Gå til innhold
Aphelion

Nytt vibsystem til MIJ Strat

Anbefalte innlegg

Vibsystemet på min 17 år gamle Fender MIJ Strat begynner å bli slitent. Blant annet begynner gjengene til vibarmen å bli seriøst herpa. Tenkte at det kanskje er like greit å bytte ut hele sulamitten. Har hørt mye bra om Wilkinson, har noen her erfaring med dette? Evt. noe annet å anbefale?

Vil f.eks. denne passe? Det var jo en meget levelig pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eksisterer to variabler angående vintage tremoloer:

Strengeavstand:

2 7/32" på eldre USA fendere, samt RI (også en del Mexico)

2 1/16" på Std Mexico og mange moderne USA Fender modeller

Monteringshull/skrue avstand:

2 7/32" på de fleste eldre og nye USA fendere, samt RI utgaver (også en del Mexico)

2 1/16" på Mexico Standard o.l.

Så vidt jeg husker har omtrent alle MIJ Fendere med vintage tremolo USA spec's (2 7/32") Men dette kontrollmåler du enkelt med et skyvelær.

Jeg har ganske god erfaring med Wilkinson vintage tremoloene. De koster relativt lite og har fin kvalitet. De er forøvrig laget i Korea. Den mest aktuelle typen for å erstatte en vintage tremolo er WVC SB (CRK) - Den har stor stålblokk, pop-in arm, stål-sadler, forsenkede/forskøvede strengehull i blokken osv. Monteringshull avstand er 2 7/32" og strengeavstand et sted midt mellom 2 7/32" og 2 1/16"

WVC.jpg

Gotoh lager en god vintage tremolo som veldig ofte sitter på japanske gitarer. Dette er mer en ren kopi av en USA vintage trem. Det er god materialkvalitet på disse. 2 7/32" streng/monteringshull avstand.

Gotoh_Traditional_Tremolo_for_Strat_lg.jpg

http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar_tremolos/Gotoh_Traditional_Tremolo_for_Strat.html

Den beste Vintage tremoloen du omtrent kan handle er Callaham sin. Den leveres også "distressed" for ekstra kroner. Dette er meget gode enheter som er laget av langt bedre materialer enn moderne Fender typer og de har gjort en del forbedringer med tanke på utfresninger/avfasinger i skruehull osv. 3 ulike vibarmer å velge i (ulike lengde) Koster et godt stykke over 100$ retail. Leveres enten som 2 7/32" streng/hull eller 2 7/32" hull og 2 1/16" streng eller 2 1/16" streng/hull

brdgass3.jpg

Det eneste problemet du kan møte på uansett type er angående dimensjon og lengde på monteringsskruer. Her kan du måtte bruke de eksisterende hvis det skal være 100% plug'n play, men sannsynligheten for at de eksisterende er ganske slitte eller litt bøyde er stor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet nettopp tremolo på min Mexico strat til en Supervee Bladerunner, kjøpt på gitarist.no for 1500,-. Fjærer følger med. Passer til strater med 6 monteringsskruer uten noen modifikasjon, men som Greener nevnte kan de gamle på gitaren din være bøyd. (Det var mine, og nye skruer er ikke i pakken)Trenger bare 4 skruer til montering da det er "rommelige" hull i stolen. Hvis du ser på bilder på gitarst.no skjønner du hva jeg mener... Til en forandring holder gitaren seg nå stemt etter bruk av tremoloarm. Synes gitaren låter litt skarpere i kantene enn før, men alt i alt er jeg svært fornøyd.

Ligger noen videosnutter på Youtube om denne tremoloen som anbefales å sees for et bedre inntrykk.

MEN det bør nevnes at den ikke ser så særlig vintage ut, så hvis det er et av kriteriene dine (som det kanskje er på en 17 år gammel MIJ strat) så blir kanskje denne litt feil da....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det dette evige spørsmålet om lefty-tilgjengelighet da... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Callaham sin US spec modell får du som lefty, det samme gjelder Gotoh sin. Wilkinson får du også som lefty, men muligens ikke versjonen med stålblokk.

Så svaret er vel ja, ja og tja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor vesentlig er det med stålblokk? Den jeg linka til har visst det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor vesentlig er det med stålblokk? Den jeg linka til har visst det :)

Alternativet er gjerne en 1/2 størrelse støpt blokk i mykt metall - se for deg gjengene til vibarmen f.eks.. Og blokker i massivt metall har en tendens til å bidra med litt lyd/klang også - samt at tremoloen blir bedre å bruke, grunnet høyere vekt/masse.

Samme butikk du linket til hadde den typen jeg nevnte med stålblokk i lefty, så da finnes den.

http://cgi.ebay.com/WILKINSON-WVC-SB-TREMOLO-Stratocaster-Strat-Chrome-LEFT-/380301150165?pt=UK_Guitar_Accessories&hash=item588bb707d5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supervee ser kult ut, men går su for standard prøv å søk litt på eBay mye bra replacement / orginalt der. Også tidsriktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det slo meg plutselig at det kanskje kan være nok å bytte ut blokka - siden vibsystemet egentlig er i flott stand bortsett fra gjengene til armen... Eller hur? Jeg har aldri dissekert et Strat-vibsystem, så jeg aner ikke. Greener? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jau, bytter du blokka er du i mål. Bare å fjerne sadlene og løsne de 3 skruene som fester blokka til bridge-platen. Fort gjort.

Men det var dette med lefty igjen da. Callaham selger en "enhanced vintage repro block," en massiv stål-blokk beregnet for Callaham pop-in armene. Og den finnes i lefty versjon.

http://www.callahamguitars.com/blocks.htm#block_chart

Sjekk specs før du bestiller!

Ellers kan du vel finne en original lefty blokk og arm på e-bay eller hos en leverandør, men jeg vet ikke om du kommer så mye rimeligere unna det hele, samt at kvaliteten ikke er top-notch i disse tider.

EDIT:

Made in Japan Reissue Strat:

Vintage Repro Block enhanced

Note: Japanese reissues have varying tolerances through the years. 95% of the blocks bolt right in, but some may need the 3 mounting screws holes enlarged because of heavy plating on the top plate. Also check for 2 7/32 string spacing.

Replaces Zinc block.

Crafted in Japan Reissue Strat:

Vintage Repro Block enhanced & Top Plate required Note: You must get a top plate for these guitars.

Replaces Zinc block.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.