Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger alle råd om gitarmikking


Anbefalte innlegg

Har ikke selv fått anledning til å teste dette ut i praksis, men har selv alle planer om å teste en båndmikrofon i tillegg til en SM57 ved innspilling.

Sjekk ut denne for en viss pekepinn (og lydeksempler): Gentle Robot Blog. Det er her snakk om en BILLIG båndmikrofon. Antar det vil bli ytterligere forbedring i lydbildet med en båndmik av høyere kvalitet.

Hvis kabinettet skal spilles høyt bør naturligvis båndmikrofonen plasseres på trygg avstand siden de er rimelig skjøre.

Endret av XeNoSmurfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt stalltips er å ikke tenke på at alt kan ordnes i mixen. Det er det gode gamle tipset om at gull inn gir gull ut. Så uannsett hvordan du gjør mikking så sørg først for å få akkurat den lyden du vil ha, om ampen står på 1 eller 11 er det samme, det er hva du subjektivt foretrekker som gjelder. Jobben deretter er å få mikrofonen til å ta opp dette så naturtro som mulig. Skal du forme lyden med mikken eller flere så skal du VIRKELIG vite hva du driver med og hva du går for. Av erfaring så har ikke alle en klar ide om hvordan mix retning de skal gå i før de hører opptakene.

Det er ingen snarveier i god lyd, enten så er man erfaren nok til å naile det hver gang, eller så må man jobbe med saken litt lenger frem til den dagen man er på proff nivået. Som jeg har sagt tidligere så er ordet lydtekniker det bredeste ordet jeg kjenner, folk som har gått forbi en platesjakke kaller seg jo lydtekniker. Det er som å være maler, noen er amatører og noen er proffer, men noen proffer maler klassiske landskapsbilder mens noen får Picasso sitt arbeid til å virke mainstream, man vet bare ikke hva den enkelte er god til. Men en proff skal hvertfall kunne skjønne hva musikeren ønsker og deretter jobbe for å oppnå dette forslaget, hvis lydteknikeren skal kun bestemme slikt dersom den er oppnevnt som produsent av musikken på ett eller annet nivå.

Nå klarte jeg å skrive mye om lite her men poenget mitt er kort sagt at dere må like det dere hører, da blir det bra, spillinga kan ikke lydteknikeren stå for.

Jeg er glad i slike diskusjoner som dette så om noen skulle føle for å diskutere åssen man får "fet" lyd op plata så skal jeg hvertfall si mitt. Det skal jo ikke låte pinglete leste jeg her.

lykke til forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Ja jeg vet hvordan jeg får lyden jeg vil ha ut av ampen, men det har en tendens til å komme til kort på opptak. Begynte de første opptakene i går, og teknikeren var ikke så ute å kjøre som han gav inntrykk av:) vi kommer likevel å eksperimentere en del til overdubbingen når det gjelder lyd så jeg takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med SM57 on-axis, en 545SD off-axis og en AT-stormembran med litt avstand på. Akkurat en slik lyd jeg var ute etter! Måtte spille utrolig høyt for at lyden ut av amp og monitorer skulle bli lik da

Gratulere med en velfødt gitarlyd da, håper det var verdt strevet. Jeg mistenker at det dere opplevde med å måtte skru på så mye var at dere brukte en dynamisk mikrofon som ved de lavere volum former frekvensresponsen såpass kraftig at det lån annerledes. Mere lydtrykk fra ampen gir jo naturlig kompresjon i mikkmembranet akkurat som det vil gi i en gitarhøyttaler, spoler selvinduserer osv, det må bare så mye guffe til før du fikk nok trykk per cm2 til at fenomenet ble tydelig. Det jeg skal frem til er at om man bruker en nøytral kondensatormikrofon med ren kulekarakteristikk i et kontrollert rom vil man treffe dette punktet tidligere, da den ikke har denne samme reaksjonen på avstand og voulm som nevnt. Men de tåler ikke alltid slike trykk da, min anbefalning kan ihvertfall være Sanken 100K som er den fremste mikken på markedet i dag etter min kjennskap til å gjengi ufarget lyd, den er dog nyre og noe nærhetsfølsom, men ikke så veldig. Når jeg brukte den til kor en gang for eksempel knuste den alt annet i lydkvalitet (DPA, pearl...), men den trengte en separat sub-mikk for å få med seg kroppen av lyden (pga nyre-kar)

Og alt jeg har sagt nå er helt useless hvis man ikke har mikker å velge i, da må man bare ta tia til hjelp og oppnå målet slik det er gjort i dette tilfellet, prøv og feil, det er ikke dumt det egentlig.

jeg har limt inn frekvensresponsen til sanken under om noen lurer på hva jeg babler om, det annerkjente merket har ikke gjort så mye i norge enda, brukes i broadcast.

nå fikk jeg også lyst til å gå i studio.....sjalu

post-5624-0-06078000-1295296200_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.