Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eit styr å kjøpe ny gitar!


skogarbo

Anbefalte innlegg

Hei!

Trudde det å kjøpe ny gitar skulle vere grei sak med 3-4 merker å velge i og utifrå det lett komme fram til den rette for meg. Kunne skrive masse her om det eg har vore gjennom av ulike nettsider, typer, forklaringar og prisar. I tilegg er det eit problem at eg må reise veldig langt for å prøve fleire av dei. Prismessig ser eg at eg kjem ikkje opp i eliteserien, og lista mi ser foreløpig slik ut: Yamaha cpx 900, Guild GAD 40 CE, Tanglewood TW 1000CB, Simon & Patric SC. Denne lista er laga utifrå 'råd frå folk med peiling' anmeldelsar frå nettsider etc. Så er då spørsmålet før eg drar ut på lengre reiser for å prøve, eller bestiller uten å prøve først: Kva for ein skal eg velge? Bør det vere andre på lista? Prisane på desse er rundt 7-10 000,- Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel! Ser at eg kan få ein bra brukt gitar til denne prisen. Problemet er at eg ikkje har noko greie på gitarar, og føler meg på tynn is på bruktmarkedet. Veit ikkje heilt kva eg skal sjå etter, og er vel redd for 'å gå i fella'. Tryggare slik å kjøpe ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vet ikke hvor mye mine meninger teller - er veldig nybegynner. Men gikk hele runden og pøvde og kjente på gitarer for noen uker siden. (Kikket da i nedre del av skalaen din)

Jeg endte opp med en Ibanez aw3000 til 5000,- inkl kasse, ekstra strengesett og litt annet småtteri.

Av de andre jeg likte godt var det en Seagull, en Furch og en Martin. Jeg prøvde også noen andre gitarer i prisklassen, og syntes det var store forskjeller. Jeg ville ikke kjøpt uten å prøve først. Best å blinke seg ut to eller tre typer og bruke en dag på testing. Sikket ikke lett å bestemme seg, men det hjelper å kjenne på og lytte...

Ang nytt/brukt så valgte jeg også å kjøpe nytt for å væe sikker på at jeg ikke gikk på en bommert.....

Lykke til

mvh

Knut

Endret av khauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste tiden er jo egentlig den når du går rundt og sikler på og prøver gitarer. Når du først har bestemt deg og investert, starter jo straks lysten på en annen med litt annet lydbilde, litt annen action, et annet merke og spørsmålet om hvorfor jeg ikke kjøpte den i stedet.....

Når du skal legge så mye penger i en gitar må du ta deg god tid. Prøv mange og flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har Simon & Patrick SC på lista di. Da jeg skulle kjøpe gitar for et par år siden sto det mellom en Simon & Patrick SC Folk og en Seagull 25 års jubileumsutgave. Jeg valgte til slutt Seagull'en. Det er samme produsent (Godin i Canada), og de har en god del likheter. Denne Seagull-modellen har foruten heltre (gran) i lokket også heltre mahogny i sider og bak. Det gir en lyd som i hvertfall jeg er veldig fornøyd med. Seagull har på de fleste modellene sine litt bredere hals enn Simon & Patrick og mange andre stålstrengsgitarer.

Seagull 25 års jubileumsmodell finnes fortsatt å få tak i, i hvertfall hos Myhrbraaten i Oslo og Gitargleden i Trondheim. Den står også listet hos importøren, så det er mulig den finnes andre steder også.

Uansett - lykke til med gitarkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, som var selvste eksperten på Taylor, Martin og mer, anbefalte meg faktisk personlig en Furch fremfor alle gitarene til under 10k..

de ser veldig simple og klassisk ut, men det er fordi hovedfokuset gikk mot lyd fremfor utseende.

Men syns faktisk de ser pene ut også.. :)

Har selv en Taylor BB som jeg er ganske fornøyd med og siden jeg fikk gaaanske billig.. Men hadde jeg kjøpt ny gitar så ville jeg ihvertfall sett mer på Furch :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar og bukkar til alle for gode innspel. Ibanez, Seagull og Furch er notert. Eg tenker ein tur avgårde i morgon for å prøva gitarar, og kan godt fortelje om opplevelsen her, dersom interesse for det :D Eit spørsmål ligg og kvernar: I staden for gitar til 10k, vil det vera lurt å kjøpa 2 til 5k? altså to ulike typar/lydsignaturar osv. Er det rundt 5lappar(furchgitaren anbefalt i denne tråden) ein får mest for pengene? Er dette ein klok tanke -eller er eg heilt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar og bukkar til alle for gode innspel. Ibanez, Seagull og Furch er notert. Eg tenker ein tur avgårde i morgon for å prøva gitarar, og kan godt fortelje om opplevelsen her, dersom interesse for det :D Eit spørsmål ligg og kvernar: I staden for gitar til 10k, vil det vera lurt å kjøpa 2 til 5k? altså to ulike typar/lydsignaturar osv. Er det rundt 5lappar(furchgitaren anbefalt i denne tråden) ein får mest for pengene? Er dette ein klok tanke -eller er eg heilt på trynet?

Det spørsmålet er det i grunnen bare du som kan svare på, men hovedregelen er jo at en gitar til 10.000 ikke nødvendigvis er dobbelt så god som en til 5.000. Likevel tør jeg nesten påstå at det er et kvalitetsskille på akustiske gitarer som ligger rundt 10.000,- De mellom 5-10.000,- er som regel gode gitarer, men skal du ha noe som er veldig bra, bør man opp på 10.000,- og opp. (Generell betraktning, bare så det er nevnt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg kjøpt gitar og kan med ein gong skriva under på det Audun skriv over her; Det er eit kvalitetsskille ved 10000,- Bakgrunnen og referansen min er ein Suzuki F-200 som eg kjøpte for 25-30 år sidan, og som eg vel aldri har tenkt på som nokon god gitar. Eg gav 400 for den på flyttesalg og har ikkje spelt på noko anna sidan, men gitarspelinga har blitt ein kjær hobby, og eg tenkte at etter så mange år må eg vel ha lov til å oppgradera litt. Så eg tok avstad til butikkane og spela og prøvde mange forskjellige gitarar. Til pris under 5000 var det ingen som eg syns kom i nærheten av Suzukien. Mellom 5 og 10k var det ikkje mykje som imponerte , men Furch D41 SM-Ce var kjekk. Etter kvart sat eg og prøvde gitarar frå 10000,- og opp. Då blei det noko anna, og Furch'en blei satt vekk. Så der var eg med Gibson, Martin og taylor-gitarar rundt meg og fann fort ut at det berre var å knuse alle sparegrisar :-) Eg enda opp med ein spesialversjon av Martin D16GT som eg syns er heilt fantastisk. Og ikkje berre har eg fått eit glimrande musikkinstrument, men idet eg betalte gjekk det opp for meg at eg også har fått meg eit lite stykke musikkhistorie :-) Så råd frå meg til deg som har 5000 og skal kjøpa gitar: skaff deg 5000 til, og så kan du gå til gitarbutikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.