Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Atenuator spørsmål


draugen

Anbefalte innlegg

God dag!

Driver å vurderer å skaffe meg en attenuator da eg ble "blown away" i går da eg cranka ampen for første gang på veldig lenge :lol:

Fantastisk lyd, men aaaalt for høyt iflg dem oppe i stua.

E skjeldent heime aleina å har plana om å gjøre noen opptak av ampen etterhvert å da helst med så bra lyd. Selfølgelig :D

Men det volumet blir aldrig akseptert i en så stor grad som eg sikkert treng med tanke på å få gjennomført opptakene.

Treng ikkje attenuere ned i hviskevolum nødvendigvis, men noe ned må volumet.

Har sett på div typer, weber, dr z, marshall, tube cube osv.

Men er i grunn ikkje fristet til å bruke 2-3tusen på dette da eg ikkje veit om det blir å fungere så bra som eg kanskje håpe på.

Så ett par billige alternativ på ebay der tube cube 80watt var den som virket mest lovende.

Noen som har erfaring med denne?

http://cgi.ebay.com/Tube-Cube-Tube-Amp-Attenuator-80-watt-4ohm-8ohm-/360335032114?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53e5a43f32#ht_2500wt_905

Ellers fant eg noen små bokser som skulle i fx loopen! Kosta 30dollar :blink:

Noen erfaring ute å går med disse? Ble litt skeptisk med tanke på pris og bruksområdet, men iflg selger skulle den fungere.

http://cgi.ebay.com/Carvin-Tube-Amp-Volume-Box-Attenuator-VoodooMan-/110625925679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c1d1aa2f#ht_500wt_1156

What to do,what to do??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne på min 50w marshall, og det fungerer bra.

http://cgi.ebay.com/Weber-50-Watt-Mini-MASS-Attenuator-/110636259388?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c26f583c

Kapasiteten på dempeleddet bør vel egentlig være en del større enn ampens maxeffekt, men jeg har ikke hatt problemer med å kjøre 50w attenuator på 50w amp.

EDIT: ser nå ut i fra emnetittelen at det mest sannsynlig dreier seg om en 80w amp. Da bør du kanskje ha denne:

http://cgi.ebay.com/Weber-MASS-150-Power-Attenuator-Hot-Plate-Power-Soak-/400183139378?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d2cc61c32

Endret av oleb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhm, tøyseinnlegg fra min side da, jeg tydeligvis ikke leste headeren/teksten grundig nok

Edit:

Min (ringe) erfaring med å attenuere en rør-amp er at det fungerer greit, men da man naturlig nok ikke får den samme dynamikken som når man faktisk spiller høyt, samt at høyttalerne ikke komprimerer/forvrenger vil man ikke oppnå den samme lyden som når man faktisk spiller brakhøyt. Jeg vil vel våge å påstå at det fungerer bedre hvis man "tar ned" en en relativt kraftig røramp på 30-100w til noe som tilsvarer en 10-15 watter. Altså at man fortsatt spiller relativt høyt, men ikke nødvendigvis øredøvende live-volum.

Endret av Greener
meningsløst innhold..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhm, tøyseinnlegg fra min side da, jeg tydeligvis ikke leste headeren/teksten grundig nok

Edit:

Min (ringe) erfaring med å attenuere en rør-amp er at det fungerer greit, men da man naturlig nok ikke får den samme dynamikken som når man faktisk spiller høyt, samt at høyttalerne ikke komprimerer/forvrenger vil man ikke oppnå den samme lyden som når man faktisk spiller brakhøyt. Jeg vil vel våge å påstå at det fungerer bedre hvis man "tar ned" en en relativt kraftig røramp på 30-100w til noe som tilsvarer en 10-15 watter. Altså at man fortsatt spiller relativt høyt, men ikke nødvendigvis øredøvende live-volum.

Var dette eg tenkte å gjøre... Trenger som sagt ikkje "hviske" volum, bare litt mindre tinnitus fremkallende :)

Har forøvrig kommen over en rimelig eg trur kan gjøre jobben til en rimelig pris:

http://www.youtube.com/watch?v=gMQV-nV09aU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha nogenlunde brukbart resultat, holder det ikke med noe billig ræl, enkelt og greit. Det meste av billige dempeledd låter grusom om du demper mer enn 5-6 dB, typiske eksempler på dårlige dempeledd er Marshall Powerbrake og THD Hot Plate. De funker fint til litt demping, men om du snakker å skru opp en forsterker HØYT og ta det ned til gutteromsnivå, da må de bedre saker til.

De tre beste er:

Alex Attenuator

Aracom Attenuator

Phaustine Attenuator.

Alex er den rimeligste av de, rundt $400 om jeg husker rett. Aracom og Phaustine ligger på $7-800-900 og har laaaaange ventelister.

Disse tre er en ny generasjon av dempeledd som har lite til felles med tidligere dempeledd, de beholder dynamikk og lyd som ingen andre. Phaustine har også en versjon med innbygget høyttalersimulator som låter svært bra.

Weber sine er vel ålreite og rimelige, de er muligens det beste kompromisset om du ikke vil ut med for mange kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.