Gå til innhold
TazFriend

Besifring av power chords

Anbefalte innlegg

I ny og ne når jeg skriver besifring på sanger, så støter jeg på følgende dilemma:

Jeg ønsker at besifringen skal være så korrekt som mulig. Men for de som ikke er like konfortable med akkorder som har "mattestykker", bør det være mulig å forenkle. Som regel er det jo bare å fjerne alt som står etter grunnakkorden. (Eks: Cadd9/E funker greit med bare C som regel).

Med powerchords er det verre. Jeg besifrer de i utgangspunktet med 5'er. (Eks: C5, D5, G5) Her er det ikke like lett å fjerne tallet, fordi det ikke er noen indikasjon på om det egentlig er dur eller moll.

Har noen noe tanker om hvordan man kan indikere dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Power chords er noe vi kaller kjønnsløse akkorder. Det betyr at det er verken dur eller moll. Grunnen til dette er (i all hovedsak) at akkorden ikke inneholder en ters.

Når du da fjerner 5-tallet fra akkorden, vil det bli lest som en dur akkord. For å vite om du kan spille dur- eller moll-akkord, er det lurt å lære seg hvordan akkorder er bygd opp fra en skala.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men selv om de er kjønnløse så vil tonearten så og si alltid gi en viss pekepinn på hva det skulle/kunne vært. Et eksempel er MGPJr klassikeren Oro Jaska Beana. Den bruker E5, D5, A5, H5 og G5 i refrenget. Det er alikevel liten tvil om at det kan spilles som Em, D, A, Hm og G.

Poenget her er å gi en indikasjon på at dersom du ikke vil spille power chords, så kan det forenkles slik, ettersom ikke alle som leser besifringa nødvendigvis har noe begrep om toneart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet her nå. Men jeg ser virkelig ikke problemet!

Da kan du jo bare skrive om det er dur eller moll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et ønske om å få både i pose og sekk. Jeg ønsker å vise at det egentlig skal være power chords, men det kan spilles slik også. Vurderte "Cm5", men det er jo total selvmotsigelse igjen. Kanskje bare et lite kommentarfelt på bunnen som forklarer mulighetene er det greieste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke problemet. Hvis de som leser besifringa ikke har noe begrep om toneart, så får de lære seg det da, ingen vits i å finne på noe nytt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Sangen går i C-dur:

C - Dm - Em - F - G - Am - Hdim

D-dur:

D - Em - F#m - G - A - Hm - C#dim

Er bare til å gølge denne rekka i dur for finne ut hvilke kjønn akkorden har: Altså Dur - Moll - moll - dur - dur - moll - Dim

Hvis sangen går i Moll:

Am - Hdim(ofte moll7) - C - Dm - E(ifølge skalaen egentlig moll, men dominanten skal være en dur akkord) - F - G

Altså: moll - dim/moll - Dur - Moll - Dur(moll) - Dur - dur

det finnes Selfølgelig ingen regler uten untak, men dette er det som forekommer hvis sangen holder seg til samme toneart hele sangen (diatonisk)

Vet ikke om det var dette du var ute etter, men er fint å vite ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Powerchords er powerchords. Du kan prøve å besifre AC/DC med dur eller moll. Blir ofte ganske feil. Powerchords inneholder jo bare grunntonen og den tonen 7 halvtoner opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle akkorder har et kjønn.

Bastant påstand. Er du helt sikker? Hvilket kjønn har sus2/4 akkorder (nå er det teoretisk sett et lite problem å kalle noe for sus2, men gitarister er vant med bruken, så det får gå for denne gangen)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket kjønn en sus4/2-akkord har avhenger muligens av hvilken toneart den spilles i? En Dsus4 er moll om sangen går i C-dur? Jeg bare tipper..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En Dsus4 er en sus-akkord, og har ikke noe tonekjønn i tradisjonell forstand. Men skal du ha halvtonespenningen i en sus-akkord lønner det seg å oppløse den til dur.

Besifre powerchords som <akkordnavn>+ 5, eks: C5, D5. Lett å forstå, og det er jo det som er poenget med besifring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men uansett så er det riktig som Johannes Nupen sier at det ikke er noe problem å legge på en ters på en femmerakkord i en hvilken som helst sang. Man kan også gjøre om sus2/4 til treeren (tersen) også i en hvilken som helst sang uten at det blir feil. Om det høres kult ut er en annen sak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sus4 er ofte brukt som en forholdningsakkord, fra gammelt av brukte de kvartsekst (11+13) som skapte spenning før de oppløste med en ren dur akkord. I dag spiller vi gjerne det samme som Dm7 - C. Har du C i grunn er Dm7 like gjerne en kvartsekstakkord. Sus4 skaper spenning, å gjøre den om til dur/moll vil samtidig frata den funksjonen. På samme måte har "powerchords" en funksjon, de lar melodien sveve fritt mellom dur og moll. Noe som man ikke like gjerne gjør om dur/moll er fastsatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kan diskutere teorien så mye vi gidder. Men la meg sitere YBA her på forumet: Husk at teorien er et resultat av musikken, ikke omvendt.

Hele konseptet med besifring er at det skal være enkelt å lese for utøveren. Det er f.eks derfor man skriver Am/C i stedet for C6 i sangbøker - fordi den gjennomsnittlige leser ikke alltid er bevandret i jazzakkorder. Dersom utøveren må sitte å regne på tersene innenfor bestemte tonearter samtidig som han/hun spiller, undergraver man hele grunntanken med besifring.

Har vært borti blekker for gitar som nesten ser ut som kladden til arrangøren, der akkordene er besifret G(no 3rd)#5. Er det en G#5 eller en liten sekst som begynner på en G?

Poenget er: Husk hvem du skriver for - du skriver for utøveren! :)

Ser ingen problemer med å besifre powerchords med som <akkord>+5. En løsning kan jo være å skrive f.eks G5(no3rd) første gangen en 5'er-akkord opptrer på papiret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.