Web Analytics
Jump to content

Oppmikking av cabinett.


jonta
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har noen sp mål i forbindelde til Kristoffereides tråd om studio/oppmic av cab. Jeg håper dere kan svare på. Litt off topic, så jeg starter likesågreit en ny tråd.

Dere nevner, at når man når et visst lydnivå så begynner høyttalerne å 'brekke" mener dere med det, at høtaleren da vrenger?

SM-57 trodde jeg var en kondensator mic. Jeg trodde ingen brukte dynamisk mic lenger, he-he.

Etter å ha tenkt meg litt om, forstår jeg at en aktiv kond mic kanskje er lite egnet til å mice opp et cab på fullt øs.

Hvor mye tåler en mikrofon, kan den bli ødelagt hvis den utsettes for forhøy lyd?

Dere snakker om dubbeltracing eller dobbling av gitaren. Mener dere da å spille inn to ganger eller bare kopiere til to spor, for så å mixe sammen?

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Shure SM57 er en dynamisk mikrofon ja :) Mener å huske at den tåler rundt 130dB.

Vanskelig å forklare hvordan høyttalerelementet "brekker" (jeg kalte det brekker i mangel av noe bedre ord), men det er ikke at høyttaleren vrenger på noe stygg måte. Det forandrer lyd ved et visst punkt, lyden blir på en måte feitere og mer komprimert. Er vel noe fysiske lover inne i bildet her, med faktorer som masse, materiale og egenvekt på membranet, stivhet og materiale på oppheng osv. Ikke spør, jeg bare vet hva jeg har hørt selv :)

Og så kommer selvfølgelig kabinettet inn i bildet og, er det åpent, lukket, portet, hva slags materiale er det laget av, stivhet, og så videre.

Dobling av gitar kan gjøres på forskjellige måter.

- Enten spille inn samme gitar en gang til på et nytt spor

- Kopiere sporet (mange forskyver da det ene sporet noen millisekunder for at anslagene ikke skal bli helt identiske)

- Bruke en DI boks i signalkjeden under innspilling og tappe signalet til et eget spor. Man får da et eget spor med helt clean lyd i fra gitaren, som man da kan reampe, kjøre gjennom guitarrig, eller gjøre hva man vil med.

Finnes sikkert fler måter å gjøre ting på, men disse er iallefall ganske vanlig. Når du får dobbelt opp med samme gitarriff, kan du panorere de ut til hver sin side for eksempel for å få en bredere/fetere gitarlyd.

Edited by basstom
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

Shure SM57 er en dynamisk mikrofon ja :) Mener å huske at den tåler rundt 130dB.

Vanskelig å forklare hvordan høyttalerelementet "brekker" (jeg kalte det brekker i mangel av noe bedre ord), men det er ikke at høyttaleren vrenger på noe stygg måte. Det forandrer lyd ved et visst punkt, lyden blir på en måte feitere og mer komprimert. Er vel noe fysiske lover inne i bildet her, med faktorer som masse, materiale og egenvekt på membranet, stivhet og materiale på oppheng osv. Ikke spør, jeg bare vet hva jeg har hørt selv :)

Og så kommer selvfølgelig kabinettet inn i bildet og, er det åpent, lukket, portet, hva slags materiale er det laget av, stivhet, og så videre.

Jeg får bare prøve meg frem. Vi snakker vel om høy lyd da?

Dobling av gitar kan gjøres på forskjellige måter.

- Enten spille inn samme gitar en gang til på et nytt spor

- Kopiere sporet (mange forskyver da det ene sporet noen millisekunder for at anslagene ikke skal bli helt identiske)

- Bruke en DI boks i signalkjeden under innspilling og tappe signalet til et eget spor. Man får da et eget spor med helt clean lyd i fra gitaren, som man da kan reampe, kjøre gjennom guitarrig, eller gjøre hva man vil med.

Finnes sikkert fler måter å gjøre ting på, men disse er iallefall ganske vanlig. Når du får dobbelt opp med samme gitarriff, kan du panorere de ut til hver sin side for eksempel for å få en bredere/fetere gitarlyd.

Å kopiere et spor, også forskyve noen millisekunder, blir ikke det det samme resultat da som når man legger på litt forsiktig klang/ekko effekt i stereo?

Link to comment
Share on other sites

1. Det vil ofte være noe høyere lyd enn stuevolum ja B)

2. Nei det blir ikke det samme som å bruke en stereoeffekt. Hvis du har 2 eller flere separate gitar-spor kan du panorere de ut til høyre og venstre. Det låter som noen helt annet enn en ekko i stereo :)

På mange innspillinger iallefall innenfor metal så er det ofte mange fler enn 2..kanskje opptil 5-6 separate gitarspor med samme gitarriffet, som er plassert forskjellige steder i lydbildet. Tenk på når du vrir på panorerings/balanseknappen: En gitar plassert helt ut til venstre, en klokka 10, en kl. 2 og en helt ut til høyre. Dette er bare et eksempel, det kommer selvfølgelig an på andre instrumenter eller vokalen. Det er ofte ikke så gunstig å plassere 2 instrumenter som jobber innenfor samme frekvensområde på samme sted i lydbildet, da de har lett for å overskygge hverandre. En må bare prøve seg frem fra gang til gang. Et godt sted å starte for å fete opp et gitarriff, kan være med 2 gitarspor. Legg det ene litt ut til venstre og det andre litt ut til høyre, kanskje klokka 9-10 og klokka 2-3. Legger du de tettere inntil hverandre låter de mer som 1 feit gitar, og hvis du separerer de mer vil du få et bredere lydbilde.

En annen ting jeg har fikla litt med er hvis jeg har 1 spor med rocka/higain rytmegitar, er å bruke en cleanversjon av gitaropptaket på et eget spor og kjøre det igjennom guitarrig. Bruke lite gain, bare såvidt at det vrenger, og så eksperimentere litt med ekko og klang i tillegg til phaser, flanger eller andre speisa effekter til jeg får en passende space-far-out-lyd på den. Legger den så ganske langt ut til den ene siden med veldig lavt volum (dra opp faderen til du sååviiiidt kan høre den). Høres rart ut men du vil ikke legge merke til den gitaren. Du får heller en litt annen sound/stemning/feeling i lydbildet...vanskelig å forklare :) Passer ikke overalt selvfølgelig, men spennende å gjøre sånt innimellom :)

Dette var bare ett lite eksempel på mulighetene med å eksperimentere med ekstra gitarspor, det kan ofte være greit i studio å ha tilgang til clean-utgaven av det du akkurat spilte inn på gitar :)

Link to comment
Share on other sites

Høyttalervreng kommer forresten av at energien som skal igjennom høyttaleren er så høy at den ikke greier/rekker å "oversette" det til bevegelse, og man får forvrengning og kompresjon. Dette er jo som kjent ofte ønskelig, særlig i moderate doser.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.