Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe-FX, Trenger tips


Hallstein

Anbefalte innlegg

Om jeg får solgt ceriatone-ampen min nå snart, ser det ut som at det blir Axe-Fx i hus.

Men jeg trenger derimot noen tips angående dette kjøpet.

Jeg har bestemt meg for at jeg skal bruke JetCarrier, og deretter melde meg inn i JetCarrierClub, noe som gjør at jeg får tilgang til tjenesten Shop4You, som gjør at jeg kan importere fra usa, og dermed spare en del grunker.

Budsjettet mitt er totalt 21000 om jeg beholder POD-500'n og bruker den som footcontroller, og ca. 25000 om jeg selger POD'en.

Spørsmålet er, om jeg skal bruke mye penger på importen, eller om jeg skal spare litt der, og handle mer ekstrautstyr.

Ultra koster ca. 16.000 ferdig importert ifølge Norstorm.

2000$ * 6 * 1,25 = 15000 kroner. Noe som sier meg at ekstrakostnadene med jetcarrier (JClub, Porto osv) er ca. 1000 kroner.

Standard vil da koste 12.250

1500 * 6 * 1,25 = 11250 + 1000 = 12250kr.

Om jeg vil handle med MFC-101 (fractal audio's midikontroller) så vil prisen bli ca. :

Med Ultra : 21625kr (denne er veldig lite aktuell)

Med Standard : 17875kr

Også kommer det evige spørsmålet om jeg trenger Ultra eller Standard såklart. Men jeg tror med meg selv at jeg kommer til å irritere meg grønn på at jeg ikke har samme muligheter som en ultra... Om det er mindre plass for fremtidige ampmodelleringer på standard, vil jeg nok også gå for ultra.

----------------------------------------------------

Jeg må også ha Studiomonitorer, kabler og en bag for å frakte sakene med

Jeg har sett litt på Disse monitorene:

http://www.procom.no/studiomonitorer/aktive-monitorer/krk-rokit-rp5-g2.html

Hva mener folket om disse?

http://www.thomann.de/se/gator_gsrw_2u.htm

http://www.thomann.de/se/gator_gsr_2u.htm

http://www.thomann.de/se/millenium_rackbag_2he.htm

Og en av disse baggene, for å frakte alt til og fra øving.

Samt 2 XLR-Kabler, som koster ca. 300 kroner regner jeg med.

Bag, Kabler og monitorer vil komme på ca. 3800 altså.

Noen som har noen meninger med noe dårlig med en av disse oppsettene?

Hvilket oppsett passer best for min pengbok? :P

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tall og greier som jeg ærlig skal inrømme at jeg ikke leste igjennom. Satte meg fast i "Spare penger, USA import." Det mange glemmer er den flotte tingen med "Reklamasjonsrett" og "Garanti". Det er andre regler, og det er slettes ikke billig for deg å sende noe inn på service helt til usa når noe stryker med. I norge går ting greit. Kjøpte du en dings i oslo på en ferietur, betaler de somregel frakt for deg, hvis du ikke har mulighet til å levere den inn. Det tror jeg ikke du skal forvente ved handler fra usa altså.

Så hvor mye du sparer kommer vell ann på om du er villig til å eventuellt offre Garanti,reklamasjon og bytteretten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe garanti, reklamasjon og bytterett å snakke om, da det er kun G66 som selger i europa, og det er ingen importører i Norge pga. at Fractal har ett ganske gay system for resellers. Og det er nok ingen bedre service å hente oss G66.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeno problem. Den er såpass ny. Andregitarist i bandet mitt solgte nettopp sin POD HD for 4500kr. Oppgraderte til Axe han også.

Når produktet er ferskt, og det ikke finnes noen på bruktmarkedet, er det lett å selge.

Når jeg solgte Blackstar HT-5 Headen min, 5 måneder etter den kom ut, fikk jeg 3000 for den... Jeg kjøpte den for 3400.

Men tilbake til saken ! :)

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På øving kommer axen til å gå rett i PA, samt på en aktiv monitor samtidig. (Kan hende jeg skaffer meg In-Ear etter hvert, da jeg kan få en god deal gjennom mora mi, som jobber med å produsere in-ear monitorer).

