Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips ang lydkort/preamp ..og litt PC


oleb

Anbefalte innlegg

Bandet mitt driver og skal oppgradere litt i studioet vårt som vi har på øvingslokalet.

Vi har tidligere brukt et presonus firestudio project lydkort. Dette er et firewire-basert kort med 8 kanaler og 8 preamper.

Dette kortet har vist seg å være ganske ustabilt (går på amerikansk strøm, så vi kjører med omformer), og vi ønsker dobbelt så mange kanaler. Derfor har vi lyst til å oppgradere.

Ringte til prolyd, og fikk beskjed om at for å oppnå 16 kanaler gjennom firewire, måtte jeg ha et 8 kanals lydkort m/preamper og såkalt ADAT-konvertering + en 8 kanals preamp som også har denne ADAT-greia. Fikk pristilbud på et MOTU 896 lydkort og en MOTU 8pre preamp -> 13700,- Disse to linkes sammen gjennom ADAT, og man får 16 kanaler.

Ringte til tre45, og fikk beskjed om å glemme det MOTU-kortet (896) siden det ikke var noe særlig. Han anbefalte meg heller et Focusrite Liquid Saffire 56 lydkort og en focusrite octopre preamp til 11000,-.

Tingen er at noe mye over 10000,- blir litt for dyrt for oss iom at vi også skal investere i ny PC. Har et håp om å få kjøpt brukt, men iom at det vi er ute etter, for øyeblikket er innsnevret til ett produkt (focusrite), er det vanskelig å finne noe. Kan dere anbefale meg noen andre alternativer i ca samme prisklasse? Finnes det andre veier å gå enn firewire?

Som nevnt, planlegger vi også å investere i PC. Regner med å legge oss på mellom 4-5000kr i budjsett. Kan noen anbefale et greit alternativ? Regner med det er prosessorkraft og RAM som er viktig? Hvilken prosessor bør vi gå for? Intel eller AMD?

Endret av oleb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter anbefalingen av Focusrite Saffire, men isteden for Liquid Saffire 56 kan du gå for Saffire Pro 40 (støtter også ADAT) pluss Focusrite Octopre MKII. Summa summarum hos procom.no er kr. 9185,-

Har Saffire Pro 40 selv og er strålende fornøyd. Fordelen med Liquid Saffire 56 slik jeg har forstått det er emulering av forskjellige kjente preamper i kanal 1&2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, xenosmurfen. Det virker litt fristende å ha litt flere valg når det gjelder preamper da? Det er jo veldig greit å ha litt valgmuligheter når man skal ta opp vokal f.eks.

CastorFiber: anbefaler du å bygge PC selv? Får kanskje mest for pengene da? Problemet er at vi har ikke peiling... Vi planlegger å kjøpe en ekstern harddisk for å lagre lydfilene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke stort å få maskinen ferdigbygget hos for eksempel Komplett. Man "sparer" veldig lite på å bygge selv for tiden, så hvis det ikke er fordi man vil og har lyst til å gjøre det, så hadde jeg ikke valgt den løsningen.

En ekstern harddisk å large lydfiler på er ikke noe sjakktrekk hvis du velger USB- tilkobling. Da bør du bruke sånn e-sata tilkobling, og da må du skru maskinen av før du kobler til og fra disken, så da er du egentlig like langt hvis poenget ikke er å flytte disken til en annen maskin. Eksterne disker er egentlig noe dritt. Mange opplever at det ganske fort går i stykker også. Harddisker liker ikke å bli flyttet på.

Stalltipset mitt der er intern disk, og så kjøper du ev. en minnepinne på 16 GB (ca. 300 kroner) til å flytte prosjektet rundt hvis det er behov for det. Da har du noe som er mye mer driftssikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere skal ha ekstern HD med USB, så ville jeg passet på at alle opptak blir gjort til den interne HDen først. Så kan man heller flytte til den eksterne etterpå (eller til fler, ta sikkerhetskopier av alt dere gjør). Det krever en del ressurser å lagre såpass mye data kontinuerlig. USB er ikke mest egnet til slik tidskritisk bruk. e-SATA vil være mye bedre i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sent svar her, men det ble et Focusrite Liquid Saffire 56 lydkort og en Focusrite octopre som vi skal kjøre sammen via ADAT for å få 16 kanaler.

På PC-fronten ble det et selvbygg med Intel Core I3, 8gb ram, lavbudsjett skjermkort, 1tb HD for lagring av lydfiler og 60gd SSD for å ha windows og programmer på (fulgte altså CastorFibers anbefaling og kjører uten ekstern HD). Er spent på hvordan dette vil fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det også. De har fått mye skryt de kortene der. Har installert Win7 Ultimate og Cubase 5 på PC'en, og det ser ut til å fungere veldig bra. Maskina skal holdes så ren som mulig. Regner med at vi blir å installere diverse plugins til Cubase, men utenom det blir det nok fint lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.