Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk

Anbefalte innlegg

Gjest PuffinShredder

les deg opp her:

http://www.mylespaul.com/forums/epiphone-les-pauls/50378-info-97-czech-epi-les-paul-standard.html

og sjekk dette sitatet fra: http://www.mylespaul.com/forums/epiphone-les-pauls/80267-has-anyone-compared-czech-republic-epis-chinese-korean.html

Hello, i have a Czech Epi called "The Heritage". This came in honeyburst and cherry sunburst for the Scandinavian marked only, and has Schaller all over it. Not to be confused with the "normal" Czech Epi's for the European marked.

kan ikke garantere for sanhetsgehalten i nevnte tråder da jeg vet nada om epi`s historikk.

Nå det gjelder "håndlaget" utsagnet må du ta dette med en stor klype salt. alle storskalaproduksjonsgitarer er laget med mye maskinhjelp. spes cnc. tilpassing og feste av hals, samt andre ting skjer for hånd, men dette er fremdeles langt fra å kvalifisere til håndlaget. I call bullshit. selv om det mulig selger tror dette selv og at epi har brukt det i markedsføringen av nevnte gitar.

gtrzn

Tusen takk for linker og info! Veldig nyttig !

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 779
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Enkelte tror at det de eier blir mer verdt fordi de eier det. Naboen har en "tryllegarasje". Han har en gammel japansk motorsykkel han kjøpte for fornuftige 15 lapper. Etter å ha lagret den i trylleg

Synes alltid det er sterkt med historier om dekaler som faller av. Er liksom så trist at ellers flotte halser skal lide av dette mystiske problemet. Ser liksom for meg han Dynamo illusjonisten som dra

Slik kan det gå... http://www.philly.com/philly/entertainment/Alt-rock_band_sentenced_for_targeting_pawn_shops_with_fake_Martin_high-end_guitars.html

Posted Images

Betyr dette at Epiphone-gitarer er originale både med Epiphone-stemmeskruer og Grover-stemmeskruer? Hva er evt forskjellen mellom Epiphone sine og grover sine?

Vel, det viser seg at Epiphone har begynt å produsere f. eks. Les Paul Standard med Grover-stemmeskruer, noe de ikke gjorde før. MEN, kina-kopiene har falske Grover-stemmeskruer, som ser helt like ut (eller nesten, jeg har sammenlignet ekte med falsk, og det er små forskjeller som ingen vil merke så lenge man ikke setter dem helt mot hverandre). Jeg kan oppdatere posten min...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Vil si denne siden er meget lærerik. Mange flotte innspill!

Sitter og vurderer og kjøpe meg denne: http://www.finn.no/f...nnkode=29754727

Selger skriver at denne er en av de håndlagde fra Tsjekkia. Hvordan kan jeg sjekke om dette stemmer?

Håndlaget&håndlaget Fru Blom......Bohemia er kjent for å lage kvalitetsinstrumenter, særlig trekkspill, og i en periode lagde de gitarer for Epiphone via Luthman A/B. Jeg vil nok tro at den lille produksjonen de hadde kunne kalles håndlaget iforhold til dagens masseproduserte Kinagreier, men det betyr nok ikke at de ikke brukte maskiner under prossessen.

Jeg har hatt 4stk av disse, og det er bedre instrumenter enn Asia-modellene, uten tvil.

Ut i fra bildene på Finn.no så er jeg rimelig sikker på at det er en Tjekker pga. Gibson-logo'en på trussrodlokket kombinert med høyt plassert prikk over i'en. Endel Koreamodeller har også Gibson logo, men der sitter prikken veldig lavt.

En annen detalj er at selve fonten i Epiphone-logoen er skarpere(mindre uvrundede spisser og hjørner) på disse.

Ellers har Tjekkerne har alltid to skruer på festebøylen til plekterbrettet og serienummeret begynner med B.

At plus-top'en(Europeisk flammelønn) ikke har så tydelige striper som østen-gitarene er også et kjennetegn på opphavet.

