Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender jaguar?


3rl3nd

Anbefalte innlegg

Hallo alle gitarister!

jeg har sett lenge etter en gitar jeg skal kjøpe. og har lett etter en stratocaster. men egentlig har jeg ikke så lyst på en strat, grunnen er at jeg ikke liker strat-formen. men jeg har hørt at på 60-tallet var det en gitar som skulle erstatte stratocasteren, nemlig fender jaguar. og jeg lurer på om disse to gitarene kan sammelignes? er jaguaren like "allround"? jeg spiller mest musikk fra 80-90 tallet. og ikke de tyngre sjangerne. er dette en god gitar for meg eller bør jeg kjøpe en strat selv om jeg ikke liker formen.

jaguaren jeg vil kjøpe er en Fender '62 reissue Jaguar som er laget i japan. jeg skal bruke rundt 8000 på gitaren viss jeg bør kjøpe en strat.

jeg vet at dere kommer til og si at jeg må prøve den. jeg skal men vanskeligt og komme til en butikk som har den inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strat og Jaguar er to vidt forskjellige dyr. Det eneste som kan sammenlignes er mikrofonene, men knapt de kan sammenlignes grunnet potmeterverdiene som avviker ganske mye mellom de to instrumentene (250 k ohm på strat og 50k ohm og 1m ohm på Jaguar.

Jeg syns ikke Jaguaren er halvparten så allround som en strat, men allikevel en festlig gitar (jeg har begge).

Jaguaren har 24" skala kontra Strat som har 25.5", og dette er veldig merkbart spesielt i forhold til strengetykkelse. En strat fungerer utmerket med de fleste strengetykkelser, men en Jaguar er håpløs (min mening) med strengetykkelser under 0.10. Aller helst bør den ha 0.11 eller mer for å få ut noe som kan minne om 'baller'.

Mye av problemet med en Jaguar er strengesadlene på stolen. Sporene som strengene ligger i er altfor små, noe som gjør at strengene fort hopper ut hvis man spiller for hardt. Dette løses enten ved å

1) sette på tykkere strenger som sørger for større trykk på strengesadlene

2) bytte strengesadlene med Mustang-sadler (selve stolen minus sadlene er like på Mustand, Jazzmaster og Jaguar)

3) sette på en 'buzz stop' mellom tremoloen og stolen

4) bytte ut stolen med en tune-o-matic (en mod som J. Mascis og Classic Player-gitarene har) eller en Mastery Bridge.

Første trinn er helt klart å sette den opp med et 0.11-sett eller tykkere strenger før veien på et eller annet tidspunkt naturlig går videre til å gjøre noe med strengesadlene eller stolen. På min Jaguar sitter det en Mastery Bridge, men før det stod det en 'buzz stop' på den i en periode. Dette funket helt greit, men ikke godt nok (originale strengesadler, ikke mustang-sadler). Etter at den fikk en Mastery Bridge på seg ble det en fullstendig annen gitar.

Offsetgitarene til Fender, og kanskje spesielt Jaguar, er en gitar som trenger mye skruing og tweaking for å bli en dugelig gitar.

Om du ikke er interessert i å skru og modde noe særlig, kjøp en mexico classic player med tune-o-matic, medium jumbo bånd og 9.5" radius kontra den mer vintagekorrekte standardjaguaren med vintage bånd, 7.25" radius og original jaguar/jazzmaster-stol. Selv er jeg glad i å bytte ut stæsj på gitarene mine og gikk derfor for en Japan-Jaguar. Totalt har den nok kostet meg litt mer enn hva jeg måtte ut med for en Classic Player-jaguar, men til gjengjeld så kommer ikke Classic Player-Jaguaren med block-innlegg... :)

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det bli like mye jobb på en jazzmaster? jeg vil ikke mekke så mye på den. og jeg liker jazzmasteren ganske godt.

også det med sadel. trenger jeg og skifte både sadel og stol. er ikke en sadel det som på en måte skrudd nedi stolen?

Endret av 3rl3nd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en MIJ Jaguar for noen år siden og erfarte selv det nevnte problemet med buzz-lyd.(fikk aldri gjort noe med det da den ble solgt til fordel for en annen gitar jeg hadde GAS på)Jaguaren er en nydlig gitar med fantastisk cleanlyd, men sammenlignet med en Stratocaster er den mye tyngre av ren fysisk vekt. Mener også og huske at det gikk an å slå gitaren "av" hvis en blingset med bryterne for ulike pickupkombinasjoner. Sånnsett er en Stratocaster en enklere gitar, og hvis du titter på en FatStrat med humbucker i stolposisjon så har du i allefall en allrounder som passer til det meste. Med et budsjett på 8000 så kommer du uansett langt, i allefall på bruktmarkedet.

Angående stol/sadler på Jaguar så er det et velkjent triks å skifte ut med Mustang sadler eller tune`o`matic bro som Truckstop Chuckie skriver, og skal du spille rock med relativt hardt anslag på strengene anbefales dette absolutt.

Lykke til med valg av gitar, og så lenge valget står mellom Stratocaster, Jaguar og Jazzmaster så blir det uansett ikke feil!

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på utkikk etter en strat som er fin. det er mye letter og se de i virkeligheten enn ett flatt bilde. skal ta meg en tur til 4sound som bare er en 30 minutters tur. og jeg skal også til oslo også snart. så får se om det faktisk blir en strat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det bli like mye jobb på en jazzmaster? jeg vil ikke mekke så mye på den. og jeg liker jazzmasteren ganske godt.

Nei, ikke full så mye. En jazzmaster har samme skalalengde som en strat/tele (25.5"), noe som da gjør at samme strengene på en jazzmaster blir tightere enn hva som er tilfelle på en jaguar (og vi snakker om samme strengetykkelse). Større press på stolen blir det også, men ofte ikke nok til å bli kvitt det evigvarende problemet med 'buzz' fra originalstolen. De fleste jazzmaster-eiere nøyer seg med å skifte ut sadlene til Mustang-sadler. Mange smeller også på en 'buzz stop', men behovet er ikke like stort som på en Jaguar.

også det med sadel. trenger jeg og skifte både sadel og stol. er ikke en sadel det som på en måte skrudd nedi stolen?

Du trenger bare skifte sadler. Selve stolen, eller stolbasen som sadlene er festet i, er den samme på Mustang-gitarer, Jazzmastere og Jaguarer.

Hadde jeg hatt den erfaringen jeg har med Jaguarer nå, da jeg kjøpte den, hadde jeg ikke tatt veien om bl.a 'buzz stop' før jeg landet på en Mastery Bridge. Det å skifte ut originalstolen (originale sadler eller ei) er den beste oppgraderingen jeg har opplevd på noen gitar. Det var ikke bare som om gitaren ble som ny, den ble en helt annen gitar også. Kraftig forbedring i sustain og selve gitaren resonnerer skikkelig. For ikke å snakke om de morsomme klirrelydene fra strengelengden mellom stolen og tremoloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.