Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritone?


robert92

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den nye 1527'n til Ibanez som kom tidlig i 2010 var ikke så værst altså, om man bare fjerna mikkene og fikk satt i no anna smakelig..

Om man liker RG designet, så var den nye 1527'n en vesentlig bra oppgradering :)

Og nå hører jeg i det siste mye bra om 7 strengerne til Scetcher..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye 1527'n til Ibanez som kom tidlig i 2010 var ikke så værst altså, om man bare fjerna mikkene og fikk satt i no anna smakelig..

Om man liker RG designet, så var den nye 1527'n en vesentlig bra oppgradering :)

Og nå hører jeg i det siste mye bra om 7 strengerne til Scetcher..

Hva er forskjellen på en 1527 fra 2010 og en som er fra 2006? Bortsett fra trem'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se krangelen her. Jeg fatter ikke en døyt av stemt i C opplegget, som da viser hvordan dette har falt vekk.

Men, som Norstorm sier, på folkemunne er baritone gitar med lengre mensur enn vanlig 25,5" eller 24,75". Hvordan det føles for hver enkelt kan være det samme. Jeg hadde en 27" Agile, og synes ikke den var så forskjellig fra en 25,5" jeg hadde, men noen synes det er en voldsom forandring. Jeg sikter på en Schecter 26,5" for tida, og tror ikke det blir voldsomme forandringa heller.

Endret av embedded
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg så er baryton et stemmeleie mellom tenor og bass. Skalalengde har absolutt ingenting med saken å gjøre. Har du en gitar med 30" skala og stemmer den fra E-E som en vanlig gitar, så er det ingen baryton da registeret (toneomfanget) ikke er endret (i forhold til gitarens normale register).

At det er hensiktsmessig å benytte seg av gitarer med lengre skalalengde for å spille dypere er et resultat av fysikkens lover.

Voldsomt så mye flisespikkeri det skulle være her inne. Begge diskusjonene går jo utelukkende på semantikk.

Det er riktig at en hvilken som helst gitar som er stemt ned en kvart ville effektivt blitt en barytongitar. Men nå er det da slik at det er lite hensiktsmessig å stemme vanlige gitarer eller basser til det toneleiet, og derfor er en barytonitar synonymt med en gitar med skala mellom 27 og 30 tommer.

Jeg vil si at det du prøver å kverulere på her er litt analogt med å si at en Ferrari F40 er en treg bil hvis du kjører den sakte. Du kan kjøre den hvordan du vil uten at det forandrer det faktum at bilen er rask. Samme med en Barytongitar (spør du meg).

Innenfor musikkens verden ville ikke gitaren fungert som en baryton hvis du stemte den fra E til E, men jeg vil fortsatt påstå at det er en barytongitar.

Problemet her kommer vel av at andre instrumenter som kalles baryton stort sett er ikke-transponerende og vil derfor alltid være låst til registeret sitt.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så mye flisespikkeri det skulle være her inne. Begge diskusjonene går jo utelukkende på semantikk.

Det er riktig at en hvilken som helst gitar som er stemt ned en kvart ville effektivt blitt en barytongitar. Men nå er det da slik at det er lite hensiktsmessig å stemme vanlige gitarer eller basser til det toneleiet, og derfor er en barytonitar synonymt med en gitar med skala mellom 27 og 30 tommer.

Jeg vil si at det du prøver å kverulere på her er litt analogt med å si at en Ferrari F40 er en treg bil hvis du kjører den sakte. Du kan kjøre den hvordan du vil uten at det forandrer det faktum at bilen er en rask bil. Samme med en Barytongitar (spør du meg).

Innenfor musikkens verden ville ikke gitaren fungert som en baryton hvis du stemte den fra E til E, men jeg vil fortsatt påstå at det er en barytongitar.

Problemet her kommer vel av at andre instrumenter som kalles baryton stort sett er ikke-transponerende og vil derfor alltid være låst til registeret sitt.

Poenget er at skalalengden ikke er avgjørende. Det er som å si at bilen er kjapp fordi speedometeret går til 320 - for å fortsette din analogi.

