Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

Flere kjennetegn:

- Kopier av Epiphone Les Paul Standard (og mange andre Epiphone-kopier), kommer ofte med falske Grover-stemmeskruer, mens en ekte Epiphone har ofte Epiphone-stemmeskruer. I nyere tid har flere modeller kommet med (ekte) Grover-stemmeskruer, f. eks. de nye Epiphone Les Paul Standard og flere signaturmodeller. Det er i tillegg også veldig vanskelig å skille mellom de ekte og falske Grover-stemmeskruene, med unntak av stabiliteten på stemmingen.

- Humbuckere er (med unntak av EMG-kopier) uten justeringsskruer, f. eks flathead (Gibson), allen wrench (Dimarzio)

- Serienummeret på fakes ser veldig ofte ut slik som på det venstre bildet (Merk, at ikke alle ekte Gibson har slik til høyre):

image006-300x214.jpg

- Generelt, formen på kroppen er litt rar, i forhold til en ekte.

- Oversadel er veldig stor og dårlig kuttet, sikkert av plastikk.

- Bakplaten for elektronikk er ikke riktig form (prøv å bytte med en Gibson bakplate, det går ikke), ofte kremfarget i stedenfor svart.

- Reimfeste er anerledes, og det brukes en gummibit istedenfor stoff mellom reimfestet og gitaren.

- Noen gitarer som har multi-binding, har det bare foran, ikke bak.

- Fakes har ofte lengre avstand på buen/overgangen mellom headstock og oversadel.

- Kremfargen er lysere, mintgreen-aktig, sammenlignet med Gibson-kremfarge. F. eks binding, pickuper o.l.

- Bånda er ofte flatere.

- Det brukes mange flere trebiter, enn Gibson, men skjuler det ved å lime over ei tynn treplate over på baksiden, men hvis du ser på siden, kan du se det. Det er ofte tydelige merker fra kvister o.l.

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tåd, men burde kanskje byttet ut "kopigitarer" til "fakegitarer" istedet, da det finnes mange ordentlige og gode kjente kopi-gitarer slik som Greco, Burny, Edwards, Navigator etc.

EDIT: bare å slette inlegget mitt når dette blir sett, og avgjort om det blir byttet eller ikke, dette bidrar jo ikke noe til trådens innhold.

Jeg skal tydeliggjøre hva det er snakk om i første post når teksten kommer på plass, men misforståelsen vil uansett raskt bli oppklart for en leser av tråden grunne innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske med innlegg som dette, er at "fakerne" saumfarer dem på utenlandske forum for å få tips om hvordan de skal rette på detaljer som er feil.

Det blir bekreftet på mange utenlandske forum at kopigitarene blir bedre og bedre. Både når det gjelder å få detaljene riktig og faktisk på kvaliteten.

På en måte gjør vi oss en bjørnetjeneste med poster som dette, men det er jo nødvendig også for å hjelpe de som ikke ser forskjell på ekte og fake.

Det er et poeng at gitarene blir bedre og bedre, men det er nok mest fordi kineserne nå faktisk har tilgang til de ekte gitarene i noen grad - f.eks Gibson sin utstilling i Kina nylig. Hvis de faktisk var så ivrige på å få detaljer riktig har de jo i mange år hatt tilgang til gibson.com med særs skarpe detaljbilder

At kineserne som bygger kopigitarer skulle lese et norsk gitarforum tror jeg er rimelig usannsynlig. Norsk er ikke så stort i Asia og tråden vil ikke dukke opp i et google søk med mindre de bruker norske søkeord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderatorhatt:

Bare minner om at dette forumet til vanlig ikke er noe som minner om en offentlig gapestokk. Blir man selv dårlig behandlet i kjøp og salg, er det greit å poste sine kommentarer der, men ellers nei. Det at luringer er frekke i kjeften og opptatt av seg selv, er da ikke noen bombe.

Javisst, men kan jo være greit å bli advart mot enkelte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Men i slike tilfeller blir forumet ansvarlig for det som skrives, og vi kan faktisk ikke gå god for at opplevelsen til samtlige medlemmer som kunde er helt riktig.

Skal man sette fast luringer, er faktisk en anmeldelse den riktige veien å gå. Vår praksis med tilbakemelding til medlemmer i kjøp og salg er så på grensen av hva vi kan gjøre at vi stopper der. Blir man anklaget for ulovligheter, skal man ha mulighet for å rette opp en eventuell misforståelse, og forsvare seg mot beskyldninger. Det har ikke forumet noe apparat for å behandle, så derfor er det slik som det det er. Forumet er ikke et sted der man fritt kan henge ut mennesker man er misfornøyd med handelen på.

