Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EBMM JPXI


Rikjense

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kunne gjerne tenkt meg en BFR, men det er bare det at det er en finished neck, og det er noe ikke jeg er så veldig begeistret over. Men de finishene på selve gitaren... *sikle*

Nå venter jeg bare på at min JP6 Sapphire Black skal komme fra statene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sånn du yter dine meninger til vanlig, så tror jeg at du bør jobbe litt med formuleringene dine.

Og hva er feil med hvordan jeg formulerte den setningen? Jeg skrev bare at den var like stygg som de andre?

Men, anyways, samme det. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger vurderer jeg å bruke så masse penger på en slik gitar, de står på kontoen, men så kommer jeg rask til at det er like fjernt for meg som om jeg skulle kjøpt en jaktrifle, jeg vet åssen man peker og skyter, men jeg er ingen skarpskytter. Slik er det for meg med slike gitarer også, det er rett og slett ikke hjemmel for meg å kjøpe noe som er så way beyond mine fattige egenskaper på gitar. Det er som om jeg skulle kjøpt lastebil for å dra i butikken og handle.

Gitaren er uannset ganske pen, ser ut slik Carvin så ut for ca 15 år siden så det er jo ikke akkurat cutting edge spørru meg, men bare det står JPM på noe så blir vi DT fans helt på tuppa. Skal innrømme at jeg har en JPM P3, men den er jo verdt 72 kroner i forhold. Han cheptrutti melker skikkelig denne kua med at vi fans kjøper alt han er villig til å sette navnet sitt på, selv om det er utvilsom et rått instrument.

Jeg håper ikke noen kids fyker ut og blåser konfirmasjonspengene på en slik shredder uten å ha tenkt seg SKIKKELIG nøye om først, med de prisene får man jo ikke solgt dem igjen engang for det samme man ga.

Merk at jeg er hardcore DT fan her, forsøker bare å være litt fornuftig hvis man kan kalle det det, kanskje noen klarer å overbevise meg annerledes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk John Petrucci-modellene er omtrent de eneste signaturgitarene der du faktisk får det du betaler for, og ikke bare en helt standard gitar med noen få modifikasjoner og en signatur på som gjør den overprisa til helvete. Både Ibanez og MM-modellene hans er fantastiske gitarer, IMO. Ihvertfall de jeg har prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk John Petrucci-modellene er omtrent de eneste signaturgitarene der du faktisk får det du betaler for, og ikke bare en helt standard gitar med noen få modifikasjoner og en signatur på som gjør den overprisa til helvete. Både Ibanez og MM-modellene hans er fantastiske gitarer, IMO. Ihvertfall de jeg har prøvd :)

Jeg glemte å legge til at det er jo disse blodsugende selvhøytidelige bilselgerkvalme overprisede gitarbutikkene vi har her i landet som legger på noe så inni H på prisen så det ikke ligner grisen. Jeg kunne tatt flyet att og fram USA og kjøpt en EBMM uten å lide for det. For min del ville jeg ikke likt å bestille en gitar usett, selv om jeg har testen en lik i butikken først. Jeg foretrekker å finne en musikksjappe som har flere eksemplarer, for eksempel i USA, og velge den jeg liker best. Merkelig nok så er det jo små forskjeller på gitarer, selv om disse EBMM'ene er vel så høy kvalitet at du må være helt Marius for å kjenne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium jumbo står det på nettsiden, er ikke sikker på om det er det du mener. Så i et intervju fra NAMM at det er en blanding mellom BFR og JPX, og at det er ikke en "chambered" kropp, noe som den visstnok er til vanlig. Hadde jeg vunnet i lotto, så hadde jeg kjøpt denne, en Mark V, og et awesome rack :D

If only...

Jepps, i tillegg til medium jumbo stainless steel frets har den også tynnere hals og 20" radius på gripebrettet smile.gif

Jeg glemte å legge til at det er jo disse blodsugende selvhøytidelige bilselgerkvalme overprisede gitarbutikkene vi har her i landet som legger på noe så inni H på prisen så det ikke ligner grisen. Jeg kunne tatt flyet att og fram USA og kjøpt en EBMM uten å lide for det. For min del ville jeg ikke likt å bestille en gitar usett, selv om jeg har testen en lik i butikken først. Jeg foretrekker å finne en musikksjappe som har flere eksemplarer, for eksempel i USA, og velge den jeg liker best. Merkelig nok så er det jo små forskjeller på gitarer, selv om disse EBMM'ene er vel så høy kvalitet at du må være helt Marius for å kjenne dem.

Ja, gudene måtte forby at det skulle være mulig å tjene penger på å selge musikkinstrumenter her i landet tongue.gif

Norge er et høykost-land, det er prisen vi må betale for at vi tjener (relativt) godt her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gudene måtte forby at det skulle være mulig å tjene penger på å selge musikkinstrumenter her i landet tongue.gif

Norge er et høykost-land, det er prisen vi må betale for at vi tjener (relativt) godt her i landet.

