Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger alle råd om gitarmikking


Anbefalte innlegg

Hei!

Bandet skal i studio på fredag, og jeg tenker at jeg alltids har noe å lære på den fronten. Lydteknikeren er proff, men ikke bevandret innen rock/metal.

Derfor søker jeg alle råd ang oppmikking av kab, typer mikk, plassering av kab/mikk og innstillinger på amp.

Vi har drøssevis av forskjellige mikker tilgjengelig, og JA også SM57 (så slipper jeg 50 poster med kun den skriften).

Vi spiller tung rock, av og til inne på metalterritorie med 7-strengsgit/5-strengsbass om freq er en faktor for rådene. Låter svært på øving, men min erfaring er at det kan bli spinkelt på opptak med de samme innstillingene.

Jeg trenger råd ang grunnlyd, ikke råd som f.eks doubletracking, dog slike tips og triks heller ikke kan skade :)

Jeg vet at flere her har væry i studio ofte, og jeg har aldri tatt opp heavy musikk før så alle råd tas imot med stor takk :) kab er 412 btw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut metoden In Flames brukte på gitarene på Clayman albumet. 2 stykk SM57, en on-axis og en off-axis. Du finner det uti denne tråden et sted:

http://www.ultimatemetal.com/forum/production-tips/221136-clayman-sound.html

Eller så er det viktig å få best mulig gitarlyd uten av å måtte bruke EQ i ettertid, så prøv ut en del før du sier deg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mikket opp med to forskjellige mikrofoner, en med litt avstand fra kabinettet og en intil en av høytalerne. Min erfaring er at man da får fram litt forskjellig karakter, mikrofoner farger jo de også! En fordel med dette er jo også at man får den direkte lyden fra høytaleren og litt av klangen rommet (eventuelt gir).

Jeg har fått gode resultater med den nevnte SM57 intil høytaleren, og en kondensatormikrofon med litt avstand.

Om du bruker stereokabinett ville jeg mikket opp slik at man får fram stereoeffekten, altså to på forskjellige høytalere, og en med litt avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, fråga ljudteknikern om ni inte kan få en kopia av alla spår ni har spelat in när ni är färdiga. När ni har levt med slutmixen i ett par uker och funnit ut av att gitarrerna ligger för lågt så är det i så fall praktiskt att kunna ändra mixen. Det är lätt gjort att bli revet med i lyden på stora fina, dyra studiohögtalare som man inte är vant med. Det låter inte likt på hemmastereon. Inte för att det var ett micktips då, men :) .

När nu dubbeltrackar gitarrerna så sänk vrengen, 2 kanaler med vreng = mer vreng än 1 kanal.

Lycka till :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var i studio så doblet vi, hvis jeg husker rett, alle gitarene. Du kan høre resultatet av det her. Det er kanskje på den første sangen at du hører det best.

Kan dessverre ikke si så mye om oppmikking, for mye av mine gitarer ble re-ampet eller spilt inn med POD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, fråga ljudteknikern om ni inte kan få en kopia av alla spår ni har spelat in när ni är färdiga. När ni har levt med slutmixen i ett par uker och funnit ut av att gitarrerna ligger för lågt så är det i så fall praktiskt att kunna ändra mixen.

Bullshit, når man betaler en fyr for å mikse noe så er det han som skal mikse det.

Til topic, prøv å få best mulig lyd med én mic, iallefall hvis dere har tenkt å dubbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit, når man betaler en fyr for å mikse noe så er det han som skal mikse det.

Eh, ja, nu menar jag ju ingenstans att lydteknikern inte ska mixa, men eftersom han inte är bevandrad i rock/metal och bandet antagligen inte känner lyssningen (antar jag, jag kan såklart ha fel) så finns det risk för att det inte blir helt som de vill i slutändan och då kan det vara "greit å ha".. om inte annat så kan det vara göy och lärorikt å leka med mixen själv senare, om man är intresserad av sånt :) . Om de spelar in digitalt så är det ju bara att ta med en USB-hårddisk, alltså inga extra kostnader. Hade jag skrivit "Inte mixa låtarna i studion, bara ta en kopia och mixa låtarna själva istället", då hade jag, precis som du tyckt "bullshit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiller på en røramp, så spill høyt. Gjerne så høyt at du ikke klarer å stå i samme rom som ampen!

Om ikke du skal spille til øra blør, så er det iallefall en ting å skru opp volumet til elementet du har mikka opp "brekker" i lyden. Hvis du skrur opp mer og mer, så vil du ved et visst punkt høre at elementet forandrer lydkarakter. I noen tilfeller jeg har vært med på dette, har det vært en liten forskjell som du omtrent må sitte med øra inntil kabbet for å høre, mens i andre tilfeller har det vært veldig veldig hørbart.

Mesa rectifier 4x12 kabbet til en gitarist jeg spilte med tidligere forandret seg veldig mye lydmessig ved et visst punkt...nesten så jeg trodde han hadde dratt på mer gain og skrudd en god del på mellomtonekontrollen på ampen. Ved rocknroll eller hardere musikk (stort sett hvis du vil ha kul vrenggitar ;) ) vil dette ofte låte bra.

Prøv deg frem...hvis du har tid før dere skal i studio, forsøk å mikke opp hjemme med en 57 og gjør noen opptak om du har mulighet til det. Sjekk ut ved hvilket volum elementet du skal mikke opp "brekker", og prøv forskjellige mikkplasseringer:

Start på 90 grader rett mot kanten/skjøten mellom membranet og støvkappen/konen i midten av elementet, og vri gradvis mikken til ca 45 grader.

Flytt mikken gradvis utover på membranet og forsøk det samme.

Prøv deg også frem med forskjellig avstand til elementet.

Du vil høre STORE forskjeller på opptakene du gjør, og på denne måten blir du litt kjent med hvordan du kan mikke opp akkurat DIN kasse :)

En kombinasjon av flere mikker/mikktyper/plasseringer er ganske vanlig, men vær obs på faseforskjeller hvis du har flere mikker med forskjellig avstand til lydkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja, nu menar jag ju ingenstans att lydteknikern inte ska mixa, men eftersom han inte är bevandrad i rock/metal och bandet antagligen inte känner lyssningen (antar jag, jag kan såklart ha fel) så finns det risk för att det inte blir helt som de vill i slutändan och då kan det vara "greit å ha".. om inte annat så kan det vara göy och lärorikt å leka med mixen själv senare, om man är intresserad av sånt :) . Om de spelar in digitalt så är det ju bara att ta med en USB-hårddisk, alltså inga extra kostnader. Hade jag skrivit "Inte mixa låtarna i studion, bara ta en kopia och mixa låtarna själva istället", då hade jag, precis som du tyckt "bullshit".

Nei, ikke enig, å be om råfilene er frekt, slikt gjør man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.