Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD, MiJ Tele


Byljer

Anbefalte innlegg

Stratter og telecastere SKAL ha gripebrett i lønn.

EDIT : er faktisk jævlig sugen på en identisk gitar, bare uten Bigsby. Hvor mye må jeg ut med sånn ca?

Varierer. Her er et eksempel: '52 Tele Gitaren koster ca. kr. 5500,- (og den er ny!). Så kommer frakt på ca. kr. 1000,- og 25% mva til Staten (BARF) på hele beløpet inkludert frakt. Da er du oppe i ca. kr. 8125,- ferdig importert. I tillegg må du betale en avgift på noen hundrelapper til PayPal.

Når det er sagt, noen forhandlere på ebay er villig til å skrive ned verdien på pakken (IKKE Ishibashi!) slik at du sparer på avgiften til Staten. Da er det viktig å vite at pakken kun er forsikret for det beløpet som står påskrevet. Altså, kjøper du en gitar for kr. 10000,- og forhandleren merker pakken tilsvarende kr. 5000,- så er pakken kun forsikret for kr. 5000,- (og det er det beløpet du får erstattet hvis uhellet er ute. Jeg har importert flere ganger fra England og Japan, og jeg har tilgode å oppleve en ødelagt pakke. Greit å vite uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gammel tråd, men vil bare tilføye litt info.

Kort versjon, jeg hentet ut gitaren på Posten (uten å betale avgifter :lol: ), dro til øvingslokalet for å teste den, plugga den i Fender amp'en, gitaren begynte å hyle!!! Det viste seg at bridge pickup'en var mikrofonisk. Det vil si at den mest sannsylig var dårlig vokset fra fabrikk, og det medfører at den plukker opp støy utenifra samt at det kan bli vibrasjoner internt i pickup'en. Alt dette medfører ukontrollert og uønsket feedback.

Jeg kontaktet Ishibashi, og de ville erstatte pickup'en. Det ville ta noen dager før de fikk til å sende en ny, så jeg sa til dem at jeg ville bruke de dagene til å prøve å fikse problemet. Jeg gikk på web og leste meg opp på "microphonic pups", og fant ut at jeg glatt kunne forsøke å vokse den selv. Jeg fulgte denne oppskriften Wax Potting

Jeg vokset den i to omganger, lot den tørke, monterte den inn, skrudde sammen gitaren og la ivei for å teste. Ikke for å skryte (eh...kremt), men dette ble utvilsomt den feteste Texas Special pickup'en jeg noensinne har hørt. Tight bunn og masse mellomtone!

Det er veldig viktig å følge oppskriften i linken for å få et godt resultat. Ta deg god tid!

I tillegg til voksingen, la jeg inn ca. en cm skumgummi i bunnen på utfresinga i treverket til bridge pu'n for å dempe enda mer, og jeg lagde nye "gummifjærer" til festeskruene slik at mic'en ikke beveger seg. Den sitter dønn fast (kan selvfølgelig justere høyden).

Det hører med til historien at bl.a. Tre '45/ Falck ikke vokser pickup's pga. at det er en viss fare for å skade den underveis. Det er derfor ekstremt viktig at en ikke varmer voksen mer enn det som står i oppskriften.

En lærer noe nytt hver dag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du fikk det i orden!

Tele er nå en kjekk gitar. :)

Ja, har forelsket meg voldsomt i Telecastere de siste åra, og spesielt med litt høy output pups. Har to stk. (mer eller mindre) fabrikknye MiJ '52 Teles med Texas Specials, en med "vanlig" 50-talls stol og en med "F" Bigsby, og de låter helt konge. Har landet på Tele og Les Paul, men når en har så mye GAS som jeg har så vet en jo aldri :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener. Har en forkjærlighet for Telecastere selv og de er nå uten tvil veldig gode gitarer. Har to stk selv og det er en Linhof og en CS Tele. De er ikke "hotte" som dine med Texas Specials, men de låter kuler og krutt for det. Fantastiske gitarer begge to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.