Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe meg en elektroakustisk gitar


Palle

Anbefalte innlegg

Yeess... Tenkte jeg skulle kjøpe meg en akustisk gitar med tilkoblingsmulighet til forsterker. Dette kalles elektroakustisk,ja? Æ hakkje peiling på akustiske gitarer,så jeg er heller ikke kresen på dem. Jeg vil bare ha en med fiiin akustisk stålstrenglyd. Jeg surfa litt på finn og fant denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25393629. Er dette brukbart? Jeg lurer også på om man kan koble den inn i en el-gitar forsterker,eller må jeg kjøpe en egen forsterker som er laget for akustiske? De er ikke så dyre ser jeg,så det kan jeg godt gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din fungerer ikke. Men du trenger ikke ny forsterker til elgitar. Elektroaukistisk er et nytt ord for meg, kassegitar med mik er vel en mer vanlig sjargong.

Det er viktig å prøvespille kassegitarer før man kjøper de, siden man har begrenset med justeringsmuligheter på de. Sørg for at strengehøyden og intonasjonen er til å leve med, da dette er vanskelig å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja,regner vel uansett med at strenghøyden på en stålstrenger vil være for høy med meg,ettersom jeg er vant til latterlig lav action fra El-gitarene mine,men dette er noe jeg kan leve med og tilvenne meg. Intoneringsfeil er det vel verre å gjøre kompromiss med. Gitaren er en Cataluna med følgende spesifikasjoner :

Cutaway-westerngitar med en fyldig, klar lyd og stor karakter.

• Aktivt mikrofonsystem med 4-bånds EQ hjelper deg å formiddle lyden uproblematisk.

• Utvalgte tresorter gir en jevn tone over hele registeret.

• Veldig lettspillt.

• Lukket mekanikk.

• Hvit binding rundt gripebrettet og sargen.

• Farger: Natur

De har kampanjetilbud på den. Førpris : 2500,- NÅpris - 1500,-

Så det høres da ut som et godt tilbud.

Vil det ikke være noen forskjell på om jeg kobler den i en El-g-forsterker,kontra en akustisk forsterker? Vil ha goood lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være noen forskjell på om jeg kobler den i en El-g-forsterker,kontra en akustisk forsterker? Vil ha goood lyd :)

Jo det vil være ganske stor forskjell da en typisk gitarforsterker farger lyden veldig mye. De gangene jeg kjøre aukustisk oppmikket bruker jeg sanganlegg/PA direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de fungerer, i form av at de slår seg på og lager lyd. Om det låter bra, er en annen sak. Såklart, alt er relativt. Du er ny, så du vil vel kanskje egentlig ikke ha nytte av noe dyre saker, så den funker nok helt fint for deg. Prøv en først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet "Elektroakustisk" er ikke noe nytt eller uvanlig. Men det brukes primært som betegnelse på hybridgitarer, som er tynne / slanke som en el-gitar, men som normalt utelukkende er mic'et opp med Piezo i bridge. Låter akustisk, men kun via amp eller via DI box rett i mix / PA. Unplugged låter det papp... :)

Sjekk Godin sine hjemmesider...

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.