Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vil lære skalaer


odden

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en forvirret gutt som har spillt gitar noen år, men har for det meste bare spillt etter tabelaturer. (Er en selvlært, så jeg har ikke peiling på "faguttrykk"). Jeg lurte bare på om noen kunne sende meg et oppsett fra begynnelsen på hvordan og hvilken soloer fra diverse skalaer, man skal spille over forskjellige riff. Spiller i et rockeband ("average" som ligger på nrk urørt), men soloene jeg spiller har jeg bare "gjettet" meg frem til uten å kunne noen serlige skalaer. Altså, det jeg vil, er å kunne improvosere en solo flytende oppå et riff. Kan noen vær så snill å hjelpe meg?!? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en skala, eller mønster, som er mye brukt:

----------------------------------5-8-

-----------------------------5-8------

--------------------5-7-(8 )----------

---------------5-7--------------------

------5-(6)-7------------------------

-5-8---------------------------------

dette er pentaton skalaen, i a dur. hvis du hiver på de som er i parantes så har du pentaton blues i a dur. du kan spille dette mønsteret hvor du vil på gitaren. spiller du det på 2 bånd (i stedenfor 5) så har du blues pentaton a moll.

håper det hjalp noe. ellers kan du jo også ta en titt på olga.net, se under lessons, der er det mye bra lesestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er en skala, eller mønster, som er mye brukt:  

----------------------------------5-8-

-----------------------------5-8------

--------------------5-7-(8 )----------

---------------5-7--------------------

------5-(6)-7------------------------

-5-8---------------------------------

dette er pentaton skalaen, i a dur. hvis du hiver på de som er i parantes så har du pentaton blues i a dur.  du kan spille dette mønsteret hvor du vil på gitaren. spiller du det på 2 bånd (i stedenfor 5) så har du blues pentaton a moll.  

håper det hjalp noe. ellers kan du jo også ta en titt på olga.net, se under lessons, der er det mye bra lesestoff.

skalaen der er A moll pentaton, flytter du den ned til 2. bånd, da blir det A dur. ellers fint forklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.