Gå til innhold
Aphelion

Ujevnt vokalspor

Anbefalte innlegg

Har et vokalspor som er ganske ujevnt i styrke. Hva kan jeg bruke for å jevne ut dette mest mulig, uten å måtte tukle med automasjon på volumfaderen? Kompressor? Limiter?

P.S.: Spar dere for svar som «ta opp vokalen på nytt med bedre mikrofonteknikk» :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor flater ut de høye signaltoppene. En limiter gjør det samme, men skyver i tillegg opp de dype dalene. Dersom signalet er for lavt av og til er det en limiter du må bruke.

Med forbehold om feil i besvarelsen. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, si det. Jeg ble selvsagt usikker når du spør. Litt googling sier fint lite, bortsett fra at mange sier det er det samme (med forholdstallet som eneste forskjell). Jeg ble ikke klok. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

No time. Det er fix it in the mix som gjelder her. Har kjørt drumagog på trommene, så er godt i gang med juksinga allerede :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta opp vokalen på nytt med bedre mikrofonteknikk kanskje?

Hæ hæ, jævlig bra, men også et godt snev av sannhet.

Aphelion: du må gjerne prøve deg med en kompressor men er variasjonene alt for store vil du tydelig høre at kompetænsen jobber.

Og det låter ikke pent!

Så hvorfor ikke vurdere nytt opptak, en automasjonsjusteringeller gain/normalize-funksjon.

Apropos Drumagog: vi hadde besøk av produsent Kåre Westerheim på jobben, hvor vi spilte av et opptak vi hadde gjort, men trigga noen av tennene med Drumagog. Vi ble avslørt etter to sekunder!

skal du få et bra resultat er det fortsatt en grundig jobb under opptak som gjelder. Det var tilfelle i 1949 og det er tilfelle i 2011.

Og så sier vi takk til ordlisten på IPad. Sucks!

Endret av Hank Annicke Noe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt bruke kompressor ? :D

Hva med manuelt justere volumet og så legge på en kompressor for å jevne det ut?

Dra sporet inn i audition eller noe og jobb med det der.

Er det flere "takes" som har gjort at det er ujevnt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressor er nok tingen hvis det ikke er alt for store forskjeller, men hvis den må jobbe mye, vil det høres godt. Kjør opp volum (og eller gain) så høyt som du ønsker det der vokalen er for lav, så prøver du med kompressor. Blir det ikke bra da, er jeg redd nytt opptak er den beste løsningen selv om du ikke har lyst til det. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt legg på noen effekter. En annen mulighet er jo å dempe alt det andre. :D

Beklager at mine effektkunnskaper er minimale. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.