Som et eksempel- la oss si at jeg selger en "dings" til deg, Jonta, oppgir kontonummer og navn, og du betaler i god tro, vi har jo handlet før også, og så dagen etterpå får jeg hjerteinfarkt, og blir liggende i koma i to måneder. Jeg tipper at hvis du er en skikkelig "hothead" (noe du ikke er, men som eksempel) så vil du smøre mitt navn og omdømme grovt ut over nettet, fordi jeg tilsynelatende har lurt deg.

Det er ikke sikkert den som har blitt hengt ut har fortjent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er stor forskjell på en handel der man føler seg lurt ved at varen ikke kommer, eller er feil og slike ting.. Mye kan være grunnen til det.

Men vedkommende som har 'spesialisert' seg på å kjøpe Kina-ESP'er for 239 dollar og så selge dem videre for 5000 kroner stiller i en helt annen klasse, jeg karakteriserer det som soleklar svindel og kjeltringvirksomhet.

Har ikke tenkt å legge ut noe navn, men han dukker nok snart opp på Finn igjen, hvis ikke han mot formodning har tatt mitt råd om at han finner seg en ny hobby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i. Men i slike tilfeller blir forumet ansvarlig for det som skrives, og vi kan faktisk ikke gå god for at opplevelsen til samtlige medlemmer som kunde er helt riktig.

Skal man sette fast luringer, er faktisk en anmeldelse den riktige veien å gå. Vår praksis med tilbakemelding til medlemmer i kjøp og salg er så på grensen av hva vi kan gjøre at vi stopper der. Blir man anklaget for ulovligheter, skal man ha mulighet for å rette opp en eventuell misforståelse, og forsvare seg mot beskyldninger. Det har ikke forumet noe apparat for å behandle, så derfor er det slik som det det er. Forumet er ikke et sted der man fritt kan henge ut mennesker man er misfornøyd med handelen på.

Som et eksempel- la oss si at jeg selger en "dings" til deg, Jonta, oppgir kontonummer og navn, og du betaler i god tro, vi har jo handlet før også, og så dagen etterpå får jeg hjerteinfarkt, og blir liggende i koma i to måneder. Jeg tipper at hvis du er en skikkelig "hothead" (noe du ikke er, men som eksempel) så vil du smøre mitt navn og omdømme grovt ut over nettet, fordi jeg tilsynelatende har lurt deg.

Det er ikke sikkert den som har blitt hengt ut har fortjent det.

Jeg forstår problematikken og jeg syntes det er greie regler her på GN. Samtidig setter jeg pris på tips som Askret kommer med. Men det er vel innenfor grensene.

Forsiktig med helsa foresten, Castor :rolleyes:

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender annonse på finn.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26430594

Selger skriver ikke "direkte" at det er en Fender men for meg ser det ut som en Tradetang eller alibaba gitar.

Stemmeskruer, noiseless pickups, MIM serienummer, selger oppgir kina gitar men mye bedre enn Squier (som faktisk er Fender lisensiert). Tremoloen er jo også ikke riktig, ei heller for en kina Squier.

For meg ser denne jalla ut, men vet ikke helt om det kan klassifiseres som lureri eller svindel..

Jeg ville nok følt meg lurt om jeg hadde kjøpt den...

Endret av JAH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at det blir feil å klassifisere denne som svindel og lureri da jeg for inntrykk av at selger bevisst unngår å ta bilde av headstock med fender logo for å unngå nettopp dette. I annonseteksten fremgår det ganske klart at det IKKE er snakk om en Fender. Ja, jeg la også merke til MZ nummeret, men det kan for den del ha vært en glipp at nummeret kom med på bildet. Selger opplyser uansett om at gitaren er bygd i Kina, og at han selv mener at gitaren er bedre enn en billig Squier er jo hans egen subjektive mening som han har lov til å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender annonse på finn.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26430594

Selger skriver ikke "direkte" at det er en Fender men for meg ser det ut som en Tradetang eller alibaba gitar.

Stemmeskruer, noiseless pickups, MIM serienummer, selger oppgir kina gitar men mye bedre enn Squier (som faktisk er Fender lisensiert). Tremoloen er jo også ikke riktig, ei heller for en kina Squier.

For meg ser denne jalla ut, men vet ikke helt om det kan klassifiseres som lureri eller svindel..

Jeg ville nok følt meg lurt om jeg hadde kjøpt den...

Nei, han sier jo selv at det er en kina gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.