Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Burzum på ferde igjen...


Sortulv

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp på et annet musikkforum at det er grunn til å tro at Burzum slipper nok en plate senere i år.

Det er ikke noen informasjon om dette på Burzum's offisielle nettside enda, men derimot på Plastichead's (Burzum's distributør):

Fallen is the 9th studio album from Burzum, and follows the highly critically acclaimed 2010 release Belus which put Burzum straight back at the at the top of the chain as of one of the most innovative and creative metal artists of our time. Fallen follows Belus in sound and structure, and can also be compared to the music on the groundbreaking DET SOM ENGANG VAR. Fallen is more dynamic and hard hitting then Belus and has an even bigger sound, but still carries the same trademark melodic melody lines throughout that makes Burzum sound so iconic and unique.

Burzum says of the new album and his style of music:

"Musically FALLEN is like a cross between BELUS and something new, inspired more by the debut album and DET SOM ENGANG VAR than by HVIS LYSET TAR OSS or FILOSOFEM. The sound is more dynamic – we mastered the album as if it was classical music – and I was more experimental than I was on BELUS in all respects. Lyric wise it is similar to the debut album, in the way that it is more personal and focuses on existential issues, but the mythological undertone known from BELUS is still there. I have also included some ambient tracks – a short introduction and a longer conclusion."

I. Fra Verdenstreet

II. Jeg faller

III. Valen

IV. Vanvidd

V. Enhver til Sitt

VI. Budstikken

VII. Til Hel og tilbake igjen

BYE008CD.jpg

Kilde: http://www.plastichead.com/catalogue.asp?ex=fitem&verb=F&target=BYE008CD

Release-datoen er 7 Mars, om vi skal tro Plastichead.

Må si platecoveret forundrer meg litt, da dette ikke kan sies å være særlig Burzum-aktig på noen måte. :P

Men også platecoveret til Belus ble jo forandret etter den første reklame-utsendelsen...

Endret av Sortulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, du skal vel bare være glad for at han ikke stilte opp selv på bildet i den posituren og med det antrekket? :P Spennende, jeg har faktisk en av de originale "Coming to a church near you"- Tskjortene fra åttitallet. Eller rettere sagt, har gitt den til sønnen min, han har vel turt å bruke den en gang eller to. hehe.

Håper han har lagt seg på ett litt høyere "lofi"- nivå denne gangen. Den forrige var litt slitsom, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige var litt slitsom, synes jeg.

Må si meg enig her.. Eller, vent nå litt - ALT mannen har gitt ut er vel egentlig ekstremt slitsomt når jeg tenker meg om :D

Hvis Hr. nazi-kirkebrenner-drapsmann Vikernes bare kunne kommet inn i en Tin Pan Alley periode eller noe, så skulle jeg kjøpt plata :D Om ikke annet hadde det vært mer originalt. Eller hva med en Soul periode :D

Burzum plays the Bernstein & Gershwin songbook?

Burzum goes to Vegas?

Burzum - the soultrain ride?

Burzum does Porter - my path to bliss?

Burzum's smurfehits Vol.2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du skal vel bare være glad for at han ikke stilte opp selv på bildet i den posituren og med det antrekket? :P

LOL

Håper han har lagt seg på ett litt høyere "lofi"- nivå denne gangen.

Gitarlyden på 'Belus' syns jeg passet helt greit til albumet, men tromminga var veldig sjelløs og intetsigende. Håper det blir litt mer dynamikk på 'Fallen'.

Tror helt ærlig det blir dritt. Slik som Belus

Hehe, så la være å kjøpe plata, det er vel en grei løsning på problemet. ;)

Eller, vent nå litt - ALT mannen har gitt ut er vel egentlig ekstremt slitsomt når jeg tenker meg om :D

Kommer vel an på om man først liker black metal eller ikke...

Hvis Hr. nazi-kirkebrenner-drapsmann Vikernes bare kunne kommet inn i en Tin Pan Alley periode eller noe, så skulle jeg kjøpt plata :D Om ikke annet hadde det vært mer originalt. Eller hva med en Soul periode :D

Høres j***ig kjipt ut. :ninja:

Nazi-kirkebrenner-drapsmannen har forresten sonet fengselsdommen sin som alle andre, så vi burde vel være ferdige men den historien nå. Strengt tatt var det han gjorde mindre alvorlig enn f.eks. mange pedofili-forbrytelser som straffes mye mildere. Ekstremisten Øystein Aarseth var ikke helt uskyldig i hva som skjedde han heller, selv om drap aldri skal rettferdiggjøres.

Når det gjelder hans politiske holdninger, så bryr ikke det meg i det hele tatt, da han uansett holder det vekk fra musikken og tekstene. Richard Wagner, som må være en av de komponistene som har inspirert heavy metal-scenen aller mest, var åpen antisemitt, og publiserte flere tekster som omhandlet dette. Bjørnstjerne Bjørnson var pan-Germanist og mente at vi ikke burde la oss smitte av den 'Slaviske ånd'. Knut Hamsun var nazist og støttet både Hitler og Vidkun Quisling åpent. Slik kan man fortsette i evigheter, men det hindrer oss ikke i å nyte kunsten.

Gleder meg ekstremt! Synes alle utgivelsene bortsett fra Hlidskjalf og Daudi Baldrs er strålende.

Helt enig. Gleder meg til å høre resultatet. :)

Endret av Sortulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det en gang i tiden (for ikke sååå lenge siden) sto i den norske grunnlov at jøder og jesuitter ikke hadde adgang til riket,

er ikke noen spesiell god begrunnelse for rasistiske holdninger i 2011.

Tja, noen er etnosentriske/rasistiske, noen er kommunister, noen mener man skal utrydde alle ulvene i Norge, noen er nasjonalister, noen er globalister, noen er anarkister, noen mener at bare Jehovas Vitner kommer til 'himmelen', noen mener at hele verden burde konvertere til Islam. Det er da ytringsfrihet her i landet, for svingende. :P

Endret av Sortulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det. Men ikke alt tar seg like godt ut å forsvare.

Om en kar er/kaller seg nazist, er han enten fantastisk lite intelligent og/eller historieløs, eller så fremviser han en fantastisk menneskeforakt.

Forsåvidt enig i det. Bør vel kanskje nevne at Vikernes ikke kaller seg nazist, men 'Odalist'. 'Nazisme' er jo en slæng for nasjonalsosialisme, som er et helt politisk system. Så Vikernes er rasist eller etnosentrist, men avviser den totalitære nasjonalsosialistiske ideologien, på grunnlag av at dette ikke går sammen med de gamle 'Germanske' tradisjonene.

Vet ikke om dette utgjør noen forskjell for deg, men likevel. Mesteparten av filosofien hans er jeg ikke enig i, så det er sagt, men om et samfunn ikke skal være totalitært, må det finnes en rett til å utrykke hva man vil, uansett hvor politisk inkorrekt det er.

Endret av Sortulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Ville bare påpeke at det fort kan fremstå litt uheldig å forsvare folk med ekstremt tvilsomme meninger.

Det blir nok ikke helt riktig å sammenligne Hamsun f eks, med unge folk som tenker tilsvarende i dag... :)

Jeg har ikke forsvart Vikernes' ideologi, jeg har sagt at jeg gir blaffen i den, og kjøper musikken hans akkurat som at jeg kjøper musikken til mengder av andre band. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres j***ig kjipt ut. :ninja:

Nazi-kirkebrenner-drapsmannen har forresten sonet fengselsdommen sin som alle andre, så vi burde vel være ferdige men den historien nå. Strengt tatt var det han gjorde mindre alvorlig enn f.eks. mange pedofili-forbrytelser som straffes mye mildere. Ekstremisten Øystein Aarseth var ikke helt uskyldig i hva som skjedde han heller, selv om drap aldri skal rettferdiggjøres.

Når det gjelder hans politiske holdninger, så bryr ikke det meg i det hele tatt, da han uansett holder det vekk fra musikken og tekstene. Richard Wagner, som må være en av de komponistene som har inspirert heavy metal-scenen aller mest, var åpen antisemitt, og publiserte flere tekster som omhandlet dette. Bjørnstjerne Bjørnson var pan-Germanist og mente at vi ikke burde la oss smitte av den 'Slaviske ånd'. Knut Hamsun var nazist og støttet både Hitler og Vidkun Quisling åpent. Slik kan man fortsette i evigheter, men det hindrer oss ikke i å nyte kunsten.

Vel, først og fremst var vel mitt innlegg et resultat av at jeg har liten forståelse eller interesse for sjangeren, og mitt innlegg var vel ment som 99% humor.

Man kan godt kalle Nasjonalsosialismen for et politisk system eller ideologi, men når grunnstenen ufravikelig er at en bestemt "rase" eller folkeslag er alle andre overlegen blir det vanskelig å pynte den grisen.. Det er rett og slett bare uakseptabelt og ikke så mye annet, samme hvordan man vrir og vender på det hele. For meg er en hver ideologi som ikke er forenelig med humanismen (i den videste forstand) jævlig problematisk og i regelen uakseptabel.

Angående kunstnere med tvilsomme holdninger, kan jeg forsåvidt til dels være enig, men det er ganske stor forskjell på å støtte en slik "politikk" eller ideologi FØR og ETTER WW2. Man skal huske at verden var et lang mindre opplyst sted på slutten av 1800 tallet og i første del av forrige århundre.

Og hadde det f.eks plaget meg om John Lennon var en uttalt nazist eller fascist? Ja, jeg tror neppe Beatles ville vært det samme, eller at jeg ville tolket musikken på samme måte om så var tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.