mer utsatt for tørkeskader og derfor må passes bedre på. I Performer-serien er det lønnelaminat i sider og bunn - lønn gir ofte en klar og litt skarp låt og jeg hadde i hvertfall ikke så stor sans for låta i den jeg prøvde. I standard-modellen Seagull S6 og i Art & Lutherie-gitarene er det kirsebær-laminat i sider og bunn, jeg liker låten av dette bedre og de er betydelig billigere. Men alt dette er selvsagt spørsmål om smak og behag. Art & Lutherie har smal hals så det er nok ikke noe for deg.

Selv om du av forståelige grunner må kjøpe på samme sted kan du jo se om det er noen andre steder du kan få prøvd en gitar mens du venter? Det ser ut til at importøren (Benum) fortsatt sitter på minst et eks. av jubileumsmodellen med hel mahogny - kanskje din forhandler kunne få tak i en slik for testing uten at du binder deg til å kjøpe den? Det er veldig mye gitar for pengene - ser de averteres for under 8 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei igjen.

Det er i og for seg ikke noe galt med laminat i sider og bunn, jeg har en Seagull 12-strenger som har det og vi har også en Art & Lutherie som er Godin-gitarer med litt lavere pris i familien - begge disse låter fint og er gode å spille på. Men skal man først betale over 8 tusen ville jeg nok prøvd å få heltre rundt hele - selv om heltre-gitarer kan være mer utsatt for tørkeskader og derfor må passes bedre på. I Performer-serien er det lønnelaminat i sider og bunn - lønn gir ofte en klar og litt skarp låt og jeg hadde i hvertfall ikke så stor sans for låta i den jeg prøvde. I standard-modellen Seagull S6 og i Art & Lutherie-gitarene er det kirsebær-laminat i sider og bunn, jeg liker låten av dette bedre og de er betydelig billigere. Men alt dette er selvsagt spørsmål om smak og behag. Art & Lutherie har smal hals så det er nok ikke noe for deg.

Selv om du av forståelige grunner må kjøpe på samme sted kan du jo se om det er noen andre steder du kan få prøvd en gitar mens du venter? Det ser ut til at importøren (Benum) fortsatt sitter på minst et eks. av jubileumsmodellen med hel mahogny - kanskje din forhandler kunne få tak i en slik for testing uten at du binder deg til å kjøpe den? Det er veldig mye gitar for pengene - ser de averteres for under 8 tusen.

Det ble nok ingen Seagull Performer på meg i denne omgang. Ble rett og slett lei av å vente. I ventetiden var jeg innom en annen musikkhandel der øynene mine falt på en Martin JC-16 RGTE. Dette er en utgått modell og derfor var den satt en del ned i pris. Den hadde litt bredere hals enn det som er vanlig, så den passet godt sånn sett. Dessuten var den flott og se på og låt fortreffelig. Etter dette var det ikke like lett å gå å vente på Seagull-en og ettersom butikken ikke klarte å få inn et eksemplar som avtalt gikk de med på å refundere hele beløpet jeg hadde tilgode på gitaren jeg byttet inn.

Dermed er jeg nå altså lykkelig eier av Martin-gitaren! Det ble jo ganske så mye dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men jeg får satse på at jeg ikke kommer til å angre.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.