Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan skifter jeg gitar "nut/nøtt"?


gromit

Anbefalte innlegg

Har en brukt Washburn ea-20 ak. gitar der "nøtten" (vet ikke om det heter det, men er nut på engelsk ihvertfall). ser ut som den er blitt middag for en sulten gnager med smak for plastikk (bilder nedenfor). Utseende var ikke noe problem for meg men da jeg skulle justere opp strengene litt så begynte det å klirre fra båndene og regner med det må være pga. nøtten er så lav, selv om det er rart at det først begynner å klirre når jeg justerer strengene opp, det er jo vanligvis motsatt.

Så jeg ser etter en erstatning på ebay men vet ikke helt hvordan type som blir riktig, eneste jeg vet er at den må være 43mm i lengde. Men så er det noen som er i forskjellig høyde side-til-side og noen som går i bue, så trenger hjelp fra noen med erfaring på hvordan type jeg trenger.

Målene sånn ca er 43mm lengde, 7-8mm høyde (begge sider) og 6mm bredde.

15012011665.jpg

15012011671.jpg

Endret av gromit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke limer fast den nye nøtta di så vil den fyke i taket hver gang du forsøker skifte strenger. Den kan også forårsaken dårlig stemming hvis den klarer å forskyve seg sidelangs på halsen din når du spiller. Men ikke bruk et så sterkt lim at du ikke får av den nye nøtta en dag når den igjen skal byttes. Dette er selvopplevd så du får bare tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke limer fast den nye nøtta di så vil den fyke i taket hver gang du forsøker skifte strenger. Den kan også forårsaken dårlig stemming hvis den klarer å forskyve seg sidelangs på halsen din når du spiller. Men ikke bruk et så sterkt lim at du ikke får av den nye nøtta en dag når den igjen skal byttes. Dette er selvopplevd så du får bare tro meg.

Kan du anbefale noen type lim? regner med superlim ikke er lurt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke superlim, bare en liten dråpe på hver side (under self).

Har vel egentlig ikke hatt problemer med å ta de av igjen.

Men mange advarer mot superlim så du får se hva du gjør.

Ville hvertfall ikke hel limt den med superlim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dråpe vanlig trelim gjør stort sett susen, da har du tid til å finjustere, samt å stramme opp strengene som vil holde oversadelen på plass mens limet tørker.

Lynlim er i og for seg greit nok hvis man bruker lite nok, men problemet er altså den alt for korte tørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar neglelakk kan også brukes. Jeg pleier å bruke superlim hvis jeg har det i nærheten. I en slik setting er ikke det limet så "supert" som man skulle tro. En bitteliten dråpe er nok, og bruker man tyktflytende type tar det litt tid før det tørker.

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å handle slikt på ebay pga frakt. De fleste musikkforhandlere har jo slikt liggende, det er jo ikke mange kronene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste musikkforhandlere lager nøtt i bein til deg også, ihvertfall de i oslo. Da er du sikra et bra resultat.

Tror ingen av musikkforhandlere her jeg bor er noe spesielt dyktige så jeg prøver (og feiler) heller litt selv, vet om en dyktig gitarmaker i området men da blir det fort dyrt. Jeg kjøpte 4-5 stk nuts på ebay for ca 50kr ink. frakt, så da håper jeg ihvertfall en passer. Men lurer på hva er den perfekte høyden fra førstebånd og strengene? nå er det ca 1mm eller rett under fra bånd til Bass e-streng, kan det også være 1.5 eller 2mm? og vist de jeg bestillte er for høye kan jeg bruke en neglefil til å dype ut strengesporene for og komme lavere? eller må jeg fjerne masse fra undersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vær helt ærlig med deg. Skal du få til dette bra, så trenger du spesialfiler. I hvert fall når det er snakk om de tre tynneste strengene. På de tykkere strengene kan du jukse med et nålefilsett fra Biltema eller Clas, men de tre tynneste- glem det.

Når jeg er så kategorisk, så er det ikke fordi jeg er så veldig flink, men fordi jeg selv har dummet meg ut mer enn en gang på slike "neglefil"- forsøk før jeg bet i det sure eplet og handlet de tre tynneste filene.

Og ja, jeg har prøvd barberblad med hakk i, slitte baufilblad og en god neve andre saker, også.

Du kan måle deg ut til omtrent rett høyde. Etter det er det prøv og feil. Skulle du file litt for dypt, så ikke glem at du kan bygge opp en nut litt med bakepulver og superlim. Da går du unektelig glipp av "bein"- effekten på den strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.