Du blander sammen melk og olje i dette, gitarene trenger ikke koste så mye mere, det er bare fordi de KAN prisene er så høye, det er jo ikke mange som gidder å ta flyet over til usa eller japan for å handle gitar på prinsipp. For min del så har jeg større tro på å senke prisene og heller selge større volum og følgelig tjene mer på økt omsetning samt mersalg av flere kunder i butikken.

JPXI er jo en grom gitar men jeg syns den norske prisen (jeg antar den blir ca de samme som en fet BFR) er for drøy. Dette kan du fint se på JEM og andre lignende instrumenter for den saks skyld, dette er ikke noe korstog mot en flott gitar.

Jeg anbefaler hverfall alle som gidder å bruke pengene på en JPXI til å investere i en George L's gitarkabel, da får man siste dråpe av lydkvalitet ut av gitaren da de kabla er langt bedre avstemt enn de fleste, og nei jeg selger dem ikke, jeg jobber i staten. Min JPM får flatere frekvensrespons samt sterkere harmoniske mener jeg av disse kabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander sammen melk og olje i dette, gitarene trenger ikke koste så mye mere, det er bare fordi de KAN prisene er så høye, det er jo ikke mange som gidder å ta flyet over til usa eller japan for å handle gitar på prinsipp. For min del så har jeg større tro på å senke prisene og heller selge større volum og følgelig tjene mer på økt omsetning samt mersalg av flere kunder i butikken.

JPXI er jo en grom gitar men jeg syns den norske prisen (jeg antar den blir ca de samme som en fet BFR) er for drøy. Dette kan du fint se på JEM og andre lignende instrumenter for den saks skyld, dette er ikke noe korstog mot en flott gitar.

Jeg anbefaler hverfall alle som gidder å bruke pengene på en JPXI til å investere i en George L's gitarkabel, da får man siste dråpe av lydkvalitet ut av gitaren da de kabla er langt bedre avstemt enn de fleste, og nei jeg selger dem ikke, jeg jobber i staten. Min JPM får flatere frekvensrespons samt sterkere harmoniske mener jeg av disse kabla.

Vel, nå har jeg regnet litt bare for moro skyld happy.gif

Tok utgangspunkt i en JPX-6, siden den er den eneste jeg har nøyaktig pris-info om for øyeblikket.

La oss si at du reiser til New York for å kjøpe gitaren. Forutsetter at det er det eneste formålet med turen.

Du får gitaren for $2 450 hos guitar center - dette utgjør ca NOK 14 321 med dagens dollarkurs.

Billigste tur-retur billett jeg finner for øyeblikket er ca NOK 3 500

Vår kjære stat skal ha en del av kaka dersom du skal gjøre dette lovlig: ca NOK 3 580

Hvis jeg forutsetter at du ikke trenger overnatting i NY blir regnestykket slik:

14 321

+ 3 500

+ 3 580

= 21 401

Til sammenligning koster en JPX-6 NOK 25 995 hos Sound 1.

Gratulerer du har spart den nette sum av 4 594, forutsatt at du ikke regner noen kostnad på tiden som blir brukt biggrin.gif

Tatt i betraktning at den norske prisen skal dekke lønn til ansatte, frakt, lagerleie + + +, så synes jeg ikke den avansen er så forferdelig.

Dette er selvfølgelig satt på spissen og det finnes eksempler på gitarer der det er atskillig mer å spare, men det at det er så utrolig mye billigere å handle i utlandet er ofte en myte det ikke er hold i.

Edit - listeprisen på JPXI er vist noe sånt som $300 lavere enn JPX, i følge troverdige kilder tongue.gif

Endret av M.A.K.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg har en JPM P3, men den er jo verdt 72 kroner i forhold.

Har alltid hatt lyst til å prøve en slik, men er den så mye dårligere? (vet at du kanskje overdrev litt ^^)

Jeg anbefaler hverfall alle som gidder å bruke pengene på en JPXI til å investere i en George L's gitarkabel, da får man siste dråpe av lydkvalitet ut av gitaren da de kabla er langt bedre avstemt enn de fleste, og nei jeg selger dem ikke, jeg jobber i staten. Min JPM får flatere frekvensrespons samt sterkere harmoniske mener jeg av disse kabla.

Beklager min uvitenhet, men er ikke George L's kabler patchkabler for effektbokser?

Petrucci bruker selv Mogami og Neutrik kabler, vet ikke om de er dyrere enn George L

Endret av Rikjense
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning at den norske prisen skal dekke lønn til ansatte, frakt, lagerleie + + +, så synes jeg ikke den avansen er så forferdelig.

Nja. Tenk på at det du betaler hos guitarcenter ikke er det samme som norske butikker betaler fra importøren, da prisen til Guitarcenter også dekker deres utgifter for lagerleie, lønn o.l. Riktignok er nok lagerleie og lønn vesentlig mye billigere enn i norge, samt at avansen nok ikke trenger å være like høy som i norge, men likevel.