Vil ikke kalle det korpsteori. De aller fleste som har litt erfaring med musikk (annen enn rock) vet at bass, tenor, alt, sopran er vanlige benevninger. Saxofon finnes i alle typer. Det gjør en gitar også, i og med at vi har bassgitar - som tross alt er et legalt navn og det er ikke avgjørende om det er en kortskalabass eller en med lang skala. I tillegg har vi altså baryton som ligger mellom bass og tenor. Det litt uvanlige med en gitar er at registeret er stort. I tillegg finner vi de fleste tonene på flere steder, noe andre instrumenter sliter med.

Det er forskjell på å stemme ned til A og å spille i A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skalalengden er avgjørende eller ikke er vel irrelevant for det faktum at en gitar med 27-30" skala kalles en barytongitar. Det er vel heller ingen her inne som har nevnt korps.

Har du sett en gitar som kalles baryton uten forlenget skala? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skalalengden ikke er avgjørende tolker jeg det dithen at du er enig i at det er dypere toner som legger grunnlaget for benevnelsen. Fint om vi er enige om det. :)

"Extended range" er ikke noe nytt som bare metallgitarister har falt for. Klassiske gitarer har hatt ekstra strenger i lang tid. Det har blitt vanlig med sju, mange med samme skalalengde som en sekser. Det finnes flere produsenter av gitarer med åtte strenger, hvor begge går dypere. Jeg synes ikke det er rett å sjekke skalalengden for å si om det er et barytoninstrument eller ikke. Det er hensiktsmessig med lengre skala, men der synes jeg også grensen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skalalengden ikke er avgjørende tolker jeg det dithen at du er enig i at det er dypere toner som legger grunnlaget for benevnelsen. Fint om vi er enige om det. :)

"Extended range" er ikke noe nytt som bare metallgitarister har falt for. Klassiske gitarer har hatt ekstra strenger i lang tid. Det har blitt vanlig med sju, mange med samme skalalengde som en sekser. Det finnes flere produsenter av gitarer med åtte strenger, hvor begge går dypere. Jeg synes ikke det er rett å sjekke skalalengden for å si om det er et barytoninstrument eller ikke. Det er hensiktsmessig med lengre skala, men der synes jeg også grensen går.

Helt enig i det. Men en barytongitar har som begrep blitt synonymt med en gitar med lengre skala.

Det er bare å sjekke wikipedia, så skjønner du hva jeg mener: http://en.wikipedia.org/wiki/Baritone_guitar

EDIT: Jeg er altså helt enig i at en forlenget skala ikke er et kriterium for at gitaren kan kalles baryton.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud for en unødvendig utbasunering om selvhøytidelige unyttige teoremer som gitarister flest *riter i.

Ikke helt enig i det du sier her. En teori kan ikke i seg selv være selvhøytidelig... Neida, bare kødder. Som jeg prøvde å si tidligere så går all diskusjonen i denne tråden på semantikk, altså hva vi legger i begrepene i henhold til hvilken sammenheng de brukes i. Slik jeg har forstått det er undertegnede, The Euphor, mrj. og Castor egentlig enig. Vi liker bare å uttrykke oss annerledes. Ganske meningsløst egentlig, men så er det jo også ganske gøy å diskutere i et diskusjonsforum.

Og hva er den "riktige" skalalengeden til en vanlig gitar igjen?

Vanligvis mellom 24 og 25,5 tommer.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig i det du sier her. En teori kan ikke i seg selv være selvhøytidelig... Neida, bare kødder. Som jeg prøvde å si tidligere så går all diskusjonen i denne tråden på semantikk, altså hva vi legger i begrepene i henhold til hvilken sammenheng de brukes i. Slik jeg har forstått det er undertegnede, The Euphor, mrj. og Castor egentlig enig. Vi liker bare å uttrykke oss annerledes. Ganske meningsløst egentlig, men så er det jo også ganske gøy å diskutere i et diskusjonsforum.

Vanligvis mellom 24 og 25+1/2 tommer.

Jeg syns også det er gøy å gå i dybden på svar når de er forespurt. Så jeg skjønner hva du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.