Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk


Greener

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Denne ser litt rar ut. Headstock er feil, båndene har ikke binding, tune o matic er feil skruer. Ser ut som en Kina Kopi. Har sendt selger forspørsel om ilder av serienummer og litt sånt.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40684534&searchQuery=

Det er en TP-6 stop bar på den. Ikke helt uvanlig faktisk. Ellers er bildene litt for dårlige til at, i hvert fall jeg, kan si så mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Stop tail'en er annerledes ja, De skruene som jeg mener indikerer kina kopi er de store skruene på Tune o matic. Gibson har ettersom jeg vet mindre skruer som justeres med et slags hjul, Epiphone og Kinesiske kopier har større skruer som kan justeres med et flatt skrujern fra toppen.

Frets på gibson har på de fleste les pauls binding på endene mulig denne har fått refret. Treverket i gripebrettet på Gibson les paul custom skal være ibenholt (Ebony) Hvertfall frem til 2012 Før gibson sine fabrikker ble utsatt for razzia og det ble beslaglagt mye treverk for gibson hadde importert ulovlig treverk fra vest afrika. På denne gitaren ser det ut som treverket i gripebrettet er rosentre, da ibenholt er veldig mørkt på fage, men vanskelig å bedømme ut i fra bilder. Synes også logen på headstock ikke ser helt riktig ut. Se f.eks på O'en i gibson. Den har ikke riktig form. Volum og tone kontrollene er også merkverdig lagt oppe. M.t.p at dette er en gitar som koster nærmere 30 lapper synes jeg det rart at det skal være så stor avstand fra selve knappen til kroppen, men dette blir mer gjetning. Synes det er synd hvis en stakkar bruker over 15 tusen i god tro om at en hander ekte vare på dette her hvis det skulle vise seg at denne er falsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Stop tail'en er annerledes ja, De skruene som jeg mener indikerer kina kopi er de store skruene på Tune o matic. Gibson har ettersom jeg vet mindre skruer som justeres med et slags hjul, Epiphone og Kinesiske kopier har større skruer som kan justeres med et flatt skrujern fra toppen.

Frets på gibson har på de fleste les pauls binding på endene mulig denne har fått refret. Treverket i gripebrettet på Gibson les paul custom skal være ibenholt (Ebony) Hvertfall frem til 2012 Før gibson sine fabrikker ble utsatt for razzia og det ble beslaglagt mye treverk for gibson hadde importert ulovlig treverk fra vest afrika. På denne gitaren ser det ut som treverket i gripebrettet er rosentre, da ibenholt er veldig mørkt på fage, men vanskelig å bedømme ut i fra bilder. Synes også logen på headstock ikke ser helt riktig ut. Se f.eks på O'en i gibson. Den har ikke riktig form. Volum og tone kontrollene er også merkverdig lagt oppe. M.t.p at dette er en gitar som koster nærmere 30 lapper synes jeg det rart at det skal være så stor avstand fra selve knappen til kroppen, men dette blir mer gjetning. Synes det er synd hvis en stakkar bruker over 15 tusen i god tro om at en hander ekte vare på dette her hvis det skulle vise seg at denne er falsk.

Du har nok sannsynligvis rett. Jeg synes det er vanskelig å se om bindinga går over bånda eller ikke, men antagelig gjør den ikke det. Og bridgepoles ser feil ut ja, men jeg måtte forstørre bildet en god del for å få øye på det som ser ut som spor på toppen. Gripebrettet er vel lyst ja. Knottene... Tja, jeg vet ikke helt. Logoen varierer litt hos Gibson også. Men det er i grunnen nok indisier her til å være skeptisk. Det er helt sikkert. Jeg ville i hvert krevd bedre bilder og flere bilder av både innmat og under pickups osv. Også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg mener ikke at dette er en kopi eller no, men hvis det er en studio (ser ikke noe binding) så er vel den prisen litt drøy?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40894459&searchQuery=gibson%20les%20paul

Halvparten av annonsene på finn er sånn, man må bare regne med det. Selger kjøpte gjerne for noen år siden for masse spenn og tror den holder nypris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.