Jeg er dog helt enig i at gitarer i norge ift norsk lønnsnivå ikke er urettferdig høy om man sammenlikner amerikansk pris med amerikansk lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig en feil i fra min side, differansen mellom prisene er selvfølgelig ikke det samme som butikkens avanse.

Jeg aner ikke hva Sound1 betaler inn for disse gitarene, men det er nok rimelig å anta at Guitar Center har en vesentlig lavere innkjøpspris enn det de har.

Uansett mener jeg at den besparelsen en eventuelt kan gjøre seg i dette tilfellet ikke er verdt det for min del.

Anywhoo, tror nok sikkert gitaren er fet i massevis, selv om jeg tror det ekstremt flate gripebrettet kan ta litt tid å venne seg til smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg regnet litt bare for moro skyld happy.gif

Tok utgangspunkt i en JPX-6, siden den er den eneste jeg har nøyaktig pris-info om for øyeblikket.

La oss si at du reiser til New York for å kjøpe gitaren. Forutsetter at det er det eneste formålet med turen.

Du får gitaren for $2 450 hos guitar center - dette utgjør ca NOK 14 321 med dagens dollarkurs.

Billigste tur-retur billett jeg finner for øyeblikket er ca NOK 3 500

Vår kjære stat skal ha en del av kaka dersom du skal gjøre dette lovlig: ca NOK 3 580

Hvis jeg forutsetter at du ikke trenger overnatting i NY blir regnestykket slik:

14 321

+ 3 500

+ 3 580

= 21 401

Til sammenligning koster en JPX-6 NOK 25 995 hos Sound 1.

Gratulerer du har spart den nette sum av 4 594, forutsatt at du ikke regner noen kostnad på tiden som blir brukt biggrin.gif

Tatt i betraktning at den norske prisen skal dekke lønn til ansatte, frakt, lagerleie + + +, så synes jeg ikke den avansen er så forferdelig.

Dette er selvfølgelig satt på spissen og det finnes eksempler på gitarer der det er atskillig mer å spare, men det at det er så utrolig mye billigere å handle i utlandet er ofte en myte det ikke er hold i.

Edit - listeprisen på JPXI er vist noe sånt som $300 lavere enn JPX, i følge troverdige kilder tongue.gif

Har alltid hatt lyst til å prøve en slik, men er den så mye dårligere? (vet at du kanskje overdrev litt ^^)

Beklager min uvitenhet, men er ikke George L's kabler patchkabler for effektbokser?

Petrucci bruker selv Mogami og Neutrik kabler, vet ikke om de er dyrere enn George L

Kult regnestykke, spennende lesning, jeg hadde ikke tenkt det ut så nøye så det er notert nå.

Jeg kan gi noen av musikksjappene litt slingringsmonn med tanke på at de er sist i en lang kjede før kunden, til og med den norske importøren(monopolkakser) skal sin slant, men det er jo lenge siden musikksjapper fikk gjort noe selv, og derav det lille behovet for kompetente mennesker for å drive et slikt sted. Masse flinke gitarister bak kassene over alt, men det er jo ikke annerkjent som en av de mest salgsfremmende egenskapene i butikk. Selv syns jeg det er fælt kjedelig når du spør om å få teste en gitar så tar det langhåra ragget bak kassa gitaren og river meg en 5 minutters shred fest, det er veldig fjernt å prøve selv. Petter Solberg får mer ut av primeraen min enn meg, men jeg må nesten få prøve selv siden det er jeg som skal ha saken lissom.

Jeg skal innrømme at det er nok en grunn til at gitarene koster det de koster i norske butikker, og at som et velstandsland så kan man ikke syns synd på oss selv for at vi må ut med ytterligere 5000kr for noe vi ikke trengte for å overleve i utgangspunktet, jeg forsøkte bare å rasjonalisere bort trangen til å handle et slikt grom instrument.

Og for deg som lurte på om JPM'en er så mye dårligere, i dag kan man vel si at JPM er litt en T-Ford i forhold, en dinosaurus, men vil man ha den gode GAMLE petrucci lyden for kos så er den jo uslåelig. Når jeg spiller lines in the sand soloen (live) så er det ikke vanskelig å høre at det er samme øksa, selv om cheptrutti sikkert fikk snekra sine i en eller anna LA customkjeller,

George L lager forresten i urgangspunktet gitar kabler, men de bruker også til patching, nettopp fordi de ikke induserer såpass mye kvalitetstap i signalkjeden som tradisjonelle gitarkabler gjør. Jeg har limt inn webadressen under for info, jeg bruker 155 selv og de er helt flotte! Anbefales på det sterkeste, og mer at jeg er teknolog og HATER hi-fi klan tull, dette her er fakta, ikke noe subjektivt føleri innen lyd.

http://www.georgelsstore.com/faq.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.