Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med Cubase LE 4


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Da har jeg skaffet meg et lydkort og det fulgte med Cubase LE 4.

Skal ta opp demo til bandet mitt, men sangen vi skal ta opp har temposkifte.

Vet hvordan jeg skifter tempo, men problemet er at hvis jeg endrer tempo i det samme sporet eller i et nytt så starter den ny takten fra et helt sekund.

Skal prøve å forklare:

Når jeg har tatt opp et vers som går i 140 og som vi sier slutter på 0:43,6 og jeg skal ta opp en bridge som går i 100. Det som skjer er at jeg kan ikke fortsette opptaket fra 0:43,6, jeg må starte fra 0:43 eller 0:44. Jeg kan altså ikke endre tempo der jeg vil.

Litt vanskelig å forklare, men håper dere forstår. :)

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Cubase LE4 selv, men ikke så voldsomt avansert. Jeg hadde løst det på en helt annen måte:

Jeg hadde spilt inn 140bpm-delene som en sang, og 100bpm som en annen sang.

Deretter hadde jeg eksportert disse delene ut i wav-filer, for så å lage en tredje sang hvor jeg mikser disse delene sammen.

Sikkert ikke den beste måten, men da har man ihvertfall kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk Ctrl + T for å få opp tempotrack, eller under project-fanen. I tempotracket går det en strek bortover i det tempoet som står i "y-aksen" til venstre. Øverst i vinduet står takt-numrene bortover. På tempolinja kan du lage et punkt på den takta du ønsker å endre tempo. Dra så det punktet opp eller ned, og slipp på det tempoet du ønsker. Hvis du ønsker å tilbake eller enda et tempo-skifte, er det bare å lage et nytt punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker nok, men det er mulig du må gjøre om gridtype til beat i stedet for bar, timecode til bars i stedet for seconds, aktivere tempotracket eller noe sånt Det funket i hvert fall hos meg. Her ser du at jeg har endret tempoet fra 140 bpm til 100 bpm mellom takt 8 og 10. Jeg kunne også ha endret tempoet fra takt 7.3 hvis du skjønner.

Cubasetempotrack.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.