Gå til innhold
Pilean

Eksternt lydkort

Anbefalte innlegg

Hei!

Har sett på lydkort til pc'n en god stund nå, og har nå innsett at det nok må til :)

Fant dette på finn i går. Ser ut som det følger med en del programvare, som er et stort pluss. (Det står ikke i annonsen, men på hjemmesiden, så regner med det er standard?) Kortet ser forsåvidt greit ut det også, såvidt jeg kan se. Er dog litt usikker siden det er såppas billig. Resten av pakka er ikke så viktig, men stæsj er stæsj :P

Dette kan også være aktuellt, men her følger det ikke med programvare.. Likevel tenker jeg at det sikkert er et bedre kort i og med at det er dyrere.. (mulig jeg er litt naiv der :rolleyes: )

Må vel da kjøpe software i tillegg.. Selger anbefalte å invistere i Pro Tools M-Powered..

Alternativt andre kort som måtte dukke opp på finn; UX2 får jo en del skryt her inne, evt noe annet(?)

Har også vurdert en multieffekt..

Noen som har noen mening når det gjelder software? Har fått med meg Pro tools, Cubase og Ableton.

Og hvor kommer Guitarrig inn i bildet, som jeg har fått følelsen av at "alle" har?

Dette skal kun brukes på "gutterommet" til å eksprimentere med lyder og muligens prøve å få noe av musikken i hodet ned på harddisk på sikt :)

Har en Fender Classic 60's og en Cube 60, som blir litt drøy på en 12 kvadrats hybel :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei

har selv to lydkort, og er like fornøyd med begge to. Det en er et NI audiokontrol, et meget solid og bra kort. ekstrem lav latency. Det andre er M audio fast track, et mye billigere og simplere kort med en gitar ut/inn, men som gjør jobben sin. Med disse to fulgte det med 2 progamvarer, eller "bundles" som noen sier. Jeg synes personlig at Cubase LE4 er mye mer anvendlig enn Pro Tools M-Powered essential. Cubase LE4 er mer ryddig og har mindre begrensninger enn Pro Tools M-Powered. Tror likevel det er smak og behag som avgjør hvem av disse to som er best. Siden begge disse to programvarene er "bundles" er de altså billigversonen av andre versoner. Jeg ville nok gått for Cubase. Finnes eldre versoner som kan kjøpes på Finn.no for en billig penge. Eldre versoner av f.eks Cubase er en fin måte å bruke lite penger på, og å lære seg lydkortets mysteriske veier på. Vil tro det passer bra til gutterommet. Dessuten kan eldre versoner ofte oppgraders relativt billig til nye versoner. Som regel er det mye penger å spare på dette. Har også prøvd Ableton, men det falt ikke i smak for min del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Skal sjekke ut NI nærmere!

Hmm.. Virker som flere her inne sverger til Cubase(?).. Kan jo selvsagt være tilfeldig..

Er det noen særlig forskjell på hvilke effekter, ampsimuleringer osv som ligger inne i programmene, og hvor gode disse er?

Endret av Pilean

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er veldig avhengig av hva man begynner med som avgjør hva man liker. Jeg begynte med Adobe Audition (strengt tatt Cool Edit), og foretrekker helt klart det, mens andre foretrekker Cubase, og noen Pro Tools. Det følger ofte med programvare til lydkort, hvertfall når man kjøper nytt, så det letteste er egentlig å bare begynne med det. Det meste funker :)

Ellers så selger 4sound EMU 0202 for en tusenlapp, og her følger det med all programvare man kan drømme om. Cakewalk Sonar/Cubase 4/Ableton, Amlitube (et program tilsvarende Guitar Rig) og diverse annet. Ingen mikrofoner eller slikt, men mye ulik programvare så du kan prøve, leke og lære til krampa tar deg! Verdt å sjekke ut om du ikke trenger phantompower. Har et par bekjente som er fulle av lovord om de interne lydkorta til EMU, regner ikke med at de eksterne skal være veldig mye dårligere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er veldig avhengig av hva man begynner med som avgjør hva man liker. Jeg begynte med Adobe Audition (strengt tatt Cool Edit), og foretrekker helt klart det, mens andre foretrekker Cubase, og noen Pro Tools. Det følger ofte med programvare til lydkort, hvertfall når man kjøper nytt, så det letteste er egentlig å bare begynne med det. Det meste funker :)

Ellers så selger 4sound EMU 0202 for en tusenlapp, og her følger det med all programvare man kan drømme om. Cakewalk Sonar/Cubase 4/Ableton, Amlitube (et program tilsvarende Guitar Rig) og diverse annet. Ingen mikrofoner eller slikt, men mye ulik programvare så du kan prøve, leke og lære til krampa tar deg! Verdt å sjekke ut om du ikke trenger phantompower. Har et par bekjente som er fulle av lovord om de interne lydkorta til EMU, regner ikke med at de eksterne skal være veldig mye dårligere :)

Jeg har et EMU 1820 PCI-kort med breakoutboks som jeg kjøpte brukt for et par år siden, og kunne ikke vært mer fornøyd. Har også et M-Audio Fasttrack Pro som funker bra, men EMU-kortet er faktisk et par hakk bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rektig. En kompis jobber for et firma som produserer PA-utstyr for store aktører innen offshore-markedet, og de sverger til EMU 0404 (tror jeg) i sine produkter. Broren min har et 1212-kort som han har lekt en del med i det siste og er storfornøyd med. Han bruker riktignok en TC Helicon-boks som mic-preamp og kjører den digitalt inn i 1212'en, så jeg skal ikke si noe om mic-preampene til EMU da jeg ikke har noen erfaring med, eller kjenner noen som har erfaring med, de, men har inntrykk av at EMU generelt sett lager bra greier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Skal sjekke ut NI nærmere!

