Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Matte finish'en på Epi


Carpal67

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å "Dulle ned" finishen på en Epi LP og har tenkt å bruke en liten europris-pussemaskin som bruker runde slipepapir/pussepads m/borrelås.

Er det noen her som har gjort dette før og kan gi meg råd om hvilken type pads(type korning) jeg skal bruke, og hvor man eventuelt får kjøpt disse?

Eller kanskje noen har en bedre metode til denne jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dull finish I

Dull finish II

Mulig at du må tegne deg som medlem på forumet for å få sett disse lenkene. Anbefaler et medlemskap der. Utrolig mange gode tips å finne. Good luck :)

Takker.

Jeg har gått i gjennom disse trådene m/flere tidligere(er medlem ja:), men jeg finner ikke helt ut hvilken korning de bruker iforhold til produktene som selges her til lands, så det hadde vært fint om noen her hadde prøvd det, og kanskje fortelle meg hvilken type som funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde brukt sånne "mattekluter" til biler, jeg. En maskin med pussepapir på, blir alt for kraftige saker i denne sammenhengen.

Tar ikke klutene nok i seg selv, kan man hjelpe de litt med en dose rødrubbing..

Det er akkurat slike jeg er ute etter, baretype runde med borrelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne myke 3M-pads (er det ScotchBrite de heter?) burde funke fint.

Jepp, jeg ser de blir brukt, men hvor får jeg tak i sånne på Jæren idag montro?

Biltema, Clas, Montér osv. i området har bare den firkantede håndholdte typen.

Edit: Jeg fant, jeg fant........prøver meg med fin korning.

Dette blir spanande :unsure:

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett sånne for maskin før... Jeg ville bare brukt de håndholdte, det blir ikke så mye mer jobb hvis du bare skal matte lakken, og så har du litt bedre kontroll.

edit: Der fant du, ja. Men de virket litt grove?

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg ser de blir brukt, men hvor får jeg tak i sånne på Jæren idag montro?

Biltema, Clas, Montér osv. i området har bare den firkantede håndholdte typen.

Edit: Jeg fant, jeg fant........prøver meg med fin korning.

Dette blir spanande :unsure:

Oi... Hvis du ikke har tenkt å gå høyere enn 240..., hjelpes, da kommer du til å flerre av klarlakken før du vet ordet av det, ihvertfall når du skal bruke drill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg sterkt anbefale deg å gjøre dette for hånd og ikke med maskin. Det er ikke all verdens arbeide og du har langt bedre kontroll hvis du gjør det hele manuelt.

For det andre er 240 ALT for grovt for å matte ned en finnish. 240 er det jeg bruker for å slipe ned bånd på gitaren med.. Altså for å fjerne metall.

Hvis du skal ha en jevn matt finnish, vil jeg foreslå at du våtsliper lakken med f.eks 1000, 1500 og 2000 papir av høy kvalitet. Og nei, slikt selges ikke av andre enn folk som driver med lakk og lignende. Jeg kan anbefale Kovax "Eagle Brand" som selges av blant annet stewmac.

(Våtsliping gjør papiret ennå mindre grovt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.