Gå til innhold
hkh

polychords

Anbefalte innlegg

Leste noe artig her om dagen om polychords.

Det går ut på å plassere to akkorder i samme grep, foreksempel C/D, slik som dette:

2

3

2

2

3

3

da kommer C - en på de tre mørkeste strengene og D-en på de lyse strengene.

Men etter å ha sett litt på dette, ser jeg at C-en består av 7-eren, 9-eren og 11-eren til D-akkorden!

altså kan det også skrives slik(?): Dmaj7add9add11 (eller noe sant)

virker interessant, dette, og skal nok utforskes nærmere fremover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i den andre tråden var jo begge akkordene som skulle puttes i et grep firklanger. litt vanskelig, det der, på en gitar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 - forstørret kvart

3 - none

2 - sekst

2 - ters

3 - grunntone

3 - kvint

derfor. Og fordi at i dette tilfelle er den voicet slik at tonen C er med i bassregisteret og at det derfor er mer narturlig for meg å basere den på C.

HVis du absolutt vil kalle det for noe med D, så ville jeg kalt den for D9add11 eller noe. Det er ingen maj7 akkord, for c er liten septim, ikke stor septim, og jeg ville valgt å kalle den 9, og ikke add9 fordi at septimen er med

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm C 6/9 #11 høres greit ut. Men dere må vel innrømme at det kanskje er lettere å tenke på det som en

D akkord over en C akkord?

Ihvertfall hvis en spiller piano.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hm C 6/9 #11 høres greit ut. Men dere må vel innrømme at det kanskje er lettere å tenke på det som en  

D akkord over en C akkord?

Ihvertfall hvis en spiller piano.

Jo, det kan godt "innrømmes", men der det ble foreslått "Dmaj7add9add11", syns jeg det var på sin plass å nevne at den, skrevet konvensjonelt (altså, ikke som polychord), i mine øyne ville være en C 6/9 #11.

Polychords er fine greier det, ta for eksempel en G13b9: Tenker man på den som E over G7, så åpner det seg straks andre perspektiver på hva man kan improvisere over den (hva med å prøve en e-dur-arpeggio?), utover den vanlige dim-skalaen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

polychords er altså en lettere måte å tenke på mer avanserte ting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje mest praktisk på et tangentinstrument (eller korder på trekkspill). Der kan du jo ta en akkord i hver hånd og oppnå ønsket resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.