Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

sanger, skalaer, bla bla


Kunden

Anbefalte innlegg

to spørsmål her om sangskriving...

1. når man skal skrive en sang, og man da bynner med at du velger i hvilken dur den skal gå i, hva mer er det som passer å bruke der enn tonene i skalaen?

2.når man skriver en sang bare ved å ta noe man fikla med så hørtes det bra ut, hvordan finner man ut i hvilken tone det går i så man vet hva man skal solere over?

har drevi å prøvd å lære meg teori men det er så mye avik fra regler syns jeg så det er ikke så lett å vite hva som går ann eller ikke.,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Ideelt så velger man ikke dur før man lager musikk. Musikken en ønsker og lage dikterer duren. Altså motsatt vei. Men jeg vet at det ikke er sånn for meg og svært mange andre...

Når det gjelder det andre spm ditt under en:

hva mer er det som passer og bruke der enn tonene i skalaen?
så skjønner jeg ikke helt hva du mener. Det er 7 akkorder som hovedsaklig hører til hver dur (8 hvis en tar med dominanten fra den parallelle molltonearten og et par til hvis en tar med andredominanter). Litt avhengig av stilart du lager musikk i kan man ha mange eller ingen noter utenfor tonearten. Det er en smakssak antakelig.

2.

når man skriver en sang bare ved å ta noe man fikla med så hørtes det bra ut, hvordan finner man ut i hvilken tone det går i så man vet hva man skal solere over?

Kort sagt, finn ut hvilke noter du spiller. Se hvilken av toneartene som har flest treff. Se på alle akkordene i de forskjellige toneartene og se hvor det er flest. Legg ut på gitarnorge og la oss hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syns det ofte kan bli veldig forusigbart dersom man tar utgangspunkt i en skala av noe slag med mindre man er litt orginal..

Men det kommer veldig an på hva man vil med sangen! Dersom man lager ei gitarlåt er det kanskje viktig å være litt innovativ, men mindre man sikter mot noe litt typisk uten at det trenger å være dårlig (Blues tradrock osv..)

Hvis man vil lage ei "vise" eller fokus er helheta eller utrykket så vet jeg om bra låter hvor verset går i en eneste akkord og det geniale i låta ligger i bandets helhet/budskap..

En måte å finne hvilken tone det går i/man kan bruke den i er prøve å finne hvilken tone man kan nynne gjennom hele licket/riffet uten at det blir falsk.. Det kan gjerne være flere og det kule med denne måten er at ved å prøve ut forskjellige kan man finne en tone som gir det hele en litt skeiv og kul sound..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du når du sier gitarteori? bare vanlig musikkteori (akkorder/skalaer), eller mer spesifikkt hvordan dette relaterer seg til gitaren?

Vil tro du kommer langt med å søke her på forumet og google. Prøv f.eks å søk på - free music theory guitar -

Er det noe du lurer på så bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.