Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nederlandsk Lucky7


Dolven

Anbefalte innlegg

Har en Lucky7 nederlandsk gitar fra rundt 1960. Jeg lurte på verdien, og om noen vet om et bra sted å fikse stemmeskruene i Stavanger området.

Gitaren minner litt om en ElektroAkustisk Gibson, dvs. at den er veldig lik ...

Noen som vet verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Lucky7 nederlandsk gitar fra rundt 1960. Jeg lurte på verdien, og om noen vet om et bra sted å fikse stemmeskruene i Stavanger området.

Gitaren minner litt om en ElektroAkustisk Gibson, dvs. at den er veldig lik ...

Noen som vet verdi?

Heihei,

Har en Egmond Lucky 7 selv som jeg arvet fra min bestemor. Sjekket litt ut om denne da jeg fikk den, og fant vel egentlig ut at dette er en nederlandsk "billig-gitar", som du heller ikke får noe vesentlig for i dag..Affeksjonsverdien (iallefall for min del), er nok større enn markedsverdien. "Fun-fact" er at George Harrisons første gitar var en lucky 7. Synd dette ikke øker verdien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker de der ble solgt sammen med gitarkurs på postordre i gamle dager. Som det før har blitt nevnt her, er det ikke akkurat veldig bra gitarer, men de kan jo ha sin verdi for det. Sjarmerende kan de jo også være selv om kroneverdien ikke er høy. Det finnes mange gitarmerker som er slik- Harmony, Høfner, Kawai, Suzuki, Østby, Cimar og så videre. Noen ville vel ha tatt med Ibanez og Aria fra samme periode også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker de der ble solgt sammen med gitarkurs på postordre i gamle dager. Som det før har blitt nevnt her, er det ikke akkurat veldig bra gitarer, men de kan jo ha sin verdi for det. Sjarmerende kan de jo også være selv om kroneverdien ikke er høy. Det finnes mange gitarmerker som er slik- Harmony, Høfner, Kawai, Suzuki, Østby, Cimar og så videre. Noen ville vel ha tatt med Ibanez og Aria fra samme periode også.

Jeg var under inntrykk at Höfner var et rimelig bra merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, og noen vi at Øsby- gitarer er veldig bra. Skal man være ærlig, så er det vel bare strengt tatt at hvis man finner en Fender, Gibson, eller Martin at man kan slumpe over en gammel gitar som virkelig er verdt en del penger. Noen andre få eksempler går det sikkert også an å finne, men da snakker man i første rekke om lavserie håndbygde saker. Det skal jeg ikke gi meg ut på å skrive noe om, da jeg kan alt for lite om det.

Jeg synes flere av de merkene jeg har nevnt over laget artige saker, og som kan være kurante gitarer, men de har ikke samme samlerverdi som enkelte andre merker, og da delvis rett og slett på grunn av navnet og hvor ettertraktet de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg fikk tak i en Høfner for en tid tilbake, undersøkte jeg litt rundt merket, og kan derfor skrive så vidt om det.

Det har i og for seg litt relevans til trådstarters gitar.

Det er flere som samler på Høfnergitarer, og har stor glede av det. Prisene er lave på disse gitarene. Her er min:

110310_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44524/110310.jpg

110312_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44524/110312.jpg

Denne gitaren har jeg brukt en del timer på, og den er nå spillbar, og fungerer slik som den skal. Som man kan se, er det godt med innlegg på gitaren, og den ser jo fin ut.

Innfestingen mellom hals og kropp er vesentlig enklere laget enn på for eksempel Gibson fra samme epoke.

Videre er treverket av en annen klasse, det benyttes uten blygsel finér som treverk. Innleggene er nok ikke "Mother of pearl", men "Mother of toilet seat".

Denne gitaren, som trolig banker "Lucky7"- gitaren kraftig på alle områder, er ikke på langt nær av samme klasse som virkelig ettertraktede gitarer. Det var i sin tid en mellomklassegitar, denne dog med en del pynt på.

I tillegg har den som sagt nytt oppsett, og en ny båndjobb. Feilen jeg ikke har fikset, er en bulk i sargen på gitaren. Da jeg fikk gitaren, var den ikke spillbar. I forhold til den tiden det tok å få en kurant gitar ut av det, kan man kjapt regne ut at det trolig ikke ville lønt seg å la en gitardoktor gjøre jobben. Så for folk flest ville denne være containermat.

Pris- vanskelig å si, men jeg tror jeg skal være heldig hvis jeg klarer å få noe særlig mer enn tre tusen for den.

Det at en gitar ikke er verdt masse penger, betyr ikke at de ikke er verdt å ta vare på av helt andre grunner enn at den kan være et pensjonsfond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heihei,

Har en Egmond Lucky 7 selv som jeg arvet fra min bestemor. Sjekket litt ut om denne da jeg fikk den, og fant vel egentlig ut at dette er en nederlandsk "billig-gitar", som du heller ikke får noe vesentlig for i dag..Affeksjonsverdien (iallefall for min del), er nok større enn markedsverdien. "Fun-fact" er at George Harrisons første gitar var en lucky 7. Synd dette ikke øker verdien :)

Min er helt lik, bortsett fra at min er helakustisk. Ingen elektronikk med andre ord.

Helt grei gitar. Og Strand Guitars var et morsomt forslag til reparasjon av stemmeskruene, bor jo like ved :) Men de er veldig opptatt der da :/

Har prøvd meg litt på gudfaren temaet på den gitaren og det høres ganske fett ut, med tanke på at den er akkustisk.

Jeg fikk denne gitaren av bestefar, så den betyr en del for meg. Så jeg skulle gjerne fiksa litt på den, men jeg tror ikke jeg tør å gjøre det sjøl -.-

Endret av Dolven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fun-fact" er at George Harrisons første gitar var en lucky 7. Synd dette ikke øker verdien :)

Hehe :) Enig med deg i at det er synd. Men uansett uaktuelt å selge min da ;).

Noen som vet hvilken gitar Elvis starta med? Kosta visst en hel lønn for foreldrene hans. Ca en femtilapp på den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

Jeg er ny her og vet ikke om dette er stedet for å søke gitar, men prøver. Men først – da jeg var liten gutt på 60-tallet, solgte de Lucky7 i plate/gitarbutiken på hjørnet. Jeg gikk og siklet på den, men prislappen på 60 kroner var for stiv. Senere (da jeg hadde lært å spille) kom jeg borti barndomskjærlighten igjen, og ble jo veldig skuffet. De ble vel bygget av tømrere.

Men – nå vil jeg kjøpe en eller noe lignende. Jeg har lekt med bottleneck lenge, men har ikke egen gitar til slikt. (Det blir for mye strul og stemme om en annen hver gang). Og til slikt bruk er en finerkasse med høy action mer enn bra nok.

Så hvis noen av dere har en uten at dere er altfor affeksjonsbundet til den, kjøper jeg den gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.