Gå til innhold
Boffen

Forsterker til bruk med både elgitar og bass

Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg snart skal spille bass i et/noen band, og jeg har derfor tenkt på å anskaffe meg en fortserker som passer til formålet. Smart som jeg er har jeg tenkt på en forsterker som liker elgitarer like godt som bassgitarer. Det første som slo meg er selvfølgelig Fender Bassman, men disse selges jo til hysteriske priser her i landet, og det er jo ikke så kult. Jeg trenger derfor alternativer som kan være kule og billige (rundt femtusenlappen).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja... Det kommer jo an på hvilke krav du stiller, men jeg ser for meg at du bør ha en rimelig kraftig amp med mest mulig headroom, så en kraftig Fender kan jo være en løsning. Vil tro at høyttalerelementer i ampen/kabbet vil ha stor innvirkning også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det første som slo meg er selvfølgelig Fender Bassman, men disse selges jo til hysteriske priser her i landet

Tja... Det kommer jo an på hvilke krav du stiller, men jeg ser for meg at du bør ha en rimelig kraftig amp med mest mulig headroom, så en kraftig Fender kan jo være en løsning. Vil tro at høyttalerelementer i ampen/kabbet vil ha stor innvirkning også.

Vil bli brukt til vrengbass og ren gitar type post-rock. Har jævlig lyst på et 4x10 eller 2x15. Har mildt sagt lyst på en Bassman med alt for mange watt, men som sagt, er rimelig uaktuelt å betale det de typisk går for her i landet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bli brukt til vrengbass og ren gitar type post-rock. Har jævlig lyst på et 4x10 eller 2x15. Har mildt sagt lyst på en Bassman med alt for mange watt, men som sagt, er rimelig uaktuelt å betale det de typisk går for her i landet.

Ser den, gitt. Tipper at et 4*10 kan være greit da det potensielt fungerer bra til både gitar og bass. 2*15 er vel ikke det de fleste gitarister velger i hvert fall. Uansett blir det nok noen kompromiss begge veier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2x15 er krem også for oss gitarister. Vær bare obs på at de er mer retningsfølsomme og "seinere" i anslaget enn 4x12 eller 4x10, feks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dylan Carlson i Earth bruker en Genz Benz Shuttle 3.0 og tilhørende 115-kabinett til gitar.

Låter fett når han bruker det iallefall. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes personlig at 2x15 er veldig kult, men foretrekker verken 2x15 eller 4x10.

JCM800 for bass da? :D

Mange som bruker de både til bass og gitar!

Kjedelig å ha JCM800 Lead og Bass da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2*15 kan nok funke bra på gitar, ja, men det er vel en grunn til at de aller fleste ikke bruker det, eller er det også en dal av gitaristers saueflokk-mentalitet? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2*15 kan nok funke bra på gitar, ja, men det er vel en grunn til at de aller fleste ikke bruker det, eller er det også en dal av gitaristers saueflokk-mentalitet? :P

Tja, folk flest bruker vel det folk flest bruker, for å si det enkelt. Men, akkuratt nå er jeg ikke ute etter det de aller fleste bruker. Jeg har allerede JCM800 og 2x12 med V30, heh.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, folk flest bruker vel det folk flest bruker, for å si det enkelt. Men, akkuratt nå er jeg ikke ute etter det de aller fleste bruker. Jeg har allerede JCM800 og 2x12 med V30, heh.

Og det funker over hodet ikke med bass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da ikke så trygt å kjøre en bass gjennom en gitar-rig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da ikke så trygt å kjøre en bass gjennom en gitar-rig?

Akkurat det har aldri vært noe stort problem. Problemet har vel egentlig vært at de fleste bassister ikke ønsker veldig mye vreng, men siden du ønsker det, ser jeg ikke problemet i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil heller foreslå å kjøre gitar gjennom bassrigg med ikke alt for store elementer, og gjerne da med et horn man kan koble ut og inn etter lynne og behov. Gitarelementer er gjerne litt stive og tørre, og liker ikke de dype frekvensene så voldsomt. Tåler de effekten, blir de gjerne litt slaffete i lyden på gitar ganske fort. De mykes gjerne for mye opp for fort.

Problemet er jo gjerne at bassriggen låt er for sterilt og kjedelig, men det kan tildels løses ved å bruke effekter før forsterkeren. Men så spørs det hva slags lydideal man har, da. Optimalt blir det ikke begge veier uansett, det er en grunn til at det er en forskjell.

Hva med en aktiv PA- kasse eller to, og en gitar- og en bassprosessor foran etter behov?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.