Bandet har relativt mye utstyr på øvingslokalet, så det blir nok den løsningen ja. Slipper scenestøy da. Den andre gitaristen kjører jo også Axe-Fx, så vi får ett veldig godt samarbeid hjemme også, med tanke på innspillinger osv.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, først må jeg få oppklart den saken jeg har hørt, at Axe-Fx Standard har begrensninger med tanke på hvor mange forsterkermodeller som kan lagres.

Om standard er sånn at jeg ikke kan få inn alle fremtidige amp-oppdateringer, vil jeg nok ha ultra.

Og nei, man har ikke standard norsk garanti og reklamasjon om man kjøper fra G66.

Man har derimot 2 års garanti via G66.

Det er også 1 års garanti om man kjøper i USA.

Det jeg også lurer på, er om man må betale moms når man bestiller fra G66, eller om dette er inkludert i prisen. De har jo tross alt en norsk side hos G66 også...

Hos G66 :

§ 4 Prices

The itemised prices include the legal VAT. The shipping expenses are charged up extra and will be shown separately on the bill.

- VAT i europa, eller norge?....

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at du har ett års garanti fra Fractal Audio i USA og to år fra G66. Du må betale mva fra begge steder, den slipper du ikke unna.

Jeg kjøpte Ultra og angrer ikke et sekund. Du har akkurat de samme ampene, men noen effekter mangler i Standarden, samt at Ultraen har kraftigere prosessor og kan derfor kjøre flere amper/kabinett/effekter samtidig.

Jeg har kjøpt Gordius Little Big Giant som fotkontroller. Helt fantastisk support (Xavier som driver det er en knakendes hyggelig kar) og en genial liten sak som kan programmeres til omtrent hva som helst! Sjekk www.gordius.be. Denne er meget enkel å sette opp for de som vil ha det raskt og enkelt. Samtidig kan du programmere den til å gjøre nært sagt hva som helst hvis du vil sette deg litt inn i den.

Jeg har et 4U soft rack med Axen, trådløst til gitar og in-ear. I tillegg har jeg kjøpt en av de hardcase-koffertene du får på Claes Ohlson til å ha fotkontrolleren, kabler, strenger, plekter osv i. Tidligere hadde jeg et Gator 6U rack med hjul. Genialt om du vil ha en 3U rackskuff til å ha kontrolleren i, men ettersom jeg har studio/lagring i underetasjen her med en trang trapp, så ble det litt stress med noe så "stort".

Pass på at du kjøper en studiomonitor som tåler nok trøkk. Jeg vil virkelig anbefale Atomic Powered Wedge (som du finner på Fractal sine sider). De koster litt, men satan som de låter!

Du vil aldri angre på å kjøpe en AxeFX :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne kjøpt både Axe-FX Ultra, MFC-101 eller Little Big Giant og Atomic Powered Wedge, men pengene strekker nok ikke til, til alt dette. :P Derfor jeg laget en tråd slik at jeg kan vurdere hva jeg skal prioritere.

Og om jeg må betale moms hos G66, er ikke det aktuelt i det hele tatt. Da tar jeg eller 1 års garanti via jetcarrier ja.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg las ein plass på fractal-forumet at dersom ein europear kjøpar frå USA, så er ettårsgarantien ugyldig. Det er alt eg veit om den saken eigentleg...

Eg har Standard, og kunne ikkje tenkt meg å køyra fleire effektar samtidig. Multiband-compressor kunne vore kjekt å hatt, men utanom det har eg ikkje bruk for Ultra. Har et par billege Fostex-studiomonitorar som kosta meg totalt 1500,- brukt, og det funkar fjell! Det treng ikkje kosta heile huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så vanskelig å lese prisene til G66? Når du ser på Axe FX Ultra i webshopen så står det jo ganske tydelig under prisen hva prisen er uten moms (€ 1847,90). Denne prisen legges det norsk moms på ved import.

edit: med andre ord så koster den med dagens eurokurs ganske nøyaktig 18000kr pluss frakt

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å faen... Les alltid det med liten skrift, i guess...

Da ble det plutselig en god del vanskeligere.... Da spørs det om det blir G66 likevel da. Det er en god del enklere enn Jetcarrier iallefall.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.