Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bridgepickup: Hot, tight, godt med bass, rik lyd.


Konnis

Anbefalte innlegg

Begynner å bli et par år siden sist nå, men vil bytte bridgepickupen i Ibanezen min. Gitaren har LoPro-Edge og derfor må vel pickupen være F-spaced. Kroppen er i lind (basswood). Pickupen i halsposisjonen er en DiMarzio Air Zone. Tidligere stod det en DiMarzio Tone Zone i bridge.

Hvorfor jeg ikke liker nåværende pickup (Seymour Duncan TB-6/SH-6):

- Alt for tynn lyd

- Lite output (mindre enn Air Zone i neck, som i tillegg er justert lenger unna strengene)

- Alt for dominerende mids og diskant

Absolutt verdt å nevne; da jeg mottok pickupen fikk jeg ikke montert den i gitaren fordi skruene som går gjennom pickupen stakk for mye ut på baksiden. Jeg måtte kutte dem. Forhørte meg på forum og snakker med Seymour Duncan selv om dette var greit eller om lyden kom til å bli veldig endret; men alle svarene jeg fikk var at det hadde veldig lite å si for lyden. Og før noen nevner det; EQ på ampen hjelper faktisk ikke nevneverdig. Lurer på om TB-6'en min er defekt.

En pickup jeg er svært godt fornøyd med, er 500T fra Gibson. Har en slik i Exploreren. Kraftig output, tight og definert lyd, og god balanse mellom alle frekvenser. Kanskje like greit å montere inn en slik til tross for at den ikke er F-spaced?

Jeg ønsker ikke å vie mye penger i dette prosjektet, så ikke noe poeng i å nevne Bare Knuckle og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke vurdert å bare bytte om pickupene? Air i bridge og tb6 i neck, det virker for meg som det kan være en grei måte siden tb6 har for mye diskant i bridge, og blir sansynligvis litt rundere i lyden da.

Og antakeligvis et mere balansert signal mellom pickupene.

Også det beste av alt, det koster fint lite (eller ingenting) :)

Tenkte litt på om det er mulig du har koblet pickupen i serie istedenfor paralell eller hvordan det var. Det jeg vil frem til er om den er koblet som en humbucking singelcoil?

Kommer nok noen og retter meg på dette.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det vil fungere så bra (for meg).. Air Zone er vel en mer typisk cleanpickup kan jeg tenke meg, og den har ikke særlig output den heller. Tror heller TB6-en min er defekt.

Er GFS sine pickuper midt i mellom normal spacing og F-spaced, så det duger til både Gibson- og Fender-type gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke si for sikkert, leste gjennom det som stod om den på dimarzio.com og virket greit ut (for meg :) )

Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig om det å montere en uten f-spacing i bridge. Jeg har selv spurt etter hos SD og fikk til svar at det gikk ganske bra, men jeg kunne muligens få litt svakere signal fra de ytterste strengene, men dette kan kompenseres noe ved å skru opp de ytre magnetene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De GFS VEH pickupene er oppskrytt. jeg har gfs veh i en gitar, og gibson 500t i en annen, og lyden i gfs veh er ganske pinglete og udefinert i forhold til gibson 500t. gfs veh fungerer greit, men er du ute etter lignende lyd som i 500t, så ville jeg ikke kjøpt gfs veh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bill Lawrence pickups?

Spør Trond, så finner han en Bare Knuckle pickup som passer deg.

kjøp en til 500T da :P

Er man fornøyd, så er man fornøyd! Men ja, greit å ha litt variasjon..

Har du sett på Dimarzio Evo pickups da? De skal være ganske kraftige.

Ellers ser det ut som du trenger enn EMG85..

Kappet ikke du av beina på pickupen din? Kan det være noe?

Dårlig lodding, løse/dårlige kabler og lignendes kan gi signaltap i kretsen din, noe som kan gi lavere output ==> lavere volum og mindre vrenging og kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappet av litt lengde (snakk om kanskje 5-6mm) på hver av de 6 skruene som går tvers igjennom pickupen. Dårlig lodding kan faktisk være problemet her ja.. Får skru opp og ta en titt nede i kontrollrommet.

500T er vel kun Gibson-spacing?

Power Rails skal absolutt vurderes. Har tenkt litt på de i utgangspunktet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metalbrain; Du er fan av Power Rails? Hva med Crunchy Rails, peiling på disse?

"We start with our twin stainless steel rails, polished to a high luster. We wind these as hot as we can- a ferocious 16.2K for the bridge and a strong 10.4K for the neck. The Crunchy Rails are tighter, more focused versions of our Power Rails- and work the best with a good FAT amplifier. Through a Soldano, VHT or Triple Recto they’re just amazing!

Make no mistake- there’s no vintage stuff going on here- these slam HARD. The mid-range is relaxed- not quite a “Scoop” but you get the picture. High end and bottom end are pronounced- even old fashioned amps sound supercharged with a pair of Crunchy Rails driving them. If you’re playing through a thinner sounding amp then choose our Power Rails- If your amp is happening, these are your pickups."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bill Lawrence er en idé ja. L-500XL er helt sinnssykt fet! Billige er de også. Disse går vel under navnet Wilde Pickups nå. Den «andre» Bill Lawrence (som dessverre fikk lov til å fortsette å bruke merkenavnet) er humbug! Det er forøvrig det med F-spacing også, det er så marginal forskjell at du sannsynligvis ikke klarer å høre hva som er hva i en blindtest.

Power rails er så ekstremt stygge at jeg ville ikke brukt dem om jeg hadde fått penger for det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bill Lawrence er en idé ja. L-500XL er helt sinnssykt fet! Billige er de også. Disse går vel under navnet Wilde Pickups nå. Den «andre» Bill Lawrence (som dessverre fikk lov til å fortsette å bruke merkenavnet) er humbug!

Hmm, så Dimebag brukte Humbug PU`s..? . (han brukte både BL USA & BL fra Bill/Becky)

Det er en lang historie bak Bill Lawrence PU`s, en masse juss og følelser som er blandet sammen i en hærlig røre.

Jeg har hatt BL 500XL fra "humbug" Bill Lawrence USA, og det var jækla lite humbug over lyden i disse.. Om 500XL fra Bill og Becky er bedre skal være usagt, noen hevder de er bedre andre ikke.. :rolleyes:

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så Dimebag brukte Humbug PU`s..? . (han brukte både BL USA & BL fra Bill/Becky)

Det er en lang historie bak Bill Lawrence PU`s, en masse juss og følelser som er blandet sammen i en hærlig røre.

Jeg har hatt BL 500XL fra "humbug" Bill Lawrence USA, og det var jækla lite humbug over lyden i disse.. Om 500XL fra Bill og Becky er bedre skal være usagt, noen hevder de er bedre andre ikke.. :rolleyes:

Tja, etter det jeg har lest av reviews så låter de fra BL USA innestengt, kjipt og jævlig. Men jeg har ikke prøvd dem selv, så jeg vet ikke... Mye oppstyr rundt de greiene der ja. Bill&Becky/Wilde Pickups L-500XL er ihvertfall en skamfet pickup :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.