Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Historic gitarer


johs

Anbefalte innlegg

som sagt vurderer jeg å kjøpe en historic på våren men er litt i tvil hvilken? Noen som kan si noe om dem, har de lik halsprofil? hvordan er kroppen? er de like gode å spille på? trenger litt hjelp! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R7 og R8 er nok stort sett samme gitar bortsett fra finish. Halsprofilen er vel også lik på dem, mener jeg. (Ganske tjukk hals med R7 muligens litt tjukkere enn R8). R9 har visstnok enda høyere tre-sortering i tillegg til at de har flammelønns-topp. Litt tynnere hals enn R7 og 8. R0 har vel enda litt slankere hals igjen

R6 har P-90s hvis det er interessant, men ellers temmelig lik R7, så vidt jeg vet.

R4 er ganske lik R6 igjen, men med wrap-tail der R6 har Tune-O-Matic.

Felles for alle Historics er at de har selektert og lettere treverk enn det som brukes i Gibson USA gitarene. Noen R-modeller er chambered og har betegnelsen CRx. (Chambered R9 blir vel kalt Cloud 9.) Dette for å eksperimentere med lyden, først og fremst, men en "bi-virkning", og et pluss for mange, er en LP som blir ekstra lett.

Ellers er det vel stort sett Burstbucker I og II eller II og III humbuckere som blir brukt i dem, tror jeg.

Knallgode instrumenter i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R7 og R8 er nok stort sett samme gitar bortsett fra finish. Halsprofilen er vel også lik på dem, mener jeg. (Ganske tjukk hals). R9 har visstnok enda høyere tre-sortering i tillegg til at de har flammelønns-topp. Litt tynnere hals enn R7 og 8. R0 har vel enda litt slankere hals igjen

R6 har P-90s hvis det er interessant, men ellers temmelig lik R7, så vidt jeg vet.

Felles for alle Historics er at de har selektert og lettere treverk enn det som brukes i Gibson USA gitarene. Vektredusering som f.eks. chambering er derfor ikke nødvendig på disse, selv om noen spesialutgaver likevel er chambered for ekstra lett vekt.

Ellers er det vel stort sett Burstbucker I og II eller II og III humbuckere som blir brukt i dem, tror jeg.

Knallgode instrumenter i hvertfall.

foretrekker du 60s eller 50s halsprofil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallgode gitarer.

Syntes finishen, håndtverket og lyden på modellene er upåklagelig.

Når jeg var ute etter en historic, stod det mellom R6, R7 og R8. Jeg endte opp med R7en, fordi den passet meg best og det føltes ut som at halsen på den gitaren jeg prøvde var slipt kanskje hakket for mye, så den føltes ørlitegranne tynnere (men på ingen måte tynn).

Kjøp deg en Rx, det er et godt valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallgode gitarer.

Syntes finishen, håndtverket og lyden på modellene er upåklagelig.

Når jeg var ute etter en historic, stod det mellom R6, R7 og R8. Jeg endte opp med R7en, fordi den passet meg best og det føltes ut som at halsen på den gitaren jeg prøvde var slipt kanskje hakket for mye, så den føltes ørlitegranne tynnere (men på ingen måte tynn).

Kjøp deg en Rx, det er et godt valg. :)

selvom det er noen knall gitarer tror du at det er en god investering, vil de stige etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du invistere med håp om avkastning etter hvert, bør du nok på markedet etter en ordentlig vintage Les Paul. ( Og det er dyrt...) Men som Granny her sier, kjøper du en brukt Historic, og spesielt hvis du kommer over et bra tilbud, vil du i hvert fall ikke tape penger på den så lenge du ikke brekker halsen på gitaren e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en ny Historic for å investere vil ikke gi noen avkastning i det heletatt, med mindre gitaren ligger lagret i 50 år. Og det er mye annet som er bedre å investere i fremfor gitarer hvis du ser så langt fremover...

Historics blir alltid forbedret, og mer nøyaktig slik de faktisk var for hvert år. Noen spår (og håper på) brasiliansk rosentre igjen, osv, osv... Historics blir mer og mer "korrekte" i forhold til årstallene de representerer, men de er langt i fra identiske som de faktisk var på de årstallene de skal representere... Men de kommer seg nærmere og nærmere for hvert år.

Å kjøpe en brukt Historic vil du, som sagt, ikke tape noe særlig på med mindre du misbruker gitaren.

Men, det samme gjelder forvørig for en brukt Standard, Traditional, Deluxe, Classic eller en av de mange signaturgitarene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvom det er noen knall gitarer tror du at det er en god investering, vil de stige etter hvert?

Kjøper du gitar for å få avkastning på den, tror jeg du har feil interesse. :P

Vet ikke hvor mye jeg hadde fått for en strøken R7 (anyone?), men tviler på at den går ut døra med det første. Har fått et forhold til den gitaren.

Men la all tvil og fornuft forsvinne og dra og prøv en. Du kommer enten til å like Rx-modellene eller ikke. Sånn er det bare. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.