Hmm.. Virker som flere her inne sverger til Cubase(?).. Kan jo selvsagt være tilfeldig..

Er det noen særlig forskjell på hvilke effekter, ampsimuleringer osv som ligger inne i programmene, og hvor gode disse er?

Det følger med svært begrensede effekter på f.eks Cubase. Effekter må som regel kjøpes i tillegg. Slike effekter kalles også plugins og betegnes også som VST (Virtual Studio Technology). Sjekk ut f.eks Native instument plugins. For oss gitarister er det vel guitar rig som er mest aktuelt, som fås kjøpt som ren software. Om du vil legge inn i trommer har du f.eks EZ drummer plugins. Med et godt lydkort kan du også benytte deg av MIDI effektet. Om lydkortet har MIDI er det enkelt å koble på f.eks et midi tangentbrett. Velg et godt lydkort og godt redigeringsprogram og du vil få utrolig mye gøy med lyd på gutterommet i uoverskuelig tid framover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig at det førlger med programvare, så da ser ut til at det blir å kjøpe nytt da!

Etter det jeg kan se er det EMU-kortet bra nok til mitt bruk, så tusler vel en tur ned på 4sound i morgen :)

Takker for gode innspill!

Endret av Pilean

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det følger med svært begrensede effekter på f.eks Cubase. Effekter må som regel kjøpes i tillegg. Slike effekter kalles også plugins og betegnes også som VST (Virtual Studio Technology). Sjekk ut f.eks Native instument plugins. For oss gitarister er det vel guitar rig som er mest aktuelt, som fås kjøpt som ren software. Om du vil legge inn i trommer har du f.eks EZ drummer plugins. Med et godt lydkort kan du også benytte deg av MIDI effektet. Om lydkortet har MIDI er det enkelt å koble på f.eks et midi tangentbrett. Velg et godt lydkort og godt redigeringsprogram og du vil få utrolig mye gøy med lyd på gutterommet i uoverskuelig tid framover.

Tja, fra Cubase 4 og utover følger det med helt kurrante plugins, som holder i massevis for hjemmebruk. Mange muligheter med disse. I nye Cubase 6 følger det med 60 plugins (41 i billigversjonen) og 8 softsynther, bl a en ny ampsimulator, i tillegg til den gamle (som er helt ok, men som ikke er helt på høyde med guitar rig o l). Blir spennende å teste den nye ampsimulatoren(og cubase 6 for den saks skyld). Når det er sagt, er det selvfølgelig helt vanlig med andre plugins, men man trenger ikke handle så voldsomt for å få et ok resultat. Det finnes mange bra gratis plugins også, og da mener jeg gratis, ikke cracker. Sound on Sound hadde en artikkel om dette for litt siden, med masse linker.

Man trenger ikke tenke så mye på om det er MIDI på lydkortet lenger, da de aller fleste midikeyboards har usb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, fra Cubase 4 og utover følger det med helt kurrante plugins, som holder i massevis for hjemmebruk. Mange muligheter med disse.

Har sett på Cubase 6 i dag, og du har selvfølgelig rett i det du skriver. Jeg siktet vel til "få-med-på-kjøpet" versoner som er begrenset, men som sikkert greier seg bra til å begynne med.

Man trenger ikke tenke så mye på om det er MIDI på lydkortet lenger, da de aller fleste midikeyboards har usb.

Tja, jo hvis du er nymotens så, men mange synes det er gøy å tørke støv f.eks gamle synter og slikt. disse mangler usb. det samme gjorde HD 1 trommesettet jeg nettopp kjøpte til jr. Koblet på midi for å teste om det funka bra i EZ drummer, og kom meg nesten ikke av trommestolen den kvelden :-).

Til trådstarter ville jeg vel også sjekka ut Focusrite sitt saffire 6 kort på 4sound. Koster rundt 1800 men mener det verd penga hvis man sammenligner med M audio fast track.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man har behov for det så får man MIDI-USB-interface til et par hundrelapper, så det er ikke det jeg ville fokusert på om jeg skulle hatt lydkort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på Cubase 6 i dag, og du har selvfølgelig rett i det du skriver. Jeg siktet vel til "få-med-på-kjøpet" versoner som er begrenset, men som sikkert greier seg bra til å begynne med.

Tja, jo hvis du er nymotens så, men mange synes det er gøy å tørke støv f.eks gamle synter og slikt. disse mangler usb. det samme gjorde HD 1 trommesettet jeg nettopp kjøpte til jr. Koblet på midi for å teste om det funka bra i EZ drummer, og kom meg nesten ikke av trommestolen den kvelden :-).

Til trådstarter ville jeg vel også sjekka ut Focusrite sitt saffire 6 kort på 4sound. Koster rundt 1800 men mener det verd penga hvis man sammenligner med M audio fast track.

Enig i det, de versjonene som følger med lydkort er som regel ganske begrensa. Man får, som jeg skrev, veldig mange bra gratis plugins. Jeg kan jo ved anledning skrive inn adressene fra SOS, kan jo være interessant for fler det.

Det Focusritekortet er veldig ok, kjøpte det selv her før jul. Bra preamper og absolutt ikke noe tull. Har brukt det siden jeg kjøpte det uten noe som helst problem

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en Apogee duet, og lydkvaliteten overgikk alle forventninger. Funker vel dog bare på Mac!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.