Jeg vil tippe at bildene lyver litt på fargen på den på Finn....antagelig er den MYE finere. Sjekk ut bildene fra RalphDarwin's gamle annonse så ser du bedre hvordan den ser ut.

Endret av Carpal67
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

I følge stemplinga på baksida av hodet er dette en kinakopi:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30765370

Har de virkelig blitt så gode til å kopiere, eller er dette en ekte utgave? Og i så fall hvorfor er den stemplet som den er?

Da må du komme med noe mer håndfast enn å bare si det. Gjerne en begrunnelse. I følge guitardaterproject.org, så fikk jeg dette:

Guitar Info

Your guitar was made at the

Nashville Plant, TN, USA

October 14th, 2010

Production Number: 424

Hvis vi skal "sladre" på finn-annonser i denne tråden, så må vi henvise til kilder som underbygger påstanden om at dette er svindel. Det er "sladrehankene" som har bevisbyrden her, IMO.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var noen som skrev at Gibsons ikke er stemplet "Made in U.S.A". Men jeg tar nok feil, Gibson har vært nokså inkonsekvente med stemplinga visstnok.

De er ikke inkonsekvente. Alle Gibson-gitarer lagd før 1970 hadde kun serienummer, og ikke "Made in USA" på headstocken.

Endret av davidsen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en nybegynner er det litt ukonsekvent. :unsure: Satt nettopp og leste om manglende USA-stempling på ES335 i -71, -72 og -75 samt manglende stempling på baksida av hodet på Gibson-gitarer fra -60 og 70-tallet.

Jeg beklager min inkonsekvens, men jeg lærte i alle fall noe nå.

Endret av Ichi
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Ja, bare spenningsfall over to dioder, selvførgelig, det går vel ikke strøm gjennom D19 og D23, de skal bare hindre strøm å gå "tilbake til minus. De blir forøvrig brennvarme de også. Ok, men hva menes med RMS spenning? Jeg målte 11V på rørsoklene også. Det var noe forskjell før og etter R 82, (bortimot 1V). Men som jeg skrev, med fire rør på plass, måler jeg nøyaktig 7.04V , det skal vel gå. Jeg målte også på motstanden i rørenene, som ligger på ca 6.4 ohm eller 3.4 ohm målt med pin 4 og 5 sammen. Det er vel helt normale verdier. I V1 derimot, er det satt i et Electro Harmonics som har motstand på hele 12.5 ohm. Så det trekker kanskje mere strøm...eller egentlig mindre, når jeg tenker meg om....
    • 8.2 er RMS spenninga. Gang den med kvadratroten av 2 så har du sånn ca 11.6 VAC Peak to peak. Og så er det spenningsfall over to dioder i en sånn likeretter, ikke alle fire ! Og hvis du måler rett etter likerettern uten noe filterkondiser er det jo ikke ren DC ...     
    • Da er de nye diodene lodda på plass. For at de skal få litt kjøling, lodda jeg de med noe lengde på beina, litt opp fra print kortet, og bøyde de to ytterste litt til siden. Så målte jeg, 8.2V veksel fra trafo, inn på likeretter'n, og ut, 11V...hæh? Skulle ikke de fire diodene til sammen suge ca 2.4 V? Annivay, jeg satte i fire gamle rør, så kretsen fikk last, og, strømstyrke droppa ned til 7V. Så da er vel allt i orden da....
    • Hvis du har en av/på-switch til loopen vil du vel kun få input hvis den er av, og kun loop return hvis den er på? Men parallell loop vil nok også fungere ja
    • Har desverre ikke svar på det. En slipper hvertfall å kutte strenger som ved FR - her trer man strengene inn i blokken bak gitaren. Ingen locking nut, ingen behov for sekskantnøkkel (tør ikke skrive umbraco/unbraco lenger). Ser også ut til at trussrod-justeringen utføres på med et ratt ved siden av neck-pickupen.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.