Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Baritone?


robert92

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I tillegg er det jo slik at en "normal" barytongitar er stemt en kvart lavere enn en vanlig gitar. En normal seksstrengs gitar er som kjent stemt i C, så da vil en barytongitar være stemt i G.

H

Gb

D

A

E

H

Bare for å presisere, en sjustrengs gitar vil fortsatt være stemt i C, men ha et spenn i dybden som en vanlig barytongitar.

Dette var oppklarende, tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det jo slik at en "normal" barytongitar er stemt en kvart lavere enn en vanlig gitar. En normal seksstrengs gitar er som kjent stemt i C, så da vil en barytongitar være stemt i G.

H

Gb

D

A

E

H

Bare for å presisere, en sjustrengs gitar vil fortsatt være stemt i C, men ha et spenn i dybden som en vanlig barytongitar.

Dette var oppklarende, tenker jeg!

Dette er, med respekt å melde, bare tull, og veldig forvirrende. En barytongitar er ofte stemt som over, noen ganger også A til A (en heltone lavere). Å si at en gitar er stemt i G eller C, er bare forvirrende i denne sammenheng. Det er vanlig å si at en barytongitar er stemt i H, hvis H er den laveste tonen. Så kan heller jeg og Castor diskutere dette (det har vi gjort før så vidt jeg husker) på en annen arena uten å forvirre livet av trådstarter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er, med respekt å melde, bare tull, og veldig forvirrende. En barytongitar er ofte stemt som over, noen ganger også A til A (en heltone lavere). Å si at en gitar er stemt i G eller C, er bare forvirrende i denne sammenheng. Det er vanlig å si at en barytongitar er stemt i H, hvis H er den laveste tonen. Så kan heller jeg og Castor diskutere dette (det har vi gjort før så vidt jeg husker) på en annen arena uten å forvirre livet av trådstarter :)

Det at det kan forvirre trådstarter, er jeg helt enig i. Det at det er bare tull, har jeg en noenhundreårs praksis bak meg for å påstå det motsatte.

Noterer man en gitar i et standard notesystem, noe som er vanlig, er en gitar et problem fordi den er et transponerende, og et ikketransponerene instrument på samme tid. Bortsett fra at den oktaveres, men la oss glemme det.

En gitar er et C- instrument. Det er definert i det øyeblikket noen skal lage en gitarnote. Standard, akkurat som at en trompet eller en klarinett er et B- instrument.

I det øyeblikket man velger å stemme en eller flere av strengene på en annen måte, er ikke gitaren lenger et c- instrument. Eller også så er den det på samme tid.

Det at man kan gjøre det på her enkelt streng, er unikt for gitaren.

Men en barytongitar er stemt en kvart lavere enn enn C- stemt gitar. Det at de fleste i sin uvitenhet sier at den er stemt i "h", skal altså bli en sannhet?

Det at gitarister ikke har peiling, skal altså utløse at teori rundt notasjon og tonalitet bør forandres, slik at de som spiller en hel haug med instrumenter, og som er vant med begrepet C natura, skal tilpasse seg gitarens strenger? I mitt hode blir dette mye mer enn "tull" og forvirrende. Det blir faktisk direkte latterlig, og et udannet bidrag mot en praksis som har overlevd i hundrevis av år.

I mitt hode var posten et forsøk på å forklare hva som skjer i forhold til en mange hundre års historie på hvordan instrumenter noteres.

Oppleves det som "tull", så gjerne for meg. For meg er gitarer stemt på diverse vis ikke noe problem å plassere, og det er noe alle gitarister bør vite om.

Det at du mener at jeg prater "tull", synes jeg er ganske fornærmende. Jeg skjønner godt poenget ditt. Problemet er at det baserere på teori som er feil, og som kan forklares med uvitenhet.

Jeg kan forsikre deg om at hvis man stiller opp i en eller annen sammenheng der musikkteorien er en forutsetning for å delta, så blir man ledd av hvis man hevder at en gitar er stemt i E. Har man som ønske om å snakke sitt eget stammespråk uten å kunne gjøre seg forstått utenfor tilfluktsrommet, så gjerne for meg, men det er mitt ønske om å informere om at det er en verden det ute som tenker annerledes.

Når det gjelder språkbruk, så er det faktisk ganske vanlig å si at "hvem gitar bør jeg kjøpe" for tiden. Det betyr ikke at det er riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar er et ikke-transponerende instrument, og derfor er gitaren stemt i C. (Dvs, den er transponert en oktav ned, men det får så være...)

I allefall, for å prøve å forklare det enkelt. En tenorsaksofon er et Bb-instrument. Det vil si at hvis en trykker ned klaffene for å få tonen C, så vil det faktisk klinge som en Bb, altså et heltrinn under C. Derfor må de spille en D på instrumentet for at det faktisk skal klinge som en C. Dette er da et transpoerende instrument. Det heter Bb-instrument fordi de prøver forgjeves å spille tonen C, men får en Bb :P

På gitar er det ikke slik. Spill en C, og du får en C. Derfor er gitaren et C-instrument. Å bruke den dypeste tonen i registeret på gitaren som betegnelse på hva den er stemt i, blir feil. Du kan kanskje stemme slik at hele gitaren er stemt i en G-akkord ved bare løse strenger f.eks, men da snakker man om hvordan strengene er stemt i forhold til hverandre, og hva som er ytterpunktene i registeret, og ikke hva den er stemt i.

Hmm... det var kanskje ikke så enkelt å bli klok på, men prøv den som vil. Poenget er at CastorFiber har helt rett.

Edit: Brukte litt lang tid på å skrive her, så der var det jo oppklart allerede..

Endret av schpangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tenkte dette kom til å skape diskusjon :)

For det første, helt enig i hvilke toner en barytongitar vanligvis er stemt i (men burde det ikke vært en F#, hvis gitaren er stemt i G som du sier? )

At gitaren er et C-instrument, altså ikke transponerende, det er jeg enig i. Men at den er stemt i C, er noe helt annet.

Nå er det engang praksis at hvis man stemmer ned hele gitaren ned en halv tone, slik at spennet blir Eb-Eb, sier man at man har stemt gitaren i Eb, samme hvis man stemmer alt ned to halvtoner til D. Samme med drop-d osv. Dette er altså navn på forskjellige stemminger på en gitar. Dette er altså slik uttrykket "stemt i X" er brukt i dag. Dette er et viktig punkt, synes jeg, og derfor jeg synes det mest sannsynelig er forvirrende for trådstarter å snakke om stemt i C. Man kunne da kanskje tro at gitaren var stemt ned slik at nederste tonen er C? (Vi kan jo for enkelthets skyld holde åpne stemminger unna.)

Hva med denne nestemmingen Eb-Eb, som f eks Hendrix brukte. Har du noen gang hørt at noen sier at Hendrix pleide å stemme ned til H? Noe som ville være et naturlig navn, hvis en vanlig gitar var stemt i C. Jeg har til dags dato aldri hørt om noe slikt, det blir sagt at Hendrix stemte ned til Eb.

Videre, du påstår at en barytongitar (H-H) er stemt i G. Det jeg antar du prøver å forklare, er at den stemmingen er en kvart under en standard gitarstemming, som selvfølgelig er riktig. Men en C er fremdeles en C. Hvis man slår an den mørkeste strengen, så klinger det en H, og man vet det er en H. Jeg har hvertfall aldri vært borti noen som later som at den mørkeste strengen på en H-H stemt baryton er en E?? Altså er ikke en baryton i H-H stemt i G.

Du sier at hvis man stemmer om en streng på gitaren, er den ikke lenger et C-instrument. Hvis man stemmer i drop-D, så vet man jo at den mørkeste strengen spilt åpen er en D. Hvordan man stemmer gitaren bør i såfall være helt likegyldig, så lenge man vet hva tonen heter. Forklar gjerne mer om dette.

Absolutt ikke meninga å fornærme, jeg tror denne uenigheten går på hvordan man ser på musikkteori. Musikkvitenskap er basert på, som du sier, århundre gamle tradisjonen, da gjerne innen kunstmusikk. Når det kommer andre typer musikk, være seg folkemusikk eller rock, er det ikke sikkert dette passer inn i den klassiske tradisjonen, og det trenger ei heller å gjøre det. I et rent musikkvitenskaplig syn er såklart en gitar et C-instrument. Men rockemusikken har aldri brydd seg så mye om hva den etablerte lære er, de fleste som spiller rock(hvis vi går noen tiår tilbake) kunne ikke noter engang. Så da må man lage et nytt sett begreper, og ikke prøve å dytte ting inn i et gammelt system som ikke nødvendigvis passer. Derfor tror jeg dette med "stemt i C" kan være forvirrende for folk som ikke kjenner til den klassiske tradisjonen. Et annet eksempel er trinnanalyse, det er jo vanlig med tonika, dominant og diverse medianter. Hvis man spiller Dm i C, såklart man kan si det er subdominantens submediant, men det er ingen som driver med rytmisk musikk som kaller det det. Det heter rett og slett II (evt IIm), siden romertall er det vanlige innen trinnanalyse innen jazz og rytmisk musikk. Begge deler er riktig, men man må tilpasse begrepsbruken til den situasjonen man er i.

Skål :)

Endret av mrj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at dette blir en litt meningsløs ting å krangle om i denne sammenhengen. For de som måtte lure:

Hvis man skriver noter for et instrument skriver man notene som om instrumentet skulle vært stemt i C-uavhengig av hvilken tone som faktisk klinger (ikke helt riktig, men vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det). Hvis du spiller noten som vanligvis ville vært en C på en barytongitar ville den klinge som en g.

Notesystemet fungerer her mer som en indikator på hvor på halsen tonene skal spilles, enn hvilken tone som faktisk klinger.

Man må selvsagt transponere opp alle notene med en kvart (5 halvtoner) hvis man har tenkt til å spille noe som er notert for ikke-transponerende instrumenter i riktig toneart.

Skjønner ikke helt hva du er ute etter her mrj. Jeg kan være enig i at denne infoen muligens er uinteressant for trådstarter, men det er ikke tull. Det burde vel vært nevnt isamme slengen at det vanligvis kalles for stemt i B (H på norsk). For å være litt mer nøytral kan man si at barytongitaren er stemt på samme måte som en vanlig gitar, bare 5 halvtoner lavere/mørkere. Personlig ville jeg kalt dette at gitaren var stemt i H hvis jeg snakket med en gitarist. Men i en annen sammenheng ville jeg sagt at den var stemt i eller transponert til g.

Her er et eksempel på hvordan en Barytongitar kan høres ut. Man spiller ofte i mørkere register enn vanlige gitarer og den vil også ha en noe mørkere klang hvis man bruker tykkere strenger.

Når det er sagt kan man fint spille på den som om det var en vanlig gitar.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor barritone gitarer er så vanskelig å oppdrive...

Forundrer meg at gitarer som f.eks. RG2228, som ble designet etter gitarene fra Mårten Hagstrøm og Fredrik Thordendal, er satt ned til 27"

Så langt ned som de gutta stemmer øksene sine, så spiller de jo på sine customs ned i 30" men dette blir ikke produsert av Ibanez til public.

Har ikke peil på hvorfor... Kanskje de er dyrere å produsere..

Barritone gitarer er jo vanskelig å få tak i åkke-som. Noen av dem blir ikke solgt i Skandinavia i det hele tatt, om så dealerene ville det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor barritone gitarer er så vanskelig å oppdrive...

Forundrer meg at gitarer som f.eks. RG2228, som ble designet etter gitarene fra Mårten Hagstrøm og Fredrik Thordendal, er satt ned til 27"

Så langt ned som de gutta stemmer øksene sine, så spiller de jo på sine customs ned i 30" men dette blir ikke produsert av Ibanez til public.

Har ikke peil på hvorfor... Kanskje de er dyrere å produsere..

Barritone gitarer er jo vanskelig å få tak i åkke-som. Noen av dem blir ikke solgt i Skandinavia i det hele tatt, om så dealerene ville det selv..

Markedet for 27" er nok vesentlig større enn for 30".

Det blir ganske ekstremt med 30", selv om jeg gjerne hadde tatt en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg så er baryton et stemmeleie mellom tenor og bass. Skalalengde har absolutt ingenting med saken å gjøre. Har du en gitar med 30" skala og stemmer den fra E-E som en vanlig gitar, så er det ingen baryton da registeret (toneomfanget) ikke er endret (i forhold til gitarens normale register).

At det er hensiktsmessig å benytte seg av gitarer med lengre skalalengde for å spille dypere er et resultat av fysikkens lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.