Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritone?


robert92

Anbefalte innlegg

Vi velger å konkludere med at baryton gitar er definert ved stemmingen og mensurlengden?

Stemmingen (rettere: toneomfanget, og da ikke hvor mange toner, men hvor disse tonene ligger). Men det er veldig vanlig i visse kretser at en barytongitar har lengre mensur enn en "normal" gitar, ettersom tykkere strenger er å foretrekke. En bass har igjen enda lengre mensur, dog basser kan like gjerne ha kortere, og fortsatt være en bass. :D

Selvhøytidlig, absolutt. :D Eller er det mer selvhøytidlig å sitte inne med sine meninger i frykt for å bli motsagt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har jo fått omtrent som forventet. Det å antyde at det er mulig å tenke annerledes enn utenfor den kule "rockeboksen" til gitarister, sånn "Yeah, vi er dritkule som ikke kan noe teori og lager vårs våre egne begreper for det er så fett", er omtrent som å helle en kanne bensin på et bål.

Jeg skjønner ikke problemet, da det ikke er noe problem i det hele tatt å ha kjennskap til begge typer benevnelser og tankemåter. Hadde det enda var slik at den ene ødela for den andre, så skulle jeg ha skjønt det, men det gjør det jo ikke. Begge måter å tenke på har sin logikk man kan forstå frittstående fra den andre. Gir man beng i å forstå at man kan tenke seg at en gitar er stemt i noe annet enn E eller Eb, er ikke det noe problem for meg. Har ikke noe problem med det, og det er jo ikke "feil" å tenke slik.

Jeg tviler ikke et sekund på at den jevne gitarist klarer å glemme den selvhøytidelige og unødvendige korpspedagogikken, og heller holde seg til den rette lære.

De som spiller i Disimmilis har også en egen måte å navngi akkorder og stemme gitarer på. Er det også selvhøytidelig og skal anses som "feil"?

Mvh selvhøydtidelig korpshilsen

Castor Fiber

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsteori-kommentaren var rettet mot det å si at gitar er stemt i C fordi den klinger natura, btw. Det hadde ikke noe med mensuren å gjøre.

Dette handler ikke om at "kule rockegitarister ikke trenger teori", men at hvilken terminologi som er relevant er sjangeravhengig.

Det har seg jo også sånn at grunnen til at enkelte instrumenter blir Bb eller Eb-instrumenter er at disse toneartene ligger veldig godt for instrumentene, og derfor transponerer man så det skal bli lettere å lese. C er ikke en spesielt god toneart for gitar.

Kan jo legge til at i forhold til andre instrumenter ligger vanlig gitar nedimot bassleie, mens en bass egentlig er en kontrabassgitar.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsteori-kommentaren var rettet mot det å si at gitar er stemt i C fordi den klinger natura, btw. Det hadde ikke noe med mensuren å gjøre.

Dette handler ikke om at "kule rockegitarister ikke trenger teori", men at hvilken terminologi som er relevant er sjangeravhengig.

Det har seg jo også sånn at grunnen til at enkelte instrumenter blir Bb eller Eb-instrumenter er at disse toneartene ligger veldig godt for instrumentene, og derfor transponerer man så det skal bli lettere å lese. C er ikke en spesielt god toneart for gitar.

Kan jo legge til at i forhold til andre instrumenter ligger vanlig gitar nedimot bassleie, mens en bass egentlig er en kontrabassgitar.

Ja, Bb ligger veldig godt for for eksempel en trompet, da det er den tonen i naturtonerekken man får når man blåser på den. Den er lagd akkurat så lang at det er slik det blir. Det samme med saksofon, tuba og en god del andre blåseinstrumenter. Det er nok ikke laget slik for at "notene skal bli lette å lese". Det at noter er notert slik at så stor del av notene skal noteres på de fem notelinjene er egentlig en annen sak, og egentlig veldig fornuftig.

Forøvrig er jeg enig med deg i at mange messinginstrumenter låter bedre i b- tonearter enn krysstonearter. Det har blant annet sammenheng med temperering og det faktum at en trompet, eller et annet ventilinstrument for den del, ikke er skikkelig temperert. Når man trykker ned en ventil, blir nemlig instrumentet litt for langt i en del sammenhenger, og det er lettere for utøveren å dra tonen litt opp enn å presse den ned.

"toneleiet" for et C- instrument i en slik sammenheng gjør at man får litt mer kompliserte noter, noe de som spiller tverrfløyte blant annet må leve med.

Men nå skal jeg gi meg, før folket tror dette forumet konverterer til "norsk brassforum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sliter litt med den. Kan du utdype?

Sier bare at C ikke ligger spesielt godt på gitar i forhold til andre tonearter, som f.eks G/Em som kanskje er gitartonearten over alle.

Og med "ikke spesielt godt" mener jeg ikke noe bedre enn andre.

Ja, Bb ligger veldig godt for for eksempel en trompet, da det er den tonen i naturtonerekken man får når man blåser på den. Den er lagd akkurat så lang at det er slik det blir. Det samme med saksofon, tuba og en god del andre blåseinstrumenter. Det er nok ikke laget slik for at "notene skal bli lette å lese".

Jeg sier ikke at det er derfor instrumentet er konstruert sånn, men at det er derfor man transponerer notene og kaller en Bb for en C, framfor å spille i natura.

Endret av stromstans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fått omtrent som forventet. Det å antyde at det er mulig å tenke annerledes enn utenfor den kule "rockeboksen" til gitarister, sånn "Yeah, vi er dritkule som ikke kan noe teori og lager vårs våre egne begreper for det er så fett", er omtrent som å helle en kanne bensin på et bål.

Nå har jo jeg shitload med musikkutdanning, en mastergrad fra musikkhøgskolen bl a, så dette har ikke noe med utdannet kontra uutdannet å gjøre. Jeg snakka litt med noen av de jeg studerte sammen med, og dette med stemt i C/stemt i G (som var utgangspunktet for det hele) var helt ukjent for dem. De kjente så klart til hvordan dette fungerer på blåseinstrumenter, men kunne ikke huske at tilsvarende for gitar ble nevnt i det hele tatt i teoriundervisninga, og det kan ikke jeg heller.

Dette går på at det er forskjellige sett med begreper innenfor forskjellige sjangre, spesielt mellom klassisk og rytmisk (som på en måte er motpolene innen norsk musikkutdanning i dag, kanskje litt i overkant så vil noen mene). Oppigjennom musikkutdannelsen har jeg vært borti en rekke lærere med klassisk bakgrunn som har hevdet å vite sannheten hva musikkteori angår, uten å hensyn til at det har skjedd endel ting de siste 80-100 år (for å sette det veldig på spissen) innen for rytmisk musikk.

Så, for å ikke drite fullstendig i eget reir, kan jeg jo nevne at jeg har en del klassisk i utdannelsen min også, og alldeles ikke hevder å vite sannheten hva musikkteori angår på alle felt. Begrepene stemt i C og stemt i G som ment her er ikke praksis innen for rytmisk musikk, og derfor kan ses på som forvirrende all den tid disse begrepene blir brukt på en annen måte. Det var poenget mitt, og alldeles ikke nei-til-musikkteori.

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.