Gå til innhold
jonta

Oppmikking av cabinett.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen sp mål i forbindelde til Kristoffereides tråd om studio/oppmic av cab. Jeg håper dere kan svare på. Litt off topic, så jeg starter likesågreit en ny tråd.

Dere nevner, at når man når et visst lydnivå så begynner høyttalerne å 'brekke" mener dere med det, at høtaleren da vrenger?

SM-57 trodde jeg var en kondensator mic. Jeg trodde ingen brukte dynamisk mic lenger, he-he.

Etter å ha tenkt meg litt om, forstår jeg at en aktiv kond mic kanskje er lite egnet til å mice opp et cab på fullt øs.

Hvor mye tåler en mikrofon, kan den bli ødelagt hvis den utsettes for forhøy lyd?

Dere snakker om dubbeltracing eller dobbling av gitaren. Mener dere da å spille inn to ganger eller bare kopiere til to spor, for så å mixe sammen?

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shure SM57 er en dynamisk mikrofon ja :) Mener å huske at den tåler rundt 130dB.

Vanskelig å forklare hvordan høyttalerelementet "brekker" (jeg kalte det brekker i mangel av noe bedre ord), men det er ikke at høyttaleren vrenger på noe stygg måte. Det forandrer lyd ved et visst punkt, lyden blir på en måte feitere og mer komprimert. Er vel noe fysiske lover inne i bildet her, med faktorer som masse, materiale og egenvekt på membranet, stivhet og materiale på oppheng osv. Ikke spør, jeg bare vet hva jeg har hørt selv :)

Og så kommer selvfølgelig kabinettet inn i bildet og, er det åpent, lukket, portet, hva slags materiale er det laget av, stivhet, og så videre.

Dobling av gitar kan gjøres på forskjellige måter.

- Enten spille inn samme gitar en gang til på et nytt spor

- Kopiere sporet (mange forskyver da det ene sporet noen millisekunder for at anslagene ikke skal bli helt identiske)

- Bruke en DI boks i signalkjeden under innspilling og tappe signalet til et eget spor. Man får da et eget spor med helt clean lyd i fra gitaren, som man da kan reampe, kjøre gjennom guitarrig, eller gjøre hva man vil med.

Finnes sikkert fler måter å gjøre ting på, men disse er iallefall ganske vanlig. Når du får dobbelt opp med samme gitarriff, kan du panorere de ut til hver sin side for eksempel for å få en bredere/fetere gitarlyd.

Endret av basstom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar

Shure SM57 er en dynamisk mikrofon ja :) Mener å huske at den tåler rundt 130dB.

Vanskelig å forklare hvordan høyttalerelementet "brekker" (jeg kalte det brekker i mangel av noe bedre ord), men det er ikke at høyttaleren vrenger på noe stygg måte. Det forandrer lyd ved et visst punkt, lyden blir på en måte feitere og mer komprimert. Er vel noe fysiske lover inne i bildet her, med faktorer som masse, materiale og egenvekt på membranet, stivhet og materiale på oppheng osv. Ikke spør, jeg bare vet hva jeg har hørt selv :)

Og så kommer selvfølgelig kabinettet inn i bildet og, er det åpent, lukket, portet, hva slags materiale er det laget av, stivhet, og så videre.

Jeg får bare prøve meg frem. Vi snakker vel om høy lyd da?

Dobling av gitar kan gjøres på forskjellige måter.

- Enten spille inn samme gitar en gang til på et nytt spor

- Kopiere sporet (mange forskyver da det ene sporet noen millisekunder for at anslagene ikke skal bli helt identiske)

- Bruke en DI boks i signalkjeden under innspilling og tappe signalet til et eget spor. Man får da et eget spor med helt clean lyd i fra gitaren, som man da kan reampe, kjøre gjennom guitarrig, eller gjøre hva man vil med.

Finnes sikkert fler måter å gjøre ting på, men disse er iallefall ganske vanlig. Når du får dobbelt opp med samme gitarriff, kan du panorere de ut til hver sin side for eksempel for å få en bredere/fetere gitarlyd.

Å kopiere et spor, også forskyve noen millisekunder, blir ikke det det samme resultat da som når man legger på litt forsiktig klang/ekko effekt i stereo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det vil ofte være noe høyere lyd enn stuevolum ja B)

2. Nei det blir ikke det samme som å bruke en stereoeffekt. Hvis du har 2 eller flere separate gitar-spor kan du panorere de ut til høyre og venstre. Det låter som noen helt annet enn en ekko i stereo :)

På mange innspillinger iallefall innenfor metal så er det ofte mange fler enn 2..kanskje opptil 5-6 separate gitarspor med samme gitarriffet, som er plassert forskjellige steder i lydbildet. Tenk på når du vrir på panorerings/balanseknappen: En gitar plassert helt ut til venstre, en klokka 10, en kl. 2 og en helt ut til høyre. Dette er bare et eksempel, det kommer selvfølgelig an på andre instrumenter eller vokalen. Det er ofte ikke så gunstig å plassere 2 instrumenter som jobber innenfor samme frekvensområde på samme sted i lydbildet, da de har lett for å overskygge hverandre. En må bare prøve seg frem fra gang til gang. Et godt sted å starte for å fete opp et gitarriff, kan være med 2 gitarspor. Legg det ene litt ut til venstre og det andre litt ut til høyre, kanskje klokka 9-10 og klokka 2-3. Legger du de tettere inntil hverandre låter de mer som 1 feit gitar, og hvis du separerer de mer vil du få et bredere lydbilde.

En annen ting jeg har fikla litt med er hvis jeg har 1 spor med rocka/higain rytmegitar, er å bruke en cleanversjon av gitaropptaket på et eget spor og kjøre det igjennom guitarrig. Bruke lite gain, bare såvidt at det vrenger, og så eksperimentere litt med ekko og klang i tillegg til phaser, flanger eller andre speisa effekter til jeg får en passende space-far-out-lyd på den. Legger den så ganske langt ut til den ene siden med veldig lavt volum (dra opp faderen til du sååviiiidt kan høre den). Høres rart ut men du vil ikke legge merke til den gitaren. Du får heller en litt annen sound/stemning/feeling i lydbildet...vanskelig å forklare :) Passer ikke overalt selvfølgelig, men spennende å gjøre sånt innimellom :)

Dette var bare ett lite eksempel på mulighetene med å eksperimentere med ekstra gitarspor, det kan ofte være greit i studio å ha tilgang til clean-utgaven av det du akkurat spilte inn på gitar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyttalervreng kommer forresten av at energien som skal igjennom høyttaleren er så høy at den ikke greier/rekker å "oversette" det til bevegelse, og man får forvrengning og kompresjon. Dette er jo som kjent ofte ønskelig, særlig i moderate doser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting i veien med å bruke kondis-mic på amper, låter kule det hvis micen er god

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingenting i veien med å bruke kondis-mic på amper, låter kule det hvis micen er god

Enig. Eller varför inte blanda en kondensator med en dynamisk? Pröva dig fram :) .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd og forslag, skal gjøre noen notater herfra til studio guiden min :)

Anng. dubling så tenkte jeg ikke på muligheten for panorering, godt tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.