Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål rundt salg og evt nytt kjøp av gitar


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg har en nesten helt strøken Fender Am Std Stratocaster 3-color sunburst. Og jeg lurer på om jeg skal selge den, skal slenge opp noen bilder av den imorgen men trenger først litt input og tips.

1. Jeg er usikker på om jeg faktisk skal selge den, det er min første skikkelige gitar og jaa jeg hadde liksom lovet meg selv å ikke selge noen av mine gitarer. Jeg har nå en 52'Hot Rod Telecaster (med humbucker) som jeg bruker for det meste, så stratten henger litt trist på veggen :(

2. Hva ligger prisen på amerikanske Stratocastere på for tiden? Den er en 03-modell og er som sagt nesten helt strøken. Har 2 hakk på hele gitaren.

3. Så trenger jeg tips til en ny gitar jeg kan kjøpe for de potensielle pengene jeg tjener.

Her er ting jeg har sett på:

Fender Jazzmaster, egentlig mest fordi den ser dødsrå ut. Har faktisk aldri prøvd en sjæl :P

Fender Mexico Classic 60' series, har prøvd en slik engang, fantastisk gitar. Men kanskje det var fordi jeg var heldig og fikk prøvd en god en?

Epi/Gibson ES-335, liker formen, har prøvd en så jeg liker lyden og. Jazz er interessant og spennende hehe.

Gitaren vil brukes mye til cleanlyd, se for deg typ Joe Pass clean sound. Samtidig som du kan vrenge opp til litt mer rocka Gilmour sound også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 60% av nypris på gitaren er et greit utgangspunkt. Desverre gjelder det som oftest de fleste brukte gitarer, uavhengig av hvor gammel den er og om den er i god eller meget god stand.

De fleste brukte gitarer går til rundt 60-65% av nypris. Dette syns jeg også er et greit utgangspunkt mtp at din er 7-8 år gammel.

Men det kommer da selvsagt an på gitaren.. Noen gitarer har en høyere/lavere salgsverdi mtp nypris pga større/mindre etterspørsel.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg faktisk skal selge den, det er min første skikkelige gitar og jaa jeg hadde liksom lovet meg selv å ikke selge noen av mine gitarer.

Jeg angrer en hel haug på at jeg byttet inn spesielt de to første gitarene mine for 25-30 år siden.

Den ene lærte jeg meg å spille på(Dot-kopi), og den andre(Sigma/Martin Les Paul Custom...se avataren min:-)brukte jeg i vårt første band og i mine første år på scenen.

Når du nå sier det du sier, så ser det ut for meg som du vil angre en gang i fremtiden :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer en hel haug på at jeg byttet inn spesielt de to første gitarene mine for 25-30 år siden.

Den ene lærte jeg meg å spille på(Dot-kopi), og den andre(Sigma/Martin Les Paul Custom...se avataren min:-)brukte jeg i vårt første band og i mine første år på scenen.

Når du nå sier det du sier, så ser det ut for meg som du vil angre en gang i fremtiden :unsure:

Ja jeg tenker på det. Kanskje jeg skal heller shine den opp? Intonere den skikkelig, skifte strenger og justere strenghøyden. Vanskelig det her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En USA Std i god stand går for FRA ca 7k på bruktmarkedet, så da vet du jo ca hva du får for gitaren.

60's Classic er en helt grei gitar, men 60's Classic Player er et bedre valg spør du meg. Men å selge en USA std for å investere i en ny Mex fender er i utgangspunktet en veldig dårlig handel, og USA std er en jevnt over bedre gitar.

Kost på gitaren en skikkelig setup og eventuelt et pickup-skifte hvis den ikke låter slik du vil den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, mellom 6 og 7000 kr. Ok takk :)

Bruktmarkedet er utrolig tregt nå. Jeg fikk kr. 5800,- for min Am. Std. Strat inkl. original kasse, 2001 modell.

Når det gjelder Classic serien fra MiM Fender, kjøp CLASSIC PLAYER istedet for Classic Series. De, CP, er designet av Custom Shop, har noe bedre treverk, hardware og Fender Custom '69 pups. De koster noen hundrelapper mer enn Classic serien, men det er de verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg har oversett her, forstår ikke helt at du ønsker å selge en am std for så å kjøpe en mex???

Jeg solgte en '79 am std for noen år siden til fordel for en mex Classic Player. Noen mener at en '79 Strat har såpass mye mojo og kan anses som vintage.... Vel, jeg er ikke enig og angrer ikke et sekund. Gitaren jeg solgte var forsåvidt bra, men den "snakket ikke mitt språk" kan man si.... Dessuten gikk jeg i pluss. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd et par stratter, blant annet en Fender MiM strat vs en 2x dyrere MiA HW1 strat.. Og jeg kan med hånden på hjertet si at HW1 føles dyrere og mer gjennomført, men lyden som kom ut av mexicoen var nydelig i forhold til amerikaneren. Amerikaneren låt plastikk i motseting til meksikaneren som låt utrolig hot i bridge og nydelig på cleansa gjennom halspuppen..

Men, nå har jeg ikke prøvd de dyre strattene da.. Ville bare understreke at jeg har et godt inntrykk av MiM